Gå til innhold

Næringslivet mot full boikott av SAS


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Nå er tydeligvis også næringslivet og forretningsfolk møkkalei av stive priser hos SAS, også selskapets image og design er utgått på dato iflg dem.

 

For nå strømmer de til Norwegian alle som en, og vil ha rimelige reiser og friskt blod i norsk luftfart. Det ser ut som Norwegian's ruter blir fulle i lang tid fremover.

 

SAS er rett og slett upop sies det, også pga selskapets ufine behandling av BU-ansatte. Det var nok en stor miss...

Mange bransjer planlegger full boikott av selskapet, selv om de nå prøver å rette opp tabben ved å la 550 BU-ansatte i teknisk på Sola få bli.

 

Jeg skriver ikke dette fordi jeg hater SAS som noen tror, men fordi AS Norge ikke kan klare seg uten...og SAS kan ikke klare seg her uten AS Norge. Så spørsmålet blir hva SAS er nødt til å gjøre for å få fullpris-kunder tilbake. Og det må skje raskt, for SAS er virkelig ute å flyr om dagen...

 

Siden noen mener at jeg alltid tar ditt og datt ut fra løse luften...les mer om boikotten her.

 

[ 23-08-2002, 18:47: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad SAS ska göra? Har du inte sett det än Helge...

 

SAS kommer att sluta flyga Norsk inrikes snart. Det blir bara BU och WF i SAS gruppen som blir kvar.

 

Nej, jag vet att det inte pratas om det, men allt de gjort hittils det senaste året tyder på det.

 

Att Norwegian kommer in och skummar flöten på några linjer i Norge gör det enklare för SAS att lägga ner sina olönsamma ruter och drar sig ur utan att se ut som den store stygge ulven. Nu är ju det vad SAS "måste" göra för att överleva, eller hur? SAS visar allt tydligare att de går mot att bli ett lågpris bolag de med. Glöm allt vad distrikts ruter heter. Nu ska det satsas på de pengastinna destinationerna, och de finner du inte många av i Norge.

 

Det här är mer politik än bedrifts strategi Helge.

De som sitter i ledelsen i SAS gruppen har mer än en räv bak örat! "[blink]"

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en SAS-ansatt som ble presset ut, ved at hun fikk tilbud om en ny stilling i selskapet, som viste seg at var en vikar-stilling. Sånn behandler man ikke sine ansatte, men som stort selskap kan man noen ganger måtte bruke skulderen for å overleve.

Liker heller ikke den behandlingen Braathens-ansatte har fått, men hva er alternativet?

De må effektivisere seg for å få det til å bli lønnsomt.

 

Jeg har god erfaring når jeg flyr med SAS, og synes det er litt trist at de har overlatt ruten Oslo-Tromsø-Alta til Braathens (jeg er MD-80 fan), men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, personal behandlingen i SAS behöver det göras något med! Alla förstår att SAS måste spara! Men det finns bra och dåliga sätt att få med personalen på det...

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,det vil alltid være upopulære tiltak å forholde seg til i trange tider.Jeg er enig i at mye kunne nok vært gjort annerledes i SAS.Samtidig er det som tidligere nevnt umulig for SAS å skjære kostnader uten å redusere antall ansatte.Når det gjelder den "grusomme" behandlingen av Braathen ansatte Helge;hvor mange tror du det hadde vært i det selskapet idag hvis ikke SAS hadde kjøpt opp da Braathen tryglet om det?Når det gjelder fri konkurranse;skal den stoppes i det øyeblikket ett selskap tilbyr billigere billetter enn konkurrenten slik at de får flere passasjerer?Sier vi A må vi nok desverre si B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst! Håller helt med dig Vidar!

 

Men man märker att SAS inte är vana att sparka folk...

 

Särbehandlingar... Dålig eller ingen info...

 

SAS har stora overhead kostnader, det är helt klart. Men det gör man ju något med. Dessvärre blir passagerarna lidande genom ett sämre rutetillbud.

