Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Jeg står fast her nå gitt. :cry: Hva blir dette i Boeing FMC........NCAC.6630N08000W.LAT5.6830N07000W.NCAB. Skal fly Seattle-Keflavik....så det er vel en high altitude airway jeg skal inn på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Renhult Skaug Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 EDIT: Ser på Vataware at du er "enroute", så du løste det vel? + YDC J503 YNY J527 YMM NCAC 6630N08000W LAT5 6830N07000W NCAB BOPUT/M080F370 DCT 69N060W 69N050W 68N040W 66N030W DCT HEKLA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Hva NCAC, LATS og NCAB står for er jeg ikke helt sikker på, men det indikerer nok uansett bare direkte trekk mellom koordinatene du lister... 6630N08000W er 66°30'N og 080°00'W, 6830N07000W er 68°30'N og 070°00'W osv. De oppgis i formatet DDMMXDDDMMX på flightplans... Grader, minutter og kardinalretning. 2 sifre for grader, 2 sifre for minutter, men 3 sifre for grader i øst/vest retning (for de går i opp til 180, ikke bare 90). Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Jeg har en følelse av at Lars-Petter vet hva det betyr. Spørsmålet er (jeg lurer også) hvordan man plotter dette inn i ruta i en Boeing-FMC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Og om noen veit det; Les Torbjørn, så fortell gjerne Airbus måten også om det er forskjell Jeg er klar til å notere ned :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 68°30'N og 070°00'W Dette skal bli N68.30W070.00 I fmcn mener jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Seattle center hjalp meg.Var ikke akkurat hokus pokus. 6630N08000W ble N66W080 og 6830N0700W ble N68W070 Ruten ble fløyet på Vatsim,og det ble slik. ICE680 flight Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 NCAC, LAT5 og NCAB er faktisk Airways, og de går ikke i direkte track mellom to waypoints. Og det Lars Petter gjorde er feil. Flightplan er: YDC J503 YNY J527 YMM NCAC 6630N08000W LAT5 6830N07000W NCAB BOPUT 69N060W 69N050W 68N040W 66N030W HEKLA I FMCen blir dette: YDC J503 YNY J527 YMM NCAC 080C LAT5 070B NCAB BOPUT 6960N 6950N 6840N 6630N HEKLA Det Lars Petter gjorde var å skrive den inn slik: ..... YMM N66W080 N68W070..... I realiteten flyr han da ikke slik han skal. Faktisk så kommer han ikke engang til det waypointet han skal til, han kommer nemlig til 6600N08000W og 6800N07000W. Selv bruker jeg FS Navigator til å finne ut hva slike punkt blir, er usikker på om det er noe system i det. Uansett, det korrekte her er 080C og 070B. Det at N66W080 og N68W070 i det hele tatt gikk inn i FMCen er jeg litt overrasket over, da de skal hete 6680N og 6670N. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 ok.Da ble det riktig endelig.Husker jeg spurte før,men hadde glemt det. Takk for korreksjon P.K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 FMGC'en på Airbus'en tar koordinater kun i formatet DDMM.MX/DDDMM.MX Man trenger ikke å (men kan) taste inn ledende 0'er... Eks. 66°30'N og 080°00'W skrives i scratchpad'en som: 6630.0N/8000.0W Boeing'en sine varierer avhengig av FMC-software... Airways på Airbus'en har egen side (via lateral revision til et waypoint), og da er det egentlig bare å taste inn de ulike airway-navnene... den vil selv finne punktene som linker 2 airway'er, så man fyller bare inn nedover på venstre side, og endepunktet til slutt. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.