Gå til innhold

Prøvetur med forviklinger del 4


Anbefalte innlegg

Her kommer del 4 av historien om CA-12 Boomerang. Det er vel denne alle har ventet på :)

 

Nå var jeg endelig her og fikk tatt i øyesyn Boomerangen som så nidtig hadde blitt restaurert av en pensjonert RAAF flyger. Og førsteinntrykket imponerte sterkt.

 

Se denne "deilige" stjernemotoren.

Flottstjernemotor.jpg

 

Det er et relativt lite fly, men profilen på flyet er meget pent og avbalansert

Oversiktovenfra.jpg

 

Og så til "kontoret. Ikke mye "dikkedarrier" her. Alt funksjonellt og pent presentert. Kan dog si at selve utførelsen av intrumentene har jeg sett bedre i andre fly og de ga ikke den rette 3D følelsen.

Litt uvant at mixture står i full i denne posisjonen her, muligens en "glitch".

Kontoret.jpg

 

Etter å ha gjort meg litt kjent med cockpit fyrte jeg opp maskina og taxet ut mot rwy.

Lyden var helt OK, men ikke imponerende. Et par av bakgrunnslydene kunne du høre gå i loop. Det er ikke bra nok etter dagens standard. Er spent på om de har fått med hvinelyden motoren lager under sterkt pådrag under flygning. Mer om dette senere.

Taxerut.jpg

 

Som alle taildraggere er ikke sikten den beste fremover under taxing, så og kikke ut på siden og kjøre litt sikksakk er taktikken som brukes.

Kikkeutpsidenvedtaxi.jpg

 

Vel ute på rwy kilte det ekstra godt i magen da jeg begynte å øke rpm på motoren :)

Lyden ble noe mer intens, men jeg synes den mangler noe av den dype romlingen man hører så gjerne fra disse stjernemotorene.

Linedup.jpg

 

Halen kommer relativt fort opp og du har ett visst drag til siden pga. torque fra propellen, men jeg hadde forestilt meg større effekt av dette enn jeg opplevde.

Rettfrvr.jpg

 

Flyet steg veldig lett og pent.

Airborn.jpg

 

Så til selve flyegenskapene. Flyet lettet mer eller mindre etter tallene og føltes veldig presis. Vel i luften og med litt fart kom manøveringsegenskapene frem. Utrolig lett og presis i kontrollene, nesten som et akrofly. Muligens litt for mye acro, jeg har en mening om at dette var noe overdrevet i forhold til det virkelig flyet.

Men allikevel utrolig artig flymaskin å kontrollere i luften. Den gjorde det du ba den om, raskt og presist.

Presisekontrollere.jpg

 

Testet ut om hvordan flyet oppførte seg under stall og om det var mulig å få det til å spinne. Det var ikke veldig godt modellert i denne maskina. Den vinglet både hit og dit på en urealistisk måte og jeg må si det ødela inntrykket av "acroegnskapene" som jeg haqdde opplevd tidligere.

flyterbraivinden.jpg

leftturn.jpg

 

Men det er allikvel et fly jeg vil anbefale til WII flyentusiaster. Mye morsom flyging byr dette flyet på.

Ingettrbbelphode.jpg

 

God motorkraft, men ingen racer.

Lowpass.jpg

 

En artig detalj er at maskingeværene er animert. Både utenifra og ...

maskingevriaksjon.jpg

 

Innenfra :)

lowstrife.jpg

 

Mer kommer om landingen .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en halvtimes tur rundt i dette flyet var tiden kommet for å teste ut landingsegenskapene :)

utmedhjula.jpg

 

Med hjula ute og et knepp på flapsen kjentes flyet fortsatt uproblematisk å fly og var meget snill i bevegelsene. Du måtte bare passe på airspeed.

turningfinale.jpg

 

Som det er med alle taildraggere er ikke landinga så enkel fordi man ser ikke rullebanen fremfor seg på pga. høy nese. Det er om mulig enda vanskeligere å lande et slikt fly i simmen enn i virkeligheten. men jeg kom da ned på første forsøk og fikk en pen 3-punkts landing, noe jeg kan tilskrive en meget føyelig flymodell.

touchdownca12.jpg

 

Da var vel bare å få satt ifra seg flyet og takke for denne gang.

sluttpturen.jpg

 

Min dom over flyet er som følger: Lett og presist å fly. Litt urealistisk med tanke på spinn/wingover stall. Litt skuffende lydpakke bl.a. ingen hvining fra motor i høy hastighet. Men absolutt et morsomt bekjentskap av en sjelden flymaskin. 4 av 6 i terningkast.

 

Følgende tilleggspakker ble brukt under denne flygingen.

Sceneries:

Airports of Norway + UTX og GEX

UK2000 Heathrow V2

ImagineSim VHHH airport

FlyTampa VHHx Kai Tak

Orbx FTX Australia SP3

Orbx FTX YMML Melbourne Intl.V1.5

Orbx FTX YMAV Avalon airport.

 

Fly.

feelThere/Wilco PIC 737

PMDG 747-400

PMDG MD-11

Carenado Bonanza F33

Flight Replicas Boomerang.

 

PS. Jeg trur jeg blir her nede en stund og forsker ut det fantastiske scenery ORBX har laget her nede :)

See you, mate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra reportasje Fred som jeg har kost meg med.

Artig fremstilling å få med hele turen ned og ikke minst prøveturen til slutt.

 

Håper alle lærer av dette.

Slik skal det gjøres når nye flymaskiner skal vises frem..

Tar kanskje litt tid når man skal ha med hele ruta ned til Australia, men slik jeg ser det blir resultatet deretter..

 

Knall bra. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra reportasje Fred. Deilig å endelig se slutten.

 

Det du sier om Boomerangen stemmer med mine opplevelser og.

En billig modell, så opplevelsen stemmer bra med prisen på 128,- NOK.

Har dog ikke prøvd erteskyterne enda.

Liker den godt som et rekreasjonsfly etter at man har vært oppe med P-47 med Accusim og svettet litt :grin:

 

Alt i alt anbefaler jeg og flyet for de som liker stjernemotorer og gamle fly.

Det skal sies at dette hører hjemme i Australia, og jeg skjønner godt at du vil være der nede litt til. Du kan jo krysse kontinentet med den, bare som et lite prosjekt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Og her kom selveste rosinen i reportasjeturen :grin: . Svaret på hva som får en voksen mann til å forlate hus og heim for noen flyturer. Lidenskapens mor, fly-nerdenes Mekka, himmelriket i FSX, en warbird med stjernemotor!!! La gå at den er fra "down under", hvis den bare brumler tilfredsstillende og beveger seg med eleganse :grin: . Detaljert og kunnskapsrik testflyvning, godt dokumentert med knallfine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo en fantastisk historie...morsomme detaljer som bilkjøring og at det faktisk går an å ligge på hotell i simen ;)...herlig fortalt Fred!!!!!

 

ps: håper du skal ut på flere turer!.. hmm..kanskje en tanke til meg selv.. når jeg tenker meg om..kan jo filme, og legge til voice..hmmmmmmmmm..(artig tanke)

 

uasnett Fred: Dette var knall og "takk for turen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...