Gå til innhold

Salg av brukte privatfly


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Finnes det en nettside her i landet for salg av brukte privatfly? Er vel ikke det...ikke så mange som har eget fly her.

 

Men i USA er det flere slike siter, med et stort bruktmarked og salgslister. Her kan man faktisk skaffe seg et fly for en rimelig penge også, hva med en pent brukt Grumman AA1B til kun kr.140.000,- "[smil]"

 

Sjekk denne siten, utrolig mye bra for salg...men man bør jo ha noen kroner i lommeboka da "[blink]"

 

[ 26-06-2002, 17:19: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel Tarjei, så du har planer om å gå til innkjøp av et flunkende nytt TB21?...og hva er prisen på den herligheten da? Vel den dagen du sitter på venstre side i en SAS-cockpit så får du vel råd til dette og "[blink]"

 

Jeg har faktisk snust litt på å eie et fly, selv om jeg ikke har lappen. Poenget er at jeg kjenner flere som har den, men ingen fly. Alternativet blir å stå på venteliste for å leie hos den lokale flyklubben.

Det er som vi ser mulig å kjøpe uten å legge ut en formue, eller ta opp store lån.

 

Ellers bør jo medlemmene her i Flightsim.no-klubben gå til felles innkjøp av et passende fly som alle kan bruke, vi har jo Tarjei og andre her som piloter "[smil]"

Og selvsagt må det stå "FLIGHTSIM.NO" over hele flyet "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at du har et fly som er i sånn ca cessna 172 størrelse, til en pris på 4-500 000 til salgs borti USA.

Hva sånn ca blir den endelige prisen ferdig til bruk levert til Norge?

 

Hvordan fraktes et sånt fly hit? Fly det over Russland hit, eller med båt kanskje? Er vel gøyest og mest lærerikt for en fersk pilot å fly det over Russland "[stort

Blir nok helst båt når jeg tenker meg om...

 

Er sugen på et skikkelig fly.. Blir nesten litt kjedelig å bare sitte foran PC'en å fly fremfor å fly på rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig og ferge dem med båt, det vanlige er at dem flyes ja.

 

Nå må man også huske på at du ikke er ferdige med utgiftene så fort flyet er kjøpt. Det skal vedlikeholdes og sånt koster penger, masse penger.

 

Jeg kan nevne at på flyet jeg flyr så gikk propellen ut på "dato" nå, propellene må inn til service etter en viss tid. Desverre var propellen litt slitt og den var for slitt til at den kunne bli sertifisert for en ny periode, eieren måtte kjøpe ny propell, og regningen kommer på litt over 100.000 norske penger.

 

Ta dette i betraktning før man hiver seg på flykjøp "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Det er ikke vanlig og ferge dem med båt, det vanlige er at dem flyes ja.

 

eieren måtte kjøpe ny propell, og regningen kommer på litt over 100.000 norske penger.

 

Ta dette i betraktning før man hiver seg på flykjøp
"[smil]"

Kan tenke meg en "ferry flight" over dammen i en C172 - kabinen full av ekstratanker - gjør sitt på rasstuten "[stort Hadde aldri plassert rævva i en C172 igjen tror jeg "[smil]"

 

Men den propellen der er vel "noe" mer avansert enn det som normalt står i privateide fly. Tenker da på governor og det makket der. Eller er det kun propell-"bladene" vi snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke toll på fly. Man må betale moms på 23% av kjøpesummen og kostnadene med å transportere flyet til Norge. Registrering ol. blir vel ikke den helt store posten i dette regnskapet.

 

Hvis du ser hva de forskjellige flyklubbene tar for en C172 (> 650 pr/time) så har du en grei indikasjon. Utgangspunktet er vel at det alltid koster mer pr. time å eie flyet selv enn hva det gjør å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at ca 1/4 eller 1/5-deleie i et fly tilsvarer samme utgifter som å leie timer i et klubbfly. Varierer jo selvfølgelig veldig med hvor gammelt flyet er og størrelse osv.

 

Men ingen toll på fly sier du? Når du betaler nesten kvarte kjøpesummen i moms, så kan vel dette nesten sees som toll, i og med at du ikke har de ekstrautgiftene hvis du kjøper flyet i Norge? *Bare lurer..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1/6 og utgiftene er høyere en for å leie "tilsvarende" fly. På den annen side er jo tilgjengeligheten en helt annen.

 

Man slipper jo ikke akkurat moms selv om man kjøper et norskregistrert fly. Sjansen er STOR for at noen allerede har lagt ut momsen da flyet ble registrert i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...