Gå til innhold

Rwy 09 og 27 i bruk?


Sivert Indergaard

Anbefalte innlegg

Med mindre jeg er grovt feilinformert, så er det fartøyssjefen som er ansvarlig for at eventuelle begrensninger for hale- og kryssvind som gjelder for flytypen overholdes. Det er med andre ord mulig å be om en hvilken som helst rullebane.

 

Så er det opp til flygelederne å se om det er mulig å etterkomme slike ønsker med tanke på trafikkflyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette var en A321 som skulle til Kanariøyene. Med høy TOW er A321 en slow climber, og har begrensninger på 09 mtp terreng ved eventuell motorbortfall under T/O. Jeg antar at det er derfor de ber om 27, selv med tailwind. Da klarer de å fly Værnes - Las Palmas uten stopp.

 

I Bodø drev Spanair med avganger vestover med bakvind for å kunne fly direkte til Las Palmas. Av og til stod de flere minutter og ventet på at tailwind skulle komme ned mot "lovlig" verdi for å ta av ut mot havet.

 

Den siste avgangen de gjorde uten stopp undeveis var mot øst, der de etter en del diskusjon med flygeleder fikk tillatelse til å bruke rullebanen vest for terskel, normalt kun til bruk for militær trafikk. Årsaken til forespørselen var at i tilfelle climbout med bortfall av en motor, var marginene for lave.

 

Etter denne diskusjonen endret Spanair sine rutiner, og de flyr nå alltid ENBO-GCLP planlagt med fuelstopp i LEMD (Madrid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...