 

Men så är det, så blir det.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Hehe...jeg visste at dette innlegget ikke var særlig populært, med alle SAS-elskerne her i forumet. Og ingen av dem, unntatt Jörgen da, vil diskutere dette fordi jeg iflg dem er en SAS-basher

 

... og meg da Helge ;-))

 


Men når det er sagt så synes jeg i grunnen litt synd på SAS fordi ledelsen har gjort endel feil. Men jeg er overbevist om at de har jobbet hardt for å bli kvitt alle tekniske problemer, og ellers har de jo også endel bra tilbud på reiser.

-----------------------------------------------------------

 

Hei Helge,

 

jeg forstår ut i fra hva jeg har sett over lang tid på dette forumet, at du elsker å "hetse" SAS og "fyre opp" debattene, - greit nok det ;-)

 

Jeg oppfatter en del av det som ensidig angrep av selskapet fra din side. SAS kunne sikkert ha håndtert ting anderledes, men opp i all elendigheten, så er min mening at de faktisk har forsøkt å begrense omfanget av hvor mange som må miste arbeidet i Braatens, - og i SAS.

 

Det fokuseres aldri i pressen eller i dette forumet på at SAS faktisk har ansatt mange Braatens teknikere/mekanikere til SAS teknisk avd. samt stuere til SGS. SAS har etter min mening og i forhold til konkuransesituasjonen, tatt en del "riktige" grep, som positivt bidrar til å bevare arbeidsplasser både i Braatens og SAS.

 

Hvilken alternativer hadde de Braatens ansatte om SAS ikke hadde overtatt "Deres" selskap?

 

Mvh

F.V

 

[ 24-08-2002, 23:32: Endret av: Fred Vonstett ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...jeg visste at dette innlegget ikke var særlig populært, med alle SAS-elskerne her i forumet. Og ingen av dem, unntatt Jörgen da, vil diskutere dette fordi jeg iflg dem er en SAS-basher "[stort

 

Men når det er sagt så synes jeg i grunnen litt synd på SAS fordi ledelsen har gjort endel feil. Men jeg er overbevist om at de har jobbet hardt for å bli kvitt alle tekniske problemer, og ellers har de jo også endel bra tilbud på reiser.

 

Totalt sett så fortjener vel ikke SAS denne hetsen vi nå ser over hele landet, men på den annen side så er det ikke så lett å tilgi SAS for at de tok knekken på Braathens og Color Air...for å ha hele Norge for seg selv med skyhøye priser.

 

Men jeg håper at det blir plass til både SAS-gruppen og Norwegian her, og ikke minst at begge kan drive lønnsomt...samt at de kan leve i harmoni med hverandre uten at SAS forsøker å kverke lille Norwegian.

 

Tror dette går bra jeg "[smil]"

 

Jörgen: Hvor mye av SAS er privatisert? SAS Airline kan vel ikke trekke seg ut av Norge så lenge den norske staten er en stor eier i selskapet, eller hur?

 

[ 24-08-2002, 12:18: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Totalt sett så fortjener vel ikke SAS denne hetsen vi nå ser over hele landet, men på den annen side så er det ikke så lett å tilgi SAS for at de tok knekken på Braathens og Color Air...for å ha hele Norge for seg selv med skyhøye priser.

 

Men jeg håper at det blir plass til både SAS-gruppen og Norwegian her, og ikke minst at begge kan drive lønnsomt...samt at de kan leve i harmoni med hverandre uten at SAS forsøker å kverke lille Norwegian.

Men Helge... Det norska folket, dess regering, du, tjatar ju hela tiden om konkurrans...

 

Vi har ju sett utgången av konkurrens tidigare... Det ligger i ordet "konkurrans" natur, en tävling mellan 2 eller fler.

 

Visst är det svårt att ge sig på en jätte som SAS, det förstår jag gott! Men du får inte klandra SAS för att de möter sin konkurrent.

 

Norge är för litet för att så många flygbolag ska gå med vinst...

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jörgen: Hvor mye av SAS er privatisert? SAS Airline kan vel ikke trekke seg ut av Norge så lenge den norske staten er en stor eier i selskapet, eller hur?

Å joda! Det kan de! De måste hålla sina åtaganden som f.eks. Banak där man har konsession till April 03 (Vi lägger ned när den är avslutad). Men i övrigt kan SAS göra som de vill. Ingen ägare kan tvinga SAS att flyga med förlust. De kan givetvis be styret om att göra förändringar, men inte kräva något som helst.

