Christer Elde Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Når flyet har stilt seg opp på rullebanen for avgang. Må flygerne hele tiden korrigere retningen på flyet, med nesehjulet så det ikke havner på gressmatta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Det er ofte korrigering med nesehjulet inntil en viss hastighet (f.eks. 80 knop) hvorpå sideroret overtar funksjonen med å holde retning. På småfly er jo ofte sideror og nesehjul koblet sammen på pedalene slik at vi styrer begge deler samtidig, men på større fly er det ofte ikke nesehjulsstyring på pedalene, eller det kan være at pedalene kun gir SMÅ utslag på nesehjulet, litt forskjellig ifra flytype til flytype. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Øverland Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 PÅ f.eks 737 sitter det ett lite ratt nede til vanstre or kapteinen hvor han styrer hesehjulet under taxing. Så vidt jeg vet er det slik det fungerer på Airbus også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nicolai Meservy Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Ja.. du skulle bare ha vist ka som skjer ifra kommer intil gaten til den taxer ut igjen.. mitje som skjer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Det vanligste under taxiing er at nesehjulet styres ved hjelp av et ratt plassert til venstre for kapteinen.Nå kan nesehjulet svinges "nesten" 90 grader til høyre eller venstre. Idet TO roll starter styres nesehjulet med ror- pedalene og max sving er nå begrenet til noen få grader, litt avhengig av flap setting og om jeg ikke husker feil begrenses utslaget ytterligere med økende airspeed. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jimmy Nielsen Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Pedalerne har jo to akser: en til rudder(alene) og så er der bremse-funktionen (hvis f.eks. højre pedal trykkes ned, som i en bil, bremser højre hovedhjul OG næsehjulet drejer lidt til højre også, osv.). Og som der er sagt tidligere, er der et lille rat som bruges under taxi. Sådan er det i hvert fald i 737NG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Som på NG styrer 737-400/-500 slik: Når "push full pedal" brukes, svinger nesehjulet opptil 7 grader. Med push på toppen aktiveres bare bremsene. Som John beskriver, vil bruk av Nose Wheel Steering Wheel (Captain's Side Panel) gi opp til 78 graders sving. Dette overstyrer pedal-styring. Hilsen Roald Edit: John, dette med forskjellig flaps-setting er interessant. Kan du si noe mer om det? Er det andre Boeing-modeller som har slike begrensinger? I OM for 737-en finner jeg ikke noe i forhold til flaps. [ 20.09.2002, 23:11: Endret av: Roald Hansen ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Jeg mener å huske at DC9 hadde noen grader mer å styre nesehjulet med ved 15 grader flaps enn ved 5 og 10 grader.(TO) Det er kanskje verdt å nevne at asymetrisk bruk av brenser ikke bør annvendes der det er styrbart nesehjul. [ 21.09.2002, 10:06: Endret av: john lysebraate ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Jimmy Nielsen: Pedalerne har jo to akser: en til rudder(alene) og så er der bremse-funktionen (hvis f.eks. højre pedal trykkes ned, som i en bil, bremser højre hovedhjul OG næsehjulet drejer lidt til højre også, osv.). Og som der er sagt tidligere, er der et lille rat som bruges under taxi. Sådan er det i hvert fald i 737NG Det er vel litt feil og si at de har to akser. Hele pedalene kan skyves inn (beveger sideror og på endel fly også nesehjulet) og man kan vippe pedalene ved å trykke på toppen, da bremser hjul(ene) på den siden du trykker. Slik er det på de aller aller fleste fly, store som små. Eneste unntaket jeg vet om er faktisk Yak52, men det finnes sikkert noen til som jeg ikke vet om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 quote: Opprinnelig postet av john lysebraate: Jeg mener å huske at DC9 hadde noen grader mer å styre nesehjulet med ved 15 grader flaps enn ved 5 og 10 grader.(TO) Det er kanskje verdt å nevne at asymetrisk bruk av brenser ikke bør annvendes der det er styrbart nesehjul. Jeg tenkte på det at kanskje nesehjulet kan styres etter landing til å svinge skarpt inn til en taxiway som ligger rett ved siden av, så slipper de å taxe til neste innkjørsel, og fly slipper å foreta go-around. Bare en tanke. Eller at på rullebaner som er korte, og som man må backtracke for å kunna foreta take-off er så korte at de må bruke 15 grader flaps for å ha en sikkerhetsmargin i tilfelle cancelled take-off. Bare en takne... [ 21.09.2002, 18:14: Endret av: Eirik Mikal Aronsen ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Jimmy og Tarjei.Hva er forskjellen på det dere skriver? jeg synes dere begge beskriver funksjonene korrekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.