Andreas Stangenes Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jada, kjemperealistisk, I know... Men jeg har virkelig forelsket meg i denne vakre damen med svanehals, og hun gjør seg like godt på Molde som på Heathrow! Dog, dette første bildet er faktisk fra ENCN (glemte å ta bilde fra ENML). Nice legs! Climb at 250 kts. Flight Engineer passer på reheats og at disse tilpasses pitch, vertical speed og IAS @ 250 kts. Ca 13,5 grader pitch her. Nose er down 5 degrees, gear up and neutral, og vi klatrer gjennom 3500 ft. Nose & visor up, landing lights off, passing FL100, accellerating to 390 kias. Cruise på denne flighten er FL310 og M1.2. Ja det går jo unna, Gunnar, når man koster avgårde i M1.2. Noen minutter senere er vi faktisk passert Mesnali og på vei DCT Bergerud. ATC har klarert oss ned til 6000 ft, max kias 240 or below due to traffic 6 miles 12 oclock. OSL og 01R/19L i bakgrunnen. På vei inn mot ILS'n 01R, descending to 4000 ft og sakker til 220 kts. Nose down 10 degrees. Da er vi godt etablert på ILS'n, farten er stadig synkende (ca 175 kts untill 4 dme). I det vi passerer threshold er farten 165 kts. Her er vi ca 75 fot over bakken tenker jeg, og begynner å bli klare for flare. 15 fot over bakken dras throttle tilbake, og man balanserer stikka for en pen touch down. Nesa flys mot bakken (gently but firm) og thrust reversers engasjeres. Jeg kom litt lenger inn på banen enn jeg likte, men denne jenta vet å bremse..! Og her er vi pent parkert på stand 50 via T and G, og er klare for shut down. Denne deilige fuglen kan varmt anbefales! Hun klarer seg, som du ser, godt mange steder. Hun elsker metropoler, men gjør seg godt på landet 'au Takk for at du så! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ooh, fristende fugl og fine bilder. Men hva er hensikten med hjulet i halen? Er det i tilfelle du skulle skrape nedi med halen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Hun er ei lang jente, og ganske fleksibel... Hjulet bak er som du sier for å motvirke tailstrikes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 ATC har klarert oss ned til 6000 ft' date=' max kias 240 or below due to traffic 6 miles 12 oclock[/quote'] Flotte bilder fra turen, selv om jeg savner bilder fra flight deck.. Fikk med meg at du landa ja. Stod ved gate 20 og beskuet det. Kom inn først av oss tre som SAS430. Mener det var Reidar du måtte vike for, da jeg allerede var etablert på Visual da du fikk beskjeden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Takk dere Ja, det var plutselig litt folksomt på ENGM i kveld - artig det! Her er et par-tre bilder fra flight deck i twilight hours på Gardermoen. Det første er overblikk over cockpit. Flight Engineer panel. Her er det litt å holde på med Main and center panels. Legg merke til CDU'ene ("fmc"). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Er det nok bane på bittelille Molde for concorde egentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Her Stensø. Det er faktisk bane på "bittelille" Molde ja. Som jeg vet kan Molde ta 767. Concorde greier da fint det da vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hehe! Nei jeg er ikke i tvil om at Molde har bane. Men er den lang nok? Det er vanskelig å sammenlikne concorde med en 767 da Concorde var et supersonisk fly utstyrt med deltavinge. Det gjør at den trengte stor fart og derfor mye bane for å ta av. Den var kjent for det. Jeg har ikke noe takeoff-chart for concorde tilgjengelig men kanskje det er noen som har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Iflg. gamle manualer fra Concorden: "Take-off runway length 3,600 meters (with maximum load) Landing runway length 2,200 meters (with max. load)" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Man kommer seg ikke opp fra ENML med max load - det kan jeg garantere..! Men så trenger man heller ikke mer enn 40% fuel i tankene for å ha godt nok med drivstoff til å holde over ENGM en god stund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 shhhh! Da tok jeg av med laaangt mindre enn 40% fuel... *rødme* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hvor mange tonn tok du med? :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Pedersen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Satt tower og fikk emergency, og rett etterpå melding om at han ikke kom til å klare det.. hehehehe Det store spm. er vel hva som skjedde andre gangen ham skulle inn for landing... Lyst til å fortelle Andreas? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 For å si det sånn lærte jeg et par ting på den turen, og det var godt det bare var sim :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.