 

SAS ägar struktur:

 

The Swedish government 21.4%

 

The Danish government 14.3%

 

The Norwegian government 14.3%

 

Private Interests 50.0%

 

Några av de största privata:

 

Wallenberg foundations (S) 8.0%

 

Deutsche Bank Trust Americ (N)(S) 3.8%

 

Folketrygdfondet (N) 3,5%

 

Alecta Pensionsförsäkring(S) 2.9%

 

Odin Fondene (N)(S) 2.7%

 

Chase Manhattan (nom) (US) 1,8%

 

National Bank of Denmark (D) 1.4%

 

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fred Vonstett:

Hvilken alternativer hadde de Braatens ansatte om SAS ikke hadde overtatt "Deres" selskap?

Ja, det var just det... KLM? Nä! De kastade sig ur samarbetet med huvet först! Hegnar? Han hade pengarna att köpa, men inte att driva BU.

 

SAS betalade lönerna i BU de 2 sista månaderna före uppköpet.

 

I tillägg så får många SAS anställda gå för att man köpte BU, jag har ännu till godo att höra någon sympati i pressen för oss!

 

Men men! Det ordnar sig för alla till sist!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vidar Øverli:

Helge;hvor mange tror du det hadde vært i det selskapet idag hvis ikke SAS hadde kjøpt opp da Braathen tryglet om det?Når det gjelder fri konkurranse;skal den stoppes i det øyeblikket ett selskap tilbyr billigere billetter enn konkurrenten slik at de får flere passasjerer?Sier vi A må vi nok desverre si B.

Staten hadde reddet Braathens om ikke SAS hadde blandet seg inn, f.eks fått utlendinger til å kjøpe BU med gode betingelser. Staten nølte jo også lenge med å la SAS overta selskapet.

 

SAS drev ikke reell konkurranse, men bokførte en milliard kroner i tap for å kverke konkurrentene. SAS gikk altså med tap med vilje...råttent spill med andre ord. Konkurransetilsynet skal nå passe på at SAS ikke angriper Norwegian på samme måte, om det skjer så har tilsynet varslet reaksjoner mot SAS...med loven i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge skrev:

quote:

SAS gikk altså med tap med vilje...råttent spill med andre ord.

...så dette er altså et SAS-fenomen ??Hva var årsaken til at Color-Air gikk dukken?Hadde de større utgifter enn inntekter,altså solgte biletter med tap?Hva var årsaken til at Braathen var farlig nær konkurs?Solgte de billetter med tap?Årsaken til at alle aktører i markedet går konkurs er altså SAS sin skyld? Helge må ha en forskrudd idé om hva fri konkurranse er.Det hadde vært interressant å få hans definisjon av begrepet "fri konkurranse" som han etter eget utsagn jo er tilhenger av.Er det bl.a.at staten går inn å redder en av aktørene?Hvordan skal to konkurrenter forholde seg til hverandre,og hvordan skal staten forholde seg?Venter nå på Helge's definisjon.

 

[ 25-08-2002, 16:22: Endret av: Vidar Øverli ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære Hr.Øverli...

 

Konkurranse drives jo i alle bransjer...men uten at de tar livet av hverandre. SAS er i høyeste grad skyldig i drapet på Braathens og Color Air. SAS la en strategi der man planla et svimlende tap...med ett eneste mål, å bli kvitt alle konkurrenter i Norge...og deretter la det norske folk få svi med å skru prisene til himmels.

 

Tror du Rimi hadde solgt melk til ei krone literen for å bli kvitt Rema? Nei de lever med hverandre i harmoni, gir tilbud men likevel tjener begge penger, og lar folk få velge hvor de vil handle.

 

Strategien til SAS er en stor fiasko, og et ufint konkurranse-trekk som business-folk fnyser av...rett og slett tabu. Det er derfor at næringslivet i hele landet nå boikotter SAS og vender dem ryggen.

 

Hr.Toll snakket om at SAS Airline kanskje trekker seg ut av Norge. Ja det er muligens det beste, la oss heller beholde våre egne Braathens og Widerøe...at de eies av SAS kan de ikke hjelpe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he...

