Gå til innhold

En Icelandairs Kapteins arbeidsplass


Lars-Petter Meyer Bedin

Anbefalte innlegg

Kjekt å sjå litt fra 757 cockpiten:)

 

19R er den vanligste banen for avganger mot vest, Bergen/Ålesund/Island/Statene osv

 

Sist jeg fløy med Widerøe til Førde ble det også 19L, så det blir jo gjort av og til, kan jo vere i perioder med mange landinger eller noe, da er det greit å kjøre landinger tett på en og takeoff tett på den andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19L kan gis om crew ber om det/tårnet ønsker det/andre banen var stengt osv osv, også for avganger som har filet via SOK eller OSVIG

 

I slike tilfeller blir avgangen klarert SOTIR 6C for så bli plukket av den og radarledet eller gitt DCT relevant punkt når avgangen har passert relevant "støy gulv" alt etter som hva slags flytype det er. (1700/4000/5000ft)

 

(Samme prosedyre som brukes ved slike avganger når det er LVP og segregert rullebanebruk på Gardermoen, og vinden dikterer RWY19)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, alle de som flyr oceanic ut av Gardermoen har en viss grad av variasjon, dvs også ICE.

 

Alt etter som hvor de entrer oceanic airspace. I praksis bruker både ICE og COA bl.a FLS, FLO og VIG som siste punkt "på land", mens COA også flyr over ZOL fra tid til annen. Du har rett i at SOMAG er vanligst, men lagt i fra "standard". Enkelte uker når viden er "slik og sånn" så kan de fly over FLS hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem spør de om oceanic clearance til?Jeg har hørt de ikke trenger det,siden Reykjavik har de på radaren,når de forlater stavanger/bodø oceanic.

Hvor har du hørt det? :)

 

Alle flyginger som går ut i oceanic luftrom får oceanic klarering. Alle westbound flyginger fra ISVIG (63N/0E) og sørover får sin oceanic klarering fra BIRD (Reykjavik), mens flyginger nord av ISVIG får sin oceanic klarering av ENOB (Bodø OFIR).

 

Man skal innhente ha oceanic klarering minst 10 minutter før entry til oceanic airspace hvis man henter den via VHF, eller minst 30 minutter før entry hvis man bruker HF til å hente klareringen. Hva det er på datalink aner jeg ikke.

 

Trafikk ut fra Stavanger (ENSV) til Reykjavik blir klarert "en delvis oceanic klarering" av ENSV, nemlig til 10W, mens Reykjavik gir resten av klareringen selv (eventuelt via Iceland Radio).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok her er det jeg som har mixet litt.Jeg burde selvsagt visst at alle Ice flyvninger er oceanic med på følgende klarering.

 

Jeg ble fortalt fra kjenninger i selskapet,at de slapp posisjons rapporter til RKV radio,pga RKV kontroll hadde de på radar.

 

Dette observerte han fra cockpit på ICE213 fra København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har overlappende radardekning mellom Stavanger og Reykjavik, og man har overlappende radardekning opptil 67N-68N/0E mellom Bodø OFIR og Reykjavik (med forbehold om at jeg er litt unøyaktig her).

 

Grunnen til at man sier "radar service terminated" er fordi man ikke har avtale mellom kontrollsentralene om "overføring med radaridentitet".

 

(Blant annet er ikke SSR-kode (squawk) en del av estimate-meldingen mellom Bodø OFIR og Reykjavik.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...