Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Seattle climbout og over the Rockyes Se i HD anbefales. [video:youtube]UeqzTacevAw Gardemoen-Keflavik [video:youtube]Zm4m5_htRMQ Sanford Orlando til Island. [video:youtube]KgvCKg2tOQs Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Elvestad Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Skulle gjerne hatt en ''Liker'' knapp her :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Erik Olsen Bru Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det må være verdens beste arbeidsplass! Skulle gjerne hatt en ''Liker'' knapp her Enig :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas nærbø Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Konge videoer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Litt snodig at de tok av fra 19L? Lurer på hva slags departure de fikk der, men flotte videoer da! For all del! Thanks for sharing! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Direct SOMAG hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Czybulla Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Kan jeg spøre hvorfor du synes det er litt snodig med at di tok av fra 19L, er ikke det ganske så normalt da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Kjekt å sjå litt fra 757 cockpiten:) 19R er den vanligste banen for avganger mot vest, Bergen/Ålesund/Island/Statene osv Sist jeg fløy med Widerøe til Førde ble det også 19L, så det blir jo gjort av og til, kan jo vere i perioder med mange landinger eller noe, da er det greit å kjøre landinger tett på en og takeoff tett på den andre:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Herlig! Stilig med sånne videoer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Czybulla Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Ok dette var nytt for meg, man lærer noe nytt kver dag. Mener bare fra gammelt av, at gardemoen ble konstruert slik at 19L/01L skulle brukes for takeoff (kort vei å taxe fra gate til rwy=spare fuel osv..)og det samme for 19R/01R ved landing. Kort vei fra rwy til gate men stilig film, det er det ingen tvil om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 19L kan gis om crew ber om det/tårnet ønsker det/andre banen var stengt osv osv, også for avganger som har filet via SOK eller OSVIG I slike tilfeller blir avgangen klarert SOTIR 6C for så bli plukket av den og radarledet eller gitt DCT relevant punkt når avgangen har passert relevant "støy gulv" alt etter som hva slags flytype det er. (1700/4000/5000ft) (Samme prosedyre som brukes ved slike avganger når det er LVP og segregert rullebanebruk på Gardermoen, og vinden dikterer RWY19) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 også for avganger som har filet via SOK eller OSVIG Jepp.Icelandair har alltid SOK DCT SOMAG i starten på sin fp.Hvis ikke vinden er veldig ugunstig uti havet.Da tar de seg gjerne en tur til ålesund før de går vest igjen. :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Er nok litt mer variert ruting enn som så..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 hehe. ICE319 i dag,og i 9 av 10 ruter ellers:N0448F400 SOK DCT SOMAG UP607 FLO UP996 IPTON/M079F400 DCT 63N010W DCT ING DCT GAKTU DCT KEF Mulig jeg misforsto.At du tenker på selve SID`n.Jeg husker ikke hvilke man kan fly,når man filer SOK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Nope, alle de som flyr oceanic ut av Gardermoen har en viss grad av variasjon, dvs også ICE. Alt etter som hvor de entrer oceanic airspace. I praksis bruker både ICE og COA bl.a FLS, FLO og VIG som siste punkt "på land", mens COA også flyr over ZOL fra tid til annen. Du har rett i at SOMAG er vanligst, men lagt i fra "standard". Enkelte uker når viden er "slik og sånn" så kan de fly over FLS hele uka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Hvem spør de om oceanic clearance til?Jeg har hørt de ikke trenger det,siden Reykjavik har de på radaren,når de forlater stavanger/bodø oceanic. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Hatle Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Hvem spør de om oceanic clearance til?Jeg har hørt de ikke trenger det,siden Reykjavik har de på radaren,når de forlater stavanger/bodø oceanic. Hvor har du hørt det? Alle flyginger som går ut i oceanic luftrom får oceanic klarering. Alle westbound flyginger fra ISVIG (63N/0E) og sørover får sin oceanic klarering fra BIRD (Reykjavik), mens flyginger nord av ISVIG får sin oceanic klarering av ENOB (Bodø OFIR). Man skal innhente ha oceanic klarering minst 10 minutter før entry til oceanic airspace hvis man henter den via VHF, eller minst 30 minutter før entry hvis man bruker HF til å hente klareringen. Hva det er på datalink aner jeg ikke. Trafikk ut fra Stavanger (ENSV) til Reykjavik blir klarert "en delvis oceanic klarering" av ENSV, nemlig til 10W, mens Reykjavik gir resten av klareringen selv (eventuelt via Iceland Radio). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Ok her er det jeg som har mixet litt.Jeg burde selvsagt visst at alle Ice flyvninger er oceanic med på følgende klarering. Jeg ble fortalt fra kjenninger i selskapet,at de slapp posisjons rapporter til RKV radio,pga RKV kontroll hadde de på radar. Dette observerte han fra cockpit på ICE213 fra København. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Hvordan er det egentlig med radar dekning ute i nordsjøen mot Island? Var i Bergen på Fredag og tok med meg scanner og da fikk alle fly mot Island, "Radar Service Terminated, contact Rekjavik on 1##,##" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Hatle Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Man har overlappende radardekning mellom Stavanger og Reykjavik, og man har overlappende radardekning opptil 67N-68N/0E mellom Bodø OFIR og Reykjavik (med forbehold om at jeg er litt unøyaktig her). Grunnen til at man sier "radar service terminated" er fordi man ikke har avtale mellom kontrollsentralene om "overføring med radaridentitet". (Blant annet er ikke SSR-kode (squawk) en del av estimate-meldingen mellom Bodø OFIR og Reykjavik.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.