Kjære Hr.Bø,

Ja,det var vel SAS som sa til Braathen;"nå sier dere at dere vil bli oppkjøpt av oss ellers...."

jeg burde ikke svare,vi kommer aldri til enighet om dette,men jeg greier ikke dy meg.

Nå kommer NAS inn på markedet,med billettpriser som er en brøkdel av hva SAS opererer med.Skal SAS beholde sitt prisnivå,som jeg er enig i er for høyt,med det resultat at ingen kjøper en eneste billett?Da blir de etterhvert borte.Er dette fair play fra NAS sin side?Hvis SAS skal konkurrere må de sette ned prisene.Da mener du pr.definisjon at SAS driver unfair?Skal de eventuellt sørge for å være litt dyrere enn NAS slik at de ikke prises ut?Vil SAS overleve lettere da?Skal de kapre tilbake kunder fra NAS mener du at de ikke må prøve å være billigere,da er SAS råtne?Hvor er logikken din Hr.Bø?

En helt annen diskusjon er hvorfor SAS er dyrere.De tar seg av bagasjen din,de gir deg en matbit ombord,de har et fly ekstra å sette inn når et annet blir stående på bakken,de har 30 mill. til en ekstra motor når det trengs,osv.osv.Jeg er veldig spent på hvordan dette kommer til å bli etterhvert for NAS,de har jo ikke engang gjort seg bryet med å få på plass en vedlikeholdskontrakt før de er igang,men dette er vel bare bagateller....

 

[ 25-08-2002, 17:49: Endret av: Vidar Øverli ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge,

 

Jag är inte enig med din syn på konkurrans...

 

Du kan inte utan vidare jämföra dagligvaruhandeln med luftfarten. Marknadena är så olika varandra. Det är betydligt fler som handlar mat var dag än som är ute och flyger, för att ta en jämförelse.

 

Flygfraktmarknaden är betydligt mindre.

 

För att stanna vid ditt Rimi Hagen exempel:

Om det var så att Rimi måste ha att alla Norrmän handlade i deras butiker för att Rimi skulle ge vinst till sina ägare så skulle Hr. Hagen stå inför ett vägskäl... Han kunde antingen lägga ned, eller så kunde han satsa på att ta över marknaden.

För att ta över marknaden så skulle han behöva konkurrera ut de andra matvaru kedjorna i landet.

 

Lyckligtvis så behöver inte Rimi pengarna från alla norges matkonton för att ge vinst!

 

Så för att återgå till luftfarten i Norge... Det var ju inte så länge sedan 2 flygbolag flög samma sträckningar till samma tid och pris. Det innebar att man flög 2 halvfulla flyg istället för 1 fullt, och ingen gick med vinst.

 

Hade det vart så att Folk stod i långa köer för att flyga omkring i detta land, och SAS hade en mindre kapacitet, så hade det inte gjort något om SAS fått lite konkurrans, det hade snarare hjälpt. För att det ska få plats till 2 flygbolag (ja, nu räknar jag SAS+BU+WF=1 eftersom de inte konkurrerar) så måste SAS minska sin produktion till fördel för Norwegian. De tror jag inte SAS vill...

Avtal får de heller inte göra med Norwegian, om att dividera angångarna mellan sig, för det är kartellbildning... Så vad ska SAS göra då? Gå med förlust och lägga ned, eller försöka konkurrera ut Norwegian?

Ja, jag vet ju vad du vill Helge! "[blink]"

 

Riktigt nog så ska ju Norwegian bara flyga vissa sträckningar (de med mest vinst=flest pax) och endast på "peak hours" (tid på dygnet med mest vinst=flest pax) så det blir ju inte konkurrans på hela nätet...

 

Vi får se..!

