Gå til innhold

FSX filmer i HD for opplæring


Anbefalte innlegg

I mangel av et eget forum for filmer, så legger jeg ut noen filmer jeg har laget her.

 

Jeg har sett et behov for gode instruksjonsvideoer på internett om hvordan man lærer å fly forskjellige prosedyrer, både VFR og IFR. Jeg ønsker etterhvert å kombinere mine interesser for flyging, Flight Simulator og film samt min kompetanse som flyinstruktør til å lage gode instruksjonsvideoer og publisere dem på denne nettsiden:

 

Learn to Aviate

 

I den forbindelse har jeg øvd meg litt på filmlaging for å kunne levere best mulig kvalitet. Utsnittene og produksjonen vil nok gjøres mer interessant når jeg får skaffet TrackIR, men foreløpig har jeg klart meg uten.

 

Her er den første filmen jeg har laget noensinne av FSX:

 

[video:youtube]J6_2C7Q3tcw

 

Den andre komplette filmen syns jeg er en kvalitetsøking fra den første, da den er kjørt og redigert i 25 FPS. Den er også tillagt motion blur for å få en bedre flyt.

 

[video:youtube]ggqgnxaIaQA

 

Med god hjelp har jeg laget en kort film som viser mulighetene ved å bruke motion tracking og animert grafikk. Tanken er å lette instruksjonen ved å vise hva man skal fokusere på i de ulike faser av flygingen, og samtidig gjøre filmen interessant og "utenom det vanlige":

 

[video:youtube]rIVnK5okxew

 

Når det gjelder utarbeidelse av instruksjonsvideoene så hadde jeg satt pris på forslag til materialet. Hele konseptet er jo å levere det folk er interessert i å se på, og å lære om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tiltak du setter i gang her!

 

Det er alltid behov for gode instruksjonsvideoer og man klarer som oftest å forklare en del ting bedre på denne måten.

Jeg kan gjerne tipse deg om Angle of Attack sin instruksjonsvideo-serie som en veiledning på hvordan de forklarer med figurer og demonstrasjoner.

LINK!

 

[size:8pt]([funfact] Forresten, låten på din første film heter ikke Honor. Det er en cover av Now We Are Free. Låten er fremdeles laget av Zimmer men sammen med Lisa Gerhard[/funfact]) [/size]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen Tord og takk for linken til Aviator 90 videoene.

 

Bra initiativ Martin og du hadde virkelig fått dreis på simmen. Bra grafikk og flyt. Stilige effekter i den siste videoen og.

 

Blir artig å se hva du får til av instruksjonsvideoer og hvis du klarer å toppe AoA videoene er du jammen flink, men det skal ikke være umulig å dykke litt dypere i materien enn hva de gjør.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen!

 

Tord: Bra link, den siden skulle jeg ønske jeg hadde visst om i mine flightsim dager før jeg dro på flyskole, den var virkelig fin!

Sangtittel er også endret, du har jo selvfølgelig helt rett.

 

I første omgang tenkte jeg å begynne litt mer omfattende faktisk. AoA videoene går jo veldig basic til verks, mens videoen jeg holder på med nå er om hvordan å fly ILS approach.

Tanken er å lage videoer for IFR-flyging først, slik som VOR- og NDB-approaches og circling procedures, samt SID/STARS og en-route flyging. Fokuset vil være å vise hvordan dette gjøres i basicen (med C-172 og klokke-instrumenter), og hvordan det gjøres korrekt etter regelverket (PANS-OPS og JAA).

Så får vi se om jeg får type-rating på 737 etterhvert og kan lage litt in-depth av en PMDG modell.

Jeg kan jo også lage instruksjonsvideoer som følger PPL programmet slik som JAA beskriver det hvis det er interessant. Men tanken var å begynne på IFR prosedyrer da det ser ut til å være mer utbredt?

 

Forslag til oppsett av leksjoner og innhold mottas med takknemlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort oppdatering på prosjektet:

 

LtA har fått en ny webside: www.learntoa.com. Oppsettet for IFR-opplæringen er også satt til en hvis grad, noe som vises på nettsiden, men inputs mottas med takk.

 

Videoene vil få enda bedre kvalitet enn hittil vist, med 1080p oppløsning og 30 fps, noe som er maksimal kvalitet YouTube aksepterer.

Her er et eksempel:

[video:youtube]usZEsuK0RNg

 

Jeg lover enda bedre visuell kvalitet i instruksjonsvideoene, med fargekorrigering og redigering for å øke realismen. Og mest av alt lover jeg bedre voice, og må samtidig beklage voicen i den forrige videoen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...