Gå til innhold

Norges neste flyplass


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Gjest Espen Alsgård

Som beborer på Helgeland mener jeg dette er vas, å legge en flyplass til området rundt Mo i Rana er det mest ulogiske som noen gang kan skje(om det skulle skje).

 

Det ville være naturlig å legge flyplassen nord for Mosjøen da Mosjøen og Sandessjøen nå knyttes bedre i hop med tunnel. Det blir ikke minst det mest sentrale, kort vei både fra Mo, Mosjøen og S.sjøen. Samtidig må flyplassen i Brønnøysund opprettholdes slik at ambulanseflyene/helikopter fortsatt er i berdedskap i området rundt Brønnøysund.

 

Men om vi skal diskutere arkitekturen så må jeg nesten le. Ser ut som en haug skrapmetal. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Råstilig terminal-arkitektur og helt rett å legge flyplassen til Mo i Rana. Nord for Mosjøen (Drevja) er ødeland, og kun et slags geografisk konstruert midtpunkt for Helgeland. Prosjektet for Mo i Rana er seriøst planlagt, og området for flyplassen er allerede anerkjent som flyfaglig god plassering. Det er veldig gode inn og utflyvninger i begge baneretningene, og vær-messig er statistikken bedre enn både Røssvoll og Drevja.

 

Flyplassen i Brønnøysund blir værende, men flyplassene for Mosjøen, Sandnessjøen og Røssvoll/Mo i Rana legges ned til fordel for den nye "Polarsirkelen Lufthavn". Og JA, jeg tror større aktører enn Widerøe vil fatte interesse for denne flyplassen, som vil være et naturlig utreisepunkt for et folkerikt distrikt, som i dag må reise enten fra Værnes eller Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg så veldig godt inn i denne langvarige drakampen på helgeland, men det er ingen tvil om at Rana har gjort en god jobb med dette prosjektet.

Widerøe har jo tradisjon i å ligge å kuske over STM og vente på eventuelle hull i skylaget, før de kan starte app som gjerne ender i en missed app..

At dette er et positivt løft for helgeland, er det ingen tvil om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...