 

Personligen tror jag det är bra, i längden, att SAS tvingas till ett uppgör med lågpris traffiken. SAS måste skära ned på sina omkostnader rejält! Det betyder att vi är många som får foten i baken, men det är trots allt bättre än att alla SAS anställda åker ut en dag om några år och SAS blir ett minne blott!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En ting vi ikke må glemme er bonuspoengene. En av de viktigste grunnene til at Color-Air og Braathens fløy nedenom og hjem, var bonusordningen. En Braathens-ansatt sa i P2, før overtakelsen til SAS, at de ikke ville ha klart å bli kvitt billettene selv om dem ga dem bort gratis. Dette er selvfølgelig en spissformulering, men det er ikke tvil om at vi alle har betalt en noe høy pris for denne ordningen. Når bedriften betaler billetten, og den som reiser får en gratis skattefri weekend til London, Paris etc. etc, så vil ikke ti ville hester få vedkommende til å velge noe annet enn SAS. Jeg forstår godt at de som reiser mye, gjerne vil ha et gode (det er ganske slitsomt å reise flere gang i uka, år ut og år inn). Men baksiden av medaljen er at en slik ordning stimulerer til monopol. Jeg tviler på at Norwegian Air ville ha satset på norsk innenriksfart, hvis det ikke hadde vært for bonuspoengene. Staten reagerte (som vanlig) for seint. Braathens var ikke til å redde. Hadde de reagert tidligere, så har Braathens vært i livet (etter min mening). Så høy som billettprisen til SAS nå er, så er dette en trussel for hele næringslivet. Et konkret eksempel (Det er Braathens, men jeg regner SAS og Braathens som samme selskap):

Weekendpris Oslo-Evenes: Kr. 3499 (31.08.02 BU0417 - 02.09.02 BU0416)

Aftenposten 29.08: Grand Canaria, 1 uke: Kr. 2792.

 

Mvh

Egil Johnsen

 

[ 30.08.2002, 16:23: Endret av: Egil Johnsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Absolutt ikke...jeg ble så arg når jeg leste disse innleggene deres at jeg trenger en pause
"[blink]"


Absolut inget att bli arg över, Helge!

 

Då avblåser vi här då! Någon krangel där irritation och sinne ska ersätta en civiliserad argumentation spiller jag inte min tid på igen...

 

"[smil]"

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Egil Johnsen:

En ting vi ikke må glemme er bonuspoengene.

Domino, Forbrukersamvirket, Trumf... Det är bara för de andra att skaffa motsvarande bonusordningar.

 

SAS Eurobonus kårades till världens bästa bonus program vid flera tillfällen...

Tydligen någon som gillade det! "[blink]"

 

Men min personliga åsikt om bonus ordningar, om det så är den 10:e pizzan, videon/DVD:n eller bilvasken, gratis eller poäng på mat eller flygresor, är att det är kunden som betalar för rabatten!

 

Yänkarna har ett bra uttryck: "There's no such thing as a free lunch!" Det stämmer bra här!

Får du var 10:e gratis så innebär det bara att de andra 9 kostar mer.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Absolut inget att bli arg över, Helge!

Då avblåser vi här då! Någon krangel där irritation och sinne ska ersätta en civiliserad argumentation spiller jag inte min tid på igen...

Det var selvsagt en liten spøk Jörgen, denne lille "[blink]" prøvde å fortelle det...

 

Men en sivilisert argumentasjon med litt temperament tåler du vel? Jeg prøver jo uansett alltid å beherske meg...tror jeg "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Det var selvsagt en liten spøk Jörgen, denne lille
"[blink]"
prøvde å fortelle det...

Aah! Jag missförstod! Vänligen motta mina ursäkter! "[smil]"

 

quote:
Opprinnelig postet av Helge Bø:

Men en sivilisert argumentasjon med litt temperament tåler du vel? Jeg prøver jo uansett alltid å beherske meg...tror jeg
"[smil]"

Jada! Du är nog lika "behärskad" som jag på det! "[blink]"

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, takk for innlegget (jeg ble litt for ivrig). Feilen er nå rettet.

Jörgen: Ingenting er gratis! En forretningsreisende som får en gratis weekend i London pga. bonuspoeng, betales av arbeidsgiver, meg og deg. Det samme gjelder Domino. Rimi gir ikke matvarer bort gratis. Det er bare spørsmål om hvem som betaler. Det samme gjelder også kaffebaren rundt hjørnet der jeg bor. Jeg (som fast kunder) får "igjen" pengene. Hvis du bare stikker innom denne baren en gang, så subsidierer du min kaffe. Problemet med flybonusen var at den rett og slett førte til mye misbruk og monopoldannelse. Næringslivet og privatreisende ble skadelidende, og da synes jeg det er flott at denne blir fjernet. For en gang skyld hadde vi modige politikere.

