Kristoffer_Hansen Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Nå jeg er ute å flyr på vatsim, og nærmer meg destinationen min har jeg stort sett ikke lagt inn STAR og RWY på forhånd, siden jeg ikke vet hvilken RWY som er i bruk på flyplassen. Når CTR er online pleier jeg å få denne infoen litt sent syntes jeg da. Men er det da mulig og spørre CTR om hvilken RWY og STAR jeg kan forvente å få så jeg kan få lagt inn dette FMCen får jeg er på siste WPT? Eller er det noen standard for dette? Jeg som gjør noe galt kansje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Tonstad Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Du kan f.eks. bruke Vroute eller FSInn til å sjekke ATIS på destinasjonen lenge før du når siste waypoint. I tillegg er det mange som legger inn active RWY som kommentar (tekst) på TWR/APP frekvensen. Da ser du hvilken RWY du kan forvente. Deretter kan du ut ifra approach kartene dine se hvilken STAR du sannsynligvis får ut fra ruten din. Ved å være litt proaktiv på denne måten vil du etterhvert "vite" hvilken STAR og RWY du får en god stund før du får beskjed av ATC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 er ikke værre enn å kalle opp atc og requeste; "inbound clearence for ****(din destinasjon)" da får du antagelig denne gitt ganske kjapt og du kan da beregne en god Top of Descent, sette freq for ils/vor o.l og briefe co-piloten om alle nødvendige prossedyrer. Er det ikke center men APP/TWR på ta gjerne kontakt med de på chat for å spørre om hvilken arrival de anbefaler du entrer på om du ikke finner ut av det via ATIS eller deg selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 På squawkbox kan du skrive ".metar ENGM" (for exempel) Da får du metar'en, og utifra vinden kan du jo finne ut hvilken rwy som er i bruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg får ofte kjeft og de ber meg sjekke ATIS om jeg spør APP eller TWR om hvilken bane de bruker..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Vi setter opp ATIS for en grunn. Nemlig for at folk skal høre på den. Når du når cruise starter man ofte å planlegge arrival. På dette tidpunktet er det fint å tune ATIS og høre på hvilken rullebane som er i bruk. I ifra dette kan du enkelt finne ut hvilken STAR du vil bli klarert. Om ikke FMC sier det så bruk kart! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Hassel Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 ATIS er helt klart den enkleste måten og sjekke på. Er det ikke noe atis så fungerer .metar veldig bra også. Er du fortsatt usikker på bane i bruk etter og ha sjekket disse tingene, så kan man selvfølgelig spørre ATC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer_Hansen Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Selvom jeg sjekker vær og vind. Hva med flyplaser som har to parralelle rullebaner som gardermoen hvem er i bruk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Gardermoen bruker nesten utelukkende R for landinger og L for T/O. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 ATISen sier dette. "Expect ILS approach runway 01R" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Poster: Reidar Fredrik FrydenlundEmne: Re: Arrival Airport Jeg får ofte kjeft og de ber meg sjekke ATIS om jeg spør APP eller TWR om hvilken bane de bruker..... Om det ikke er værre ting som skal fyre en opp så har man valgt feil hobby ass! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 ATISen sier dette. "Expect ILS approach runway 01R" Kristoffer: Presiser hva du sier nå. R bruker til landnger når 01 er i bruk JA. Men ved 19 bruker dem ofte 19L for dep og 19R for arr. ... Som jo er nøyaktig det Kristoffer sier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.