Gå til innhold

Flesland


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe problem, jeg pleier som regel å fly over sentrum når jeg fra tid til annen flyr i hjemmlige trakter. Du bare requester den routingen du vil fly for å komme deg ut av (eventuellt inn i)kontrollsonen. Du kaller Bergen sentrum for "city". Om du ønsker å ta noen 360`s over sentrum gir du beskjed om det, men byen ligger utenfor kontrollert luftrom, det er ikke alltid du får info om annen trafikk, så ha øynene åpne.

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----------------------------------------------------------

Flyging over Bergen by i sommer.

 

Fonnafly ber oss gjøre oppmerksom på at det kan være mye trafikk i ukontrollert luftrom rundt Bergen, spesielt om sommeren. Fonnafly har de senere år hatt en betraktelig økning i "flightseeing" med cruicebåt passasjerer ut fra Bergen. I år har de fått nok en økning på forhånds bestillinger. Det betyr at de kommer til å fly med alt fra ett til seks sjøfly på rundturer ut fra Sandviken.

 

Turene går fra Sandviken, ut via Paradis, Samnangerfjorden, opp til Folgefonna, tilbake til Sandviken via Kvammskogen og Åsane. De flyr under TMA, ukontrollert, men sjekker inn på 121.00 etter avgang fra Sandviken, og på vei inn til Sandviken.

 

Fonnafly og Norsk Luftambulanse har etter et møte i vår, hvor også lufttrafikktjenesten var tilstede, kommet frem til prosedyrer som gir separasjon over Bergen. Den går i korthet ut på at Fonnafly holder seg på vestsiden av byen og luftambulansen på østsiden, ved inn og utflyginger.

 

Fonnafly anmoder alle om å bruke landingslys i det aktuelle området, og lytte på 121.00. Vær spesielt oppmerksom på landingsområdene til Fonnafly og Luftambulansen.

----------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få bygget den landingesplassen på Haukeland sykehus har vist seg å være den vanskeligste saken i verden...

 

Fra der jeg bor i Sandviken får jeg disse sjøflyene fra fonnafly over taket dagen lang i det de går inn for landing(sjøflyplassen ligger i Sandviken), og jeg har også oversikt over all annen småflytrafikk over sentrum. Sjøflyene er klart det mest dominerende innslaget i luften her, og tar ofte av flere rett etter hverandre og flyr sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når det står om penger, kan selv den enkleste saken i verden bli den vanskeligste.

 

Øyvind, jeg kunne ikke finne e-mail adressen til deg, men jeg lurer på om du tilfeldigvis har bodd i Arna, en gang i tiden? "[smil]" For jeg vet om en som bodde der med samme navnet som du har, som jobbet hos Braathens med innsjekking av passasjerer "[smil]" .

 

Med vennlig hilsen

Roy Gjæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder luftambulansen og landing ved Haukeland sykehus tror jeg ikke det hadde så mye med penger å gjøre.

Mener å ha hørt at hele saken dreier seg om at siden sykehuset ligger midt i tettbygd strøk så vil daglig helikopterstøy vær til stor sjenanse for de tusen som bor rundt.

 

Så kan man ta opp diskusjonen; helse versus sjenanse.

Den diskusjonen begir ikke jeg meg ut på, men jeg skal innrømme så pass at jeg faktisk kan være så objektiv å se saken fra begge sider. Både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, så var det den flyvningen over Bergen med småfly.

 

Tror som andre sier her at det skal gå helt greit.

Da "The World" cruiseskip lå til kai i Bergen tidligere i sommmer var jeg med i et Cessna og vi flydde sammen med et annet Cessna flere runder over byen og omegn (Arna, Kokstad, Nattland osv...)

 

Fikk med da en god halvtime med tape på kamera, og det var særdeles artig da vi denne gang flydde sammen med et annet fly. Det ble som å leke med view i FS-simmene. En ting er å filme ut av vinduet på et fly, mange hakk bedre ble det da jeg kunne filme et annet fly som befinner seg meget nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble desverre ingen Bergenstur på meg i dag. Da vi passerte Notodden og kom over seljordsvannet (Seljordsormen?) var det så pass mange og store skyer at jeg ikke ville fortsette. Det var skyer fra 2000 fot til 8-10.000. Gikk opp til 9000 fot men klarte fortsatt ikke å komme godt klar av skyene. Det var bare så vidt flyet klarte å stige i denne høyden, noen ganger steig det ikke i det heletatt (vi var 4 stk. ombord). Ganske morro å fly sikk sakk mellom over og rundt skyene. Men siden jeg ikke ville krype langs fjellene og fly lange omveier valgte vi å gå ned på Notodden. Det smakte med en kaffekopp før vi fortsatte kursen tilbake til Hokksund. Men det kommer vel flere dager.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tor Rasmussen:

Mener å ha hørt at hele saken dreier seg om at siden sykehuset ligger midt i tettbygd strøk så vil daglig helikopterstøy vær til stor sjenanse for de tusen som bor rundt.

Jo da, det kan nok stemme det at grunnen til at Haukeland ikke får helikopter landingsplass, er at den ligger i et tettbebygd strøk. Men det økonomiske ble også diskutert.