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

minner bare om at bonusordningene,som de aller fleste selskaper har i en eller annen ordning,på ingen måte er borte.Det er kun den norske stat som ikke vil at SAS og andre "norske"selskaper skal få muligheten til å konkurrere på likefot med de andre.En bekjent av meg som er storkunde hos Volvo fikk f.eks.en ny bil av Volvo i 50-års presang.Han kjøper veldig mange biler der og nyter gode rabatter.Selfølgelig er det noen som betaler dette,Volvo gir ikke bort biler gratis.Dette går igjen over alt.Bonusordninger finnes i mer eller mindre alle bransjer.Lik det eller ikke,det er realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ingen bonus når jeg reiser med tog eller båt, hvorfor bør jeg da få det om jeg reiser med fly?

 

Realiteten er den at takket være staten så kan det norske folk igjen reise med fly uten å ruinere seg. Hadde ikke bonusordningen blitt fjernet på innenriks så måtte vi alle fortsatt betalt blodpriser til SAS.

 

Grunnen til at Vidar kritiserer beslutningen er fordi han jobber der, alle oss andre ønsker den hjertelig velkommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vidar Øverli:

Skal de kapre tilbake kunder fra NAS mener du at de ikke må prøve å være billigere,da er SAS råtne?Hvor er logikken din Hr.Bø?

Selvsagt skal SAS få lov til å konkurrere, men det skal skje på like vilkår...og det er derfor konkurransetilsynet nå overvåker SAS.

 

Du har tydeligvis ikke forstått hva jeg mener med råttent spill fra SAS her. Det var planen deres for å knekke Braathens og Color Air jeg da sikter til, en plan som gikk ut på at SAS med vilje bokfører enorme tap for å selge seter til langt under kostpris. Det er faktisk ulovlige virkemidler. BU og CLA måtte jo gjøre det samme, men kunne ikke tåle dette i lengden. SAS hadde jo mye mer penger på bok.

 

quote:

En helt annen diskusjon er hvorfor SAS er dyrere.De tar seg av bagasjen din,de gir deg en matbit ombord,de har et fly ekstra å sette inn når et annet blir stående på bakken,de har 30 mill. til en ekstra motor når det trengs,osv.osv.

SAS må finne seg i at fremtiden blir lavpris-konseptet. Det dannes egne selskaper som eier flyene, og leier dem ut til flyselskapene. Eierselskapene sørger selv for vedlikehold, og dermed kan flyselskapene kvitte seg med tekniske utgifter, de slipper å ha en motor til 30 mill. på lager...

 

[ 01.09.2002, 16:12: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Jag är inte enig med din syn på konkurrans...

Du kan inte utan vidare jämföra dagligvaruhandeln med luftfarten. Marknadena är så olika varandra. Det är betydligt fler som handlar mat var dag än som är ute och flyger, för att ta en jämförelse.

Og det er betydelig flere som flyr, enn som kjøper ny bil. Likevel klarer bilselgere å leve med hverandre "[Rullende

 

quote:

Lyckligtvis så behöver inte Rimi pengarna från alla norges matkonton för att ge vinst!

Akkurat som at SAS ikke behøver alle flyreisende i Norge, det er marked for mer enn ett selskap her i landet. Men dagens SAS har altfor store kostnader, de trodde strategien med å få monopol i Norge ville bli redningen...i stedet fikk de seg en på trynet.

 

quote:

Personligen tror jag det är bra, i längden, att SAS tvingas till ett uppgör med lågpris traffiken. SAS måste skära ned på sina omkostnader rejält! Det betyder att vi är många som får foten i baken, men det är trots allt bättre än att alla SAS anställda åker ut en dag om några år och SAS blir ett minne blott!

Ja SAS må redusere sine kostnader, og finne seg til rette i det nye markedet sammen med Norwegian...som er beskyttet mot SAS av konkurransetilsynet.

 

Om ikke SAS klarer seg her i landet pga en ny konkurrent, så får de heller legge ned. Det dukker alltid opp et nytt selskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...