Gå til innhold

KLM skled av rullebanen under taxi på Torp!


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

I går var det igrunn ganske uvanlige forhold akkurat her jeg bor i Oslo-området i hvertfall. Skulle ut å kjøre sent på ettermiddagen, og fant bilen drapert i et meget tykt is-lag av helt klar glatt is. Det viste seg å være absolutt ikke-skrapbart, lagde knapt riper i isen med isskrapen.

 

Så dersom en rullebane eller taxiway på Torp liknet noe på det jeg hadde her, er det rart det ikke var fler som skled av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne Jan Tore; Lurte døden på Torp, bare flaks hindret katastrofe!!

 

Nei, men dette er vel en hendelse, en incident. Når My Travel skled av på Torp og traff et betong-fundament kalte havari-kommisjonen det for en "Alvorlig luftfartshendelse". Andre liknende hendelser blir kategorisert som bare luftfartshendelse, selv om lys har blitt kjørt ned og hjul vært utenfor banen. Sikkert ikke tilfeldig, men jeg vet ikke akkurat når noe går fra å være en "hendelse" til en "alvorlig hendelse"?

 

Nå er det vel uansett lov for oss vanlige dødelige å kalle noe for noe annet, og hvis man tøyer begrepene kan man kanskje omtale en hendelse som et uhell, og et uhell som en ulykke. Som i det motsatte av lykke. Vil tro det føles som en form for invertert lykke å havne på gresset... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det första jag kommer att tänka på är:

"Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" eller "Fart efter förhållande".

 

Man kan tro att om piloten hade taxat LIIITE långsammare, hade kanske olyckan aldrig inträffat.

 

Tenk om havarikommisjonen skulle komme med slike konklusjoner hver gang en hendelse eller ulykke inntraff. "Vi legger Jim Reasons modell til side, og fokuserer i stede på siste ledd i rekken som tross alt er de som styrer flyet".

 

Jeg sier ikke at du tar feil i din uttalelse, men jeg mener det er vanskelig nok å komme til en treffende konklusjon med store mengder fakta på bordet, enda mindre når man baserer konklusjonen på uttalelser i fora og media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...