Gå til innhold

Flyvertinne måtte hjelpe kapteinen å lande


Einar Kristiansen

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke problemet her..

Alle skriver om at dette er så utrolig farlig, og at til og med en fra kabinpersonalet måtte inn i cockpit og hjelpe til med landing.

Kapteinen burde jo klare å lande uten at han har styrmann ved sin side..?

Selv om det er en stor jobb, det å lande i chicago, burde han likevel klare det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hause det så mye du vil Kenneth, du viser bare at du ikke har forståelse for hvor mye mindre stress det blir om man er to om tingene der framme. Helt klart, kapteinen kunne klart jobben selv uten vanskeligheter, men jobben ble nok mye lettere når en person med de riktige kvalifikasjonene kunne assistere ham.

 

Men at det var en kabinansatt med CPL ombord, det tror jeg var en grei sjeldenhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det at flyvertinnens CPL skal undervurderes alt for meget i denne situasjonen. Jeg regner med at CRM, som Haagen nevner ("Crew Resource Management" for dem som lurer) nok er adskillig bedre forstått i både teori og praksis blandt dem som faktisk innehar de nødvendige kvalifikasjonene for å fly. Kapteinen var nok uten tvil glad for å få en kvalifisert person i høyresetet fremfor en "skrivebordspilot" (som jo de fleste av oss her er).

 

Som skrivebordspiloter er vi vant til å gjøre "alt selv" (de som faktisk flyr i virkerligheten trenger ikke å føle seg truffet ;) ), og dermed tror jeg også de fleste av oss mangler forståelse for de fordelene det medfører å være 2 i cocpit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidlegare nemntt så er pilotar trena til å kunna føra eit fly åleine i tilfelle den eine der framme vert sett ut av spel. Men det gir ein ikkje rett til å seia at "kapteinen burdek lart det åleine blablabla". Eg vil berømma kapteinen her for å tenka så langt som å sjekka om det er folk med flysertifikat ombord. Det aukar tryggleiken under landing veldig mykje. Det vert enklare for han å fokusere på det han skal, nemleg få flyet ned. Han har mindre workload, og dermed meir overskot til å unngå farlege situasjonar. Eg er 99,9% sikker på at dei som bagatelliserar denne hendinga, ikkje har flydd inn til store flyplassar som O'hare eller liknande plassar anna enn i FS, og det kan IKKJE samanliknast med røynda.

 

Eg har sjølve landa både på Atlanta Hartsfield og New York La Guardia med små fly (sistnevnte midt i ettermiddagsrushet) i røynda. Og sjølv om dette var med fly som er laga for å flygast av EIN person, så skal eg lova dykk at det hjelp godt på å ha ein anna pilot ved sida av seg til å ta enkle ting som radioen og slike ting.

 

Flyvertinna gjorde ein god jobb her med å assistere kapteinen under landing, og eg håpar at ho vert påskjønna ifrå selskapet si site. (Kanskje dei gir ho flygerjobb?)

 

Men pass på, og ver forsiktigem ed å kommentere negativt om folk som har vore i ein situasjon dykk NEPPE hadde klart å handsame sjølve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...