Gå til innhold

ConcordeX - ENML to ENGM


Anbefalte innlegg

Jada, kjemperealistisk, I know... Men jeg har virkelig forelsket meg i denne vakre damen med svanehals, og hun gjør seg like godt på Molde som på Heathrow! Dog, dette første bildet er faktisk fra ENCN (glemte å ta bilde fra ENML).

 

2010-5-25_23-53-59-490%20copy.jpg

 

Nice legs!

2010-5-25_23-55-27-283%20copy.jpg

 

Climb at 250 kts. Flight Engineer passer på reheats og at disse tilpasses pitch, vertical speed og IAS @ 250 kts. Ca 13,5 grader pitch her. Nose er down 5 degrees, gear up and neutral, og vi klatrer gjennom 3500 ft.

2010-5-26_19-33-58-96%20copy.jpg

 

Nose & visor up, landing lights off, passing FL100, accellerating to 390 kias. Cruise på denne flighten er FL310 og M1.2.

2010-5-26_19-34-15-6%20copy.jpg

 

Ja det går jo unna, Gunnar, når man koster avgårde i M1.2. Noen minutter senere er vi faktisk passert Mesnali og på vei DCT Bergerud. ATC har klarert oss ned til 6000 ft, max kias 240 or below due to traffic 6 miles 12 oclock. OSL og 01R/19L i bakgrunnen.

2010-5-26_20-0-25-12%20copy.jpg

 

På vei inn mot ILS'n 01R, descending to 4000 ft og sakker til 220 kts. Nose down 10 degrees.

2010-5-26_20-6-5-914%20copy.jpg

 

Da er vi godt etablert på ILS'n, farten er stadig synkende (ca 175 kts untill 4 dme).

2010-5-26_20-18-30-118%20copy.jpg

 

I det vi passerer threshold er farten 165 kts. Her er vi ca 75 fot over bakken tenker jeg, og begynner å bli klare for flare.

2010-5-26_20-19-34-629%20copy.jpg

 

 

15 fot over bakken dras throttle tilbake, og man balanserer stikka for en pen touch down. Nesa flys mot bakken (gently but firm) og thrust reversers engasjeres. Jeg kom litt lenger inn på banen enn jeg likte, men denne jenta vet å bremse..!

2010-5-26_20-19-46-330%20copy.jpg

 

Og her er vi pent parkert på stand 50 via T and G, og er klare for shut down.

2010-5-26_20-21-33-767%20copy.jpg

 

Denne deilige fuglen kan varmt anbefales! Hun klarer seg, som du ser, godt mange steder. Hun elsker metropoler, men gjør seg godt på landet 'au :) Takk for at du så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC har klarert oss ned til 6000 ft' date=' max kias 240 or below due to traffic 6 miles 12 oclock[/quote']

 

Flotte bilder fra turen, selv om jeg savner bilder fra flight deck.. Fikk med meg at du landa ja. Stod ved gate 20 og beskuet det. :) Kom inn først av oss tre som SAS430. Mener det var Reidar du måtte vike for, da jeg allerede var etablert på Visual da du fikk beskjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere :) Ja, det var plutselig litt folksomt på ENGM i kveld - artig det! :)

 

Her er et par-tre bilder fra flight deck i twilight hours på Gardermoen. Det første er overblikk over cockpit.

 

2010-5-26_23-53-2-125%20copy.jpg

 

Flight Engineer panel. Her er det litt å holde på med :)

2010-5-26_23-53-14-593%20copy.jpg

 

Main and center panels. Legg merke til CDU'ene ("fmc").

2010-5-26_23-54-7-458%20copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! :) Nei jeg er ikke i tvil om at Molde har bane. Men er den lang nok? Det er vanskelig å sammenlikne concorde med en 767 da Concorde var et supersonisk fly utstyrt med deltavinge. Det gjør at den trengte stor fart og derfor mye bane for å ta av. Den var kjent for det. Jeg har ikke noe takeoff-chart for concorde tilgjengelig men kanskje det er noen som har?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...