Andreas Eriksen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Er det noen her som vet hvor mange "ft per minutt" et fly stiger med (real)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Gjerstad Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Kommer vel helt an på type fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Svensson Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Det står som regel angitt i flyets spesifikasjoner hva som er "rate of climb" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Ja det er veldig forskjellig fra fly til fly, kommer jo an på motorkraft/vekt forholdet. Hercules kan klatre med 1900 fot per min, mens F-16 kan klare 40 000 fot på et min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Andreas, Daniel har helt rett... Det kommer an paa fly type, vekt paa avgang, temperatur, trykk hoyde osv. En Cessna 172 lastet til MTOW paa en "standard" dag (15 C) Sea Level kan holde litt over 700 fpm men paa varm dag kan den knapt holde 500 fpm og ned til 100-200 fpm rundt 10.000 ft. En B737 kan selvfoelgelig klatre fortere (et par tusen fot per minutt) men climb derformance detter fort av med temperatur, vekt og hoyde. De eldre A340 modellene har enda daarligere climb performance. Jeg har proevet B777 i simulator paa MTOW, motorkutt etter V1, flap 15 og 30 C... Det er bare saa vidt du kan registrere Vertical Speed... Keep your airspeed up! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hørte en episode fra Røyken når jeg var der på Tirsdag angående en Dolly (F-16) som fikk visual til runway 30 på Rygge... han hadde visst hatt en descend rate på 9000 fot i minuttet fra FL300 og ned... ganske heftig skue på radaren visstnok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Eriksen Skrevet 16. november 2002 Forfatter Del Skrevet 16. november 2002 Takker, men Dag hva mener du med MTOW? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 MTOW = Maximum Take Off Weight. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Andreas, MTOW eller ofte MGTOW betyr "Maximum (Gross) Take-Off Weight" Paa lange rullebaner, i.e. 10.000 fot saa er Maximum Structural Take-Off Weight ofte maximum vekt for avgang. Hvis du har en kortere rullebane saa er du ofte begrenset paa grunn av "Balanced Field Length"... Med andre ord, paa hvilken distanse du kan accelerate til V1 (et bestemmelses punkt som du maa rekke en hastighet for aa klare aa stoppe foer enden av rullebanen i tilfelle motor feil osv). Jo tyngre du er jo lengere tar det selvoelgelig for aa rekke V1. Noen ganger kan du ogsaa bli begrenset av "second segment climb" hvis det er et fjell for eksempel i veien og du skal klarere dette paa en motor. Til slutt kan du ogsaa bli begrenset av Maximum Landing Weight. Med andre ord hvor tungt flyet er paa landing. Ofte er vaare B777-200ER "Landing Weight Restricted til og fra Europa. Jeg snakket akkurat med min kamerat som er instruktoer paa B737. En B737-700 kan holde sirka 3000 ftm og 250 KIAS opp til 10.000 fot. Da dropper Vs (Vertical Speed) av og de bruker som regel 2000 ftm og 300 KIAS eller Cruise Climb til masj hoyde. Alt dette varierer med hoyden temperatur og 2000 fpm er et godt gjennomsnitt... 15 minutter til Flight Level (FL) 300. Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.