Fred Solli Skrevet 7. oktober 2010 Skrevet 7. oktober 2010 Her kommer del 4 av historien om CA-12 Boomerang. Det er vel denne alle har ventet på Nå var jeg endelig her og fikk tatt i øyesyn Boomerangen som så nidtig hadde blitt restaurert av en pensjonert RAAF flyger. Og førsteinntrykket imponerte sterkt. Se denne "deilige" stjernemotoren. Det er et relativt lite fly, men profilen på flyet er meget pent og avbalansert Og så til "kontoret. Ikke mye "dikkedarrier" her. Alt funksjonellt og pent presentert. Kan dog si at selve utførelsen av intrumentene har jeg sett bedre i andre fly og de ga ikke den rette 3D følelsen. Litt uvant at mixture står i full i denne posisjonen her, muligens en "glitch". Etter å ha gjort meg litt kjent med cockpit fyrte jeg opp maskina og taxet ut mot rwy. Lyden var helt OK, men ikke imponerende. Et par av bakgrunnslydene kunne du høre gå i loop. Det er ikke bra nok etter dagens standard. Er spent på om de har fått med hvinelyden motoren lager under sterkt pådrag under flygning. Mer om dette senere. Som alle taildraggere er ikke sikten den beste fremover under taxing, så og kikke ut på siden og kjøre litt sikksakk er taktikken som brukes. Vel ute på rwy kilte det ekstra godt i magen da jeg begynte å øke rpm på motoren Lyden ble noe mer intens, men jeg synes den mangler noe av den dype romlingen man hører så gjerne fra disse stjernemotorene. Halen kommer relativt fort opp og du har ett visst drag til siden pga. torque fra propellen, men jeg hadde forestilt meg større effekt av dette enn jeg opplevde. Flyet steg veldig lett og pent. Så til selve flyegenskapene. Flyet lettet mer eller mindre etter tallene og føltes veldig presis. Vel i luften og med litt fart kom manøveringsegenskapene frem. Utrolig lett og presis i kontrollene, nesten som et akrofly. Muligens litt for mye acro, jeg har en mening om at dette var noe overdrevet i forhold til det virkelig flyet. Men allikevel utrolig artig flymaskin å kontrollere i luften. Den gjorde det du ba den om, raskt og presist. Testet ut om hvordan flyet oppførte seg under stall og om det var mulig å få det til å spinne. Det var ikke veldig godt modellert i denne maskina. Den vinglet både hit og dit på en urealistisk måte og jeg må si det ødela inntrykket av "acroegnskapene" som jeg haqdde opplevd tidligere. Men det er allikvel et fly jeg vil anbefale til WII flyentusiaster. Mye morsom flyging byr dette flyet på. God motorkraft, men ingen racer. En artig detalj er at maskingeværene er animert. Både utenifra og ... Innenfra Mer kommer om landingen ..... Siter
Fred Solli Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Skrevet 7. oktober 2010 Etter en halvtimes tur rundt i dette flyet var tiden kommet for å teste ut landingsegenskapene Med hjula ute og et knepp på flapsen kjentes flyet fortsatt uproblematisk å fly og var meget snill i bevegelsene. Du måtte bare passe på airspeed. Som det er med alle taildraggere er ikke landinga så enkel fordi man ser ikke rullebanen fremfor seg på pga. høy nese. Det er om mulig enda vanskeligere å lande et slikt fly i simmen enn i virkeligheten. men jeg kom da ned på første forsøk og fikk en pen 3-punkts landing, noe jeg kan tilskrive en meget føyelig flymodell. Da var vel bare å få satt ifra seg flyet og takke for denne gang. Min dom over flyet er som følger: Lett og presist å fly. Litt urealistisk med tanke på spinn/wingover stall. Litt skuffende lydpakke bl.a. ingen hvining fra motor i høy hastighet. Men absolutt et morsomt bekjentskap av en sjelden flymaskin. 4 av 6 i terningkast. Følgende tilleggspakker ble brukt under denne flygingen. Sceneries: Airports of Norway + UTX og GEX UK2000 Heathrow V2 ImagineSim VHHH airport FlyTampa VHHx Kai Tak Orbx FTX Australia SP3 Orbx FTX YMML Melbourne Intl.V1.5 Orbx FTX YMAV Avalon airport. Fly. feelThere/Wilco PIC 737 PMDG 747-400 PMDG MD-11 Carenado Bonanza F33 Flight Replicas Boomerang. PS. Jeg trur jeg blir her nede en stund og forsker ut det fantastiske scenery ORBX har laget her nede See you, mate. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 7. oktober 2010 Skrevet 7. oktober 2010 Meget bra reportasje Fred som jeg har kost meg med. Artig fremstilling å få med hele turen ned og ikke minst prøveturen til slutt. Håper alle lærer av dette. Slik skal det gjøres når nye flymaskiner skal vises frem.. Tar kanskje litt tid når man skal ha med hele ruta ned til Australia, men slik jeg ser det blir resultatet deretter.. Knall bra. :grin: Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 7. oktober 2010 Skrevet 7. oktober 2010 Utrolig bra reportasje Fred. Deilig å endelig se slutten. Det du sier om Boomerangen stemmer med mine opplevelser og. En billig modell, så opplevelsen stemmer bra med prisen på 128,- NOK. Har dog ikke prøvd erteskyterne enda. Liker den godt som et rekreasjonsfly etter at man har vært oppe med P-47 med Accusim og svettet litt :grin: Alt i alt anbefaler jeg og flyet for de som liker stjernemotorer og gamle fly. Det skal sies at dette hører hjemme i Australia, og jeg skjønner godt at du vil være der nede litt til. Du kan jo krysse kontinentet med den, bare som et lite prosjekt :whistle: Siter
Erik Karlsen Skrevet 7. oktober 2010 Skrevet 7. oktober 2010 Håper du forsetter med historie og bilder fra Down under Siter
Sondre_Mælumshagen Skrevet 7. oktober 2010 Skrevet 7. oktober 2010 Har vært interessant å følge disse 4 delene Må si at favorittene var de fra MD'en, men alle bildene var flotte, synd at bilturen ikke gikk fult så godt da Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 7. oktober 2010 Premium Medlem Skrevet 7. oktober 2010 Og her kom selveste rosinen i reportasjeturen :grin: . Svaret på hva som får en voksen mann til å forlate hus og heim for noen flyturer. Lidenskapens mor, fly-nerdenes Mekka, himmelriket i FSX, en warbird med stjernemotor!!! La gå at den er fra "down under", hvis den bare brumler tilfredsstillende og beveger seg med eleganse :grin: . Detaljert og kunnskapsrik testflyvning, godt dokumentert med knallfine bilder. Siter
Fred Solli Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Skrevet 7. oktober 2010 Skal se om vi ikke orker en tur over til Edwards Airforce Base en dag og tester ut Iris sin nye A-10. PSSST. Den er alldeles nydelig. Siter
Steve Strøm Skrevet 8. oktober 2010 Skrevet 8. oktober 2010 Dette var jo en fantastisk historie...morsomme detaljer som bilkjøring og at det faktisk går an å ligge på hotell i simen ...herlig fortalt Fred!!!!! ps: håper du skal ut på flere turer!.. hmm..kanskje en tanke til meg selv.. når jeg tenker meg om..kan jo filme, og legge til voice..hmmmmmmmmm..(artig tanke) uasnett Fred: Dette var knall og "takk for turen" Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.