 

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Nygårstangen ligger da ikke noe særlig mer i utkanten enn det Haukeland Sykehus gjør

Det har ingenting med det å gjøre. Det har med tiden ambulansebilen bruker fra Store Lungårdsvannet og til Sykehuset. Det er tid som kan være avgjørende for liv, eller død i enkelte tilfeller. Jeg er fult klar over at det følger med en lege ved helikoptrene, men dette er ingen erstatning for skikkelig legehjelp på et sykehus.

 

Med vennlig hilsen

Roy Gjæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om luft ambulansen, tenkte jeg å nevne noe sprøtt her i Bergen. Det har seg nemmelig slik at dem har landingsplass ved Store Lungårdsvannet, som er ett par kilometer borte fra selve Haukeland Sykehus. Pasientene må da bli fraktet fra Lungårdsvannet og til sykehuset, noe som forlenger behandlingen av dem.

 

Jeg vet ikke om dere husker en episode for ett år siden, da en mann av utenlandsk opprinnelse kjørte på sin kone og lille unge i barnevogn? Saken ble tatt opp i riksdekkende media. Da ble den lille ungen flydd direkte til Haukeland på en åpen plass, som det kan være litt risikabelt å lande på, for det kan komme biler der. Det ble en voldsom diskusjon her i Bergen etter den episoden. Jeg mener det at det hadde vert en smal sak å fått bygget en landingsplass på Haukeland, enten på taket av byggingen, eller funnet et sted som egnet seg for landing av helikoptre.

 

For å komme tilbake til det denne tråden handler om. Jeg har bekjente som bor på Landås som ligger litt utenfor selve sentrum. Da ser jeg stadig vekk at det passerer småfly over byen. Så det er fult mulig. Ser også Fonnaflyene flyr direkte over selve byen når jeg er i sentrum. Jeg selv bor på Paradis, litt øst for selve innflygingen til rullebane 17 på Flesland. Der ser jeg stadig vekk småfly som passerer.

 

Med vennelig hilsen

Roy Gjæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ambulanseflygning må man skille mellom de gangene det er behov for å lande på sykehuset og de gangene man kan lande andre steder og få pasienten den siste korte biten til sykehuset med ambulanse. Dette med at det er støy som hindrer Haukeland å få en pad er ikke argumentet som blir brukt. Her står det på blandt annet luftfartsmyndighetenes vilje, bygningstekniske regler, og ikke minst på penger.

Nå flyr jeg selv ambulanse turer fra tid til annen. Foreksempel Tromsø/RITØ, som har paden midt på sykehuset(på bygningen). For å komme inn der må man over bla.bolighus, og man må lavt. Dette støyer, særlig vinterstid i snøbyger med dårlig sikt midt på svarte natten. Derfor brukes denne bare når det virkelig er kritisk. Ellers er det til Langnes og vanlig ambulanse derfra, og det holder vanligvis. Vi har noen ganger lege med, og da er det hans call hva vi gjør.

 

Ellers ser jeg at enkelte "mener/tror" at det skal gå greit å fly over Bergen sentrum. Dette er ikke noe å mene/tro noe som helst om. Det er G luftrom så lenge man holder seg utenfor kontrollsonen og man kan gjøre hva man vil uten noen form for tilatelse. Skal du innenfor er det bare å få en klarering (D).

 

mvh

Hans Petter Stue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle: var selv til bergen på fredag, 16.08 blir vel det. Været var omtrent det samme som igår, skyer ned i en 2000 fot agl og opp til FL100 ca.

 

På turen bortover (hvor jeg var PIC) fløy jeg initially i FL85 inntil jeg kom over langfjella, da måtte jeg gå til FL105 for å komme over skyene men dette gikk greit (KLD er flink til å klatre "[smil]" )

 

Når jeg kom til bergen var det så og si helt klart (atis sa FEW020 som eneste skylag), men vi måtte ta en kjapp og sen descent siden skyene lå nesten helt ut til flesland.

 

På turen hjem igjen (hvor en styrmann i BAT var PIC) valgte han og gi opp "on top" og fløy fjell og daler hjem igjen, ganske morsomt dette og, og det går utrolig greit egentlig.

 

Men jeg støtter deg i "det er bedre og dra inn snøret i tide" når man ikke har flydd ruten tidligere og ikke kjenner forholdene (terreng osv) på strekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, ja jeg vurderte også å fly on top, men droppet dette. Det var bare så vidt den steig når vi var på 9000 fot. (0-50 fot pr min.) En annen ting var at det var en del TCU i området. Vokser disse ytterligere har jeg lite annet å gjøre enn å fly rett inn i skyene, evnt prøve å svinge utenom. Uten GPS og DME var det også vanskelig å vite hvor vi var til en hver tid. Tok kontakt med Oslo C og fikk oppgitt possisjon. Vurderte å krype langs fjellene men droppet dette da flyet var max lastet og jeg har ikke drevet med fjellflyging og opplevd å bli trukket nedover. Hadde det vært større klaring mellom skyene og fjellene hadde det vært greit. Men den gang ei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...