Einar Kristiansen Skrevet 2. september 2002 Skrevet 2. september 2002 Skal si dere at det blåser friskt ute her i Bodø nå Wind ENBO 230/30G40kt kl 14:30 Wind ENTC 210/19G22kt kl 14:30 Sier seg selv at det er bare å starte FS'en å fly,ENJOY!! NOW996 SAS583 ATC Einar Siter
Arild Oldervoll Skrevet 2. september 2002 Skrevet 2. september 2002 Blåser en del på EFRO (i Finland) også. Hadde en flytur dit for en liten stund siden for VCA, og det var noen veldig kraftige windshears og gusts på innflygingen, fikk et par kvalme passasjerer selv om jeg prøvde å gjøre det beste ut av det. Siter
Atle Svanberg Skrevet 2. september 2002 Skrevet 2. september 2002 Ja, her ved Evenes blåser det også hardt. Har ikke sjekket metarn ennå, men har vært ute og til tider kan det være vanskelig å stå oppreist. Jeg er utrolig imponert over pilotene som flyr i slikt vær. Braathens ankom ca 20.50 og tok av igjen ca 21.30. Rett ned på stripa uten problemer så det ut til. Jeg hadde rigget meg til med kikkert. Det virker som det blåser hardere så det blir nok en heisatur for siste fly ikveld 23.45. Siter
Roald Hansen Skrevet 2. september 2002 Skrevet 2. september 2002 Det ser ut som vi har fått en forsmak av høst her oppe. Met report ENBO 2050: Vind 240/41, max 56. Visibility 8 km in light rain. Few 1800, broken 3000, temp 12/8. Tempo broken 1200 in rain. (Grensen for orkan går ved 63 kts). ENEV 2050: Vind 210/23, max 45 vis +10, Few 2500, broken 3500, temp 12/07. Vind i 1400 ft, 270/50, max 60. Denne siste målingen er såvidt jeg vet fra en vindmåler på en høyde ved Evenes, fordi vindretning og styrke kan gi lei turbulens på finale. Dette kan Jörgen mer om. Er det Kvanto høyden heter? Hilsen Roald Siter
Lars K. Rønes Skrevet 2. september 2002 Skrevet 2. september 2002 Etter å ha blitt "tipset" om uværet i nord her i tråden, måtte jeg bare prøve! Jeg tok DF737, og laget kjapt en flightplan som gikk ifra Bodø til Tromsø (IFR). Der blåste det bra! Når jeg tok av fra Bodø var det 37kts i styrke mot 240' Den retningen var mer eller mindre lik hele veien med små forandringer.. I crz FL250 hadde jeg 115-125kts i vindstyrke, og på app. mot Tromsø hadde jeg en crosswind på 45kts.. DF'en ville ikke koble inn autolanden engang (for dårlig vær?) så jeg satt igjen i luften med et passasjerfly fullt av passasjerer i hendene og nærmet meg rullebanen med stormskritt........ Med litt vingling og endel retting så landet jeg på Tromsø og alle var i sikkerhet og spyposene full.. Artig å fly i dritvær!! PS: Jeg oppdaterte været underveis med den innebygde real weather saken Lars [ 03.09.2002, 00:28: Endret av: Lars K. Rønes ] Siter
Atle Svanberg Skrevet 3. september 2002 Skrevet 3. september 2002 Hei Roald. Tror det stemmer med Kvantokollen. Det er ihvertfall et bygg oppå der. Atle Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 3. september 2002 Skrevet 3. september 2002 Noen som kunne maila meg metar fila fra i går? Jeg fikk bare opp nil over hele norge når jeg prøvde Siter
Lars K. Rønes Skrevet 3. september 2002 Skrevet 3. september 2002 Jeg mener å ha brukt autoland i Tromsø en gang før, men det kan godt hende at jeg tar feil....... Men ILS localiser støtter vel Tromsø? Den heller ville ikke slå inn... Kan være en glipp i softwaren akkurat da... Måtte ihvertfall fly en "hands on" landing i dritvær, og det var kjempemorro!! Er nesten litt glad for at autopilot'n tok seg fri.. Siter
Einar Kristiansen Skrevet 3. september 2002 Forfatter Skrevet 3. september 2002 Måtte bare få det sagt Under landing rwy 25 Bodø i går så stod PC-skjærmen og skalv i takt med stormkastene som herjet vilt utenfor.Da jeg har mitt PC-anlegg oppe i loftstua(3-etj)i min villa,så merkes det eksta godt når det er storm ute.Artig var det uansett. NOW966 SAS583 ATC Einar... Siter
Per Bråtebæk Skrevet 3. september 2002 Skrevet 3. september 2002 Vet at det kan blåse ille i Bodø.Husker spesielt turen tilbake til Bodø etter endt juleperm fra forsvaret romjulen 1973.Forsvaret hadde chartret en 737 fra Braatens for oss stakkars soldater.Søringer som vi var,var vi ikke vant til slike forhold.Under final på rw25,ristet og skaket det så ille at vi til tider var i tvil om vi egentlig allerede hadde landet på campingen på Bodøsjøen. Like før landingen kikket jeg ut av vinduet og så til min forskrekkelse rullebanen rett forut..vi kom med andre ord sidelengs inn.., men vi kom da helskinnet ned( den eneste landingen den dagen)Hørte i ettertid at det hadde vært full storm med orkan i kastene.Samme dag hadde en parkert DC9 flyttet seg flere meter under et kraftig vindkast. mvh per Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 5. september 2002 Skrevet 5. september 2002 Grisevær i nord er artig, særlig hvis man er midt i en innflyging, med sidevind... Var på klappen i Dash'en en vinterdag i fjord, i november, og skulle fra ENAT til ENVD etter endt kursing i elevråd (Hvorfor tror dere ellers jeg ble med i elevrådet? ) og dro fra Oslo 19.15, til Alta, hvor Dash'en frakta meg til ENVD. Der var det vind fra nordvest, og den var frisk. Vi måtte lande i vestlig retning, men siden flyplassen ligger med baneretningene 08/26, og vi kom nokså rett østover fra SDA, måtte vi fly en høy innflyging mot ILS/LOC 08, bryte av mot høyre, legge flyet med rullebanen på venstre side, svinge mot venstre, og bremse flyet ned i vinden fra nordvest og lande flyet i sidevind, og dette var faktisk, tro det eller ei, den første sidevindslandingen jeg har vært med på, og det var gøy! Siden Dash 8 har en så stor haleflate, må flyet legges mot vinden til det siste, og dette måtte de gjøre denne gangen også, og det var stilig å se rullebanen ut av venstre sidevindu! Vi landet normalt, taxa inn, og jeg takka for plassen på klapp, og gikk fra borde, trøtt som en strømpe! Men det er en annen historie... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.