Helge Bø Skrevet 26. juni 2002 Skrevet 26. juni 2002 Finnes det en nettside her i landet for salg av brukte privatfly? Er vel ikke det...ikke så mange som har eget fly her. Men i USA er det flere slike siter, med et stort bruktmarked og salgslister. Her kan man faktisk skaffe seg et fly for en rimelig penge også, hva med en pent brukt Grumman AA1B til kun kr.140.000,- Sjekk denne siten, utrolig mye bra for salg...men man bør jo ha noen kroner i lommeboka da [ 26-06-2002, 17:19: Endret av: Helge Bø ] Siter
Antun Pejakovic Skrevet 26. juni 2002 Skrevet 26. juni 2002 Hei Det er ikke så mange fly til salgs i Norge, men prøv: www.norronafly.net Eller finnes det mye fint hos: www.aso.com Hilsen [ 26-06-2002, 23:20: Endret av: Antun Pejakovic ] Siter
Karl R Pettersen Skrevet 27. juni 2002 Skrevet 27. juni 2002 http://www.aircraft.com/ har også mye bra. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 27. juni 2002 Skrevet 27. juni 2002 Dere må se på socata's webside og se på TB21, der er mitt fremtidige privatfly når pengene tillater det Se også socata.org som er siden for alle socata eiere, bla kjøp og salg av brukte fly. Siter
Helge Bø Skrevet 27. juni 2002 Forfatter Skrevet 27. juni 2002 Javel Tarjei, så du har planer om å gå til innkjøp av et flunkende nytt TB21?...og hva er prisen på den herligheten da? Vel den dagen du sitter på venstre side i en SAS-cockpit så får du vel råd til dette og Jeg har faktisk snust litt på å eie et fly, selv om jeg ikke har lappen. Poenget er at jeg kjenner flere som har den, men ingen fly. Alternativet blir å stå på venteliste for å leie hos den lokale flyklubben. Det er som vi ser mulig å kjøpe uten å legge ut en formue, eller ta opp store lån. Ellers bør jo medlemmene her i Flightsim.no-klubben gå til felles innkjøp av et passende fly som alle kan bruke, vi har jo Tarjei og andre her som piloter Og selvsagt må det stå "FLIGHTSIM.NO" over hele flyet Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 27. juni 2002 Skrevet 27. juni 2002 Njaa, har ihvertfall LYST til å kjøpe en Men det blir nok ikke enda nei, foreløbig må jeg takle lånet til utdannelsen så får vi se på mulig lån til TB21 Den koster nok en 4-5 millioner fabrikkny hit til landet med alle registreringer og avgifter betalt, så det blir nok som sagt ikke akuratt enda nei Siter
Lars K. Rønes Skrevet 27. juni 2002 Skrevet 27. juni 2002 Sett at du har et fly som er i sånn ca cessna 172 størrelse, til en pris på 4-500 000 til salgs borti USA. Hva sånn ca blir den endelige prisen ferdig til bruk levert til Norge? Hvordan fraktes et sånt fly hit? Fly det over Russland hit, eller med båt kanskje? Er vel gøyest og mest lærerikt for en fersk pilot å fly det over Russland Blir nok helst båt når jeg tenker meg om... Er sugen på et skikkelig fly.. Blir nesten litt kjedelig å bare sitte foran PC'en å fly fremfor å fly på rett.. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 27. juni 2002 Skrevet 27. juni 2002 Det er ikke vanlig og ferge dem med båt, det vanlige er at dem flyes ja. Nå må man også huske på at du ikke er ferdige med utgiftene så fort flyet er kjøpt. Det skal vedlikeholdes og sånt koster penger, masse penger. Jeg kan nevne at på flyet jeg flyr så gikk propellen ut på "dato" nå, propellene må inn til service etter en viss tid. Desverre var propellen litt slitt og den var for slitt til at den kunne bli sertifisert for en ny periode, eieren måtte kjøpe ny propell, og regningen kommer på litt over 100.000 norske penger. Ta dette i betraktning før man hiver seg på flykjøp Siter
Lars K. Rønes Skrevet 27. juni 2002 Skrevet 27. juni 2002 Er fullt klar over slike utgifter, men jeg lurte på sånn ca hva et fly koster å få levert og registrert flygeklart hit til Norge fra USA.. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 28. juni 2002 Skrevet 28. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: Det er ikke vanlig og ferge dem med båt, det vanlige er at dem flyes ja. eieren måtte kjøpe ny propell, og regningen kommer på litt over 100.000 norske penger. Ta dette i betraktning før man hiver seg på flykjøp Kan tenke meg en "ferry flight" over dammen i en C172 - kabinen full av ekstratanker - gjør sitt på rasstuten Hadde aldri plassert rævva i en C172 igjen tror jeg Men den propellen der er vel "noe" mer avansert enn det som normalt står i privateide fly. Tenker da på governor og det makket der. Eller er det kun propell-"bladene" vi snakker om? Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 28. juni 2002 Skrevet 28. juni 2002 Normalt i privateide? At flyet har en governor betyr at det har constant speed propeller. Mange privateide fly som har det. Akkurat som flere klubbfly har det. Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 28. juni 2002 Skrevet 28. juni 2002 Så for øvrig en del interessante fly på aircraft.com. TB21 Tarjei? Mer interessert i denne jeg da! Cessnaer og Socata'er, nei. Pføy! Var jo en del interessante DC-10'ere der også, og en B767. mvh, Ole Martin Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 28. juni 2002 Skrevet 28. juni 2002 Den har constant speed ja, og vi snakker om hele propellen, navet, bladene og spinner. Men det er, som en annen sier, mange klubbfly som har det, dog er vanlige propeller også ganske høy pris på. Alt som har med fly og gjøre koster PENGER Siter
Roy Westby Skrevet 28. juni 2002 Skrevet 28. juni 2002 Å skifte ut et "spett" (fixed pitch) koster ca. 30.000 Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 28. juni 2002 Skrevet 28. juni 2002 Ja det hadde vert morro å vite hvor mye det er i toll og avgifter for å få et feks. c-172 fra statene og over hit. Noen som vet sånn ca. årskostnader på et slikt fly? Hangarleie, etc. Kommer selfølgelig ann på antall timer, men la oss si feks. 150-250 timer i året er vel ikke helt borti natta Siter
Roger Gildseth Skrevet 29. juni 2002 Skrevet 29. juni 2002 Det er ikke toll på fly. Man må betale moms på 23% av kjøpesummen og kostnadene med å transportere flyet til Norge. Registrering ol. blir vel ikke den helt store posten i dette regnskapet. Hvis du ser hva de forskjellige flyklubbene tar for en C172 (> 650 pr/time) så har du en grei indikasjon. Utgangspunktet er vel at det alltid koster mer pr. time å eie flyet selv enn hva det gjør å leie. Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 29. juni 2002 Skrevet 29. juni 2002 Har hørt at ca 1/4 eller 1/5-deleie i et fly tilsvarer samme utgifter som å leie timer i et klubbfly. Varierer jo selvfølgelig veldig med hvor gammelt flyet er og størrelse osv. Men ingen toll på fly sier du? Når du betaler nesten kvarte kjøpesummen i moms, så kan vel dette nesten sees som toll, i og med at du ikke har de ekstrautgiftene hvis du kjøper flyet i Norge? *Bare lurer..* Siter
Roger Gildseth Skrevet 29. juni 2002 Skrevet 29. juni 2002 Jeg har 1/6 og utgiftene er høyere en for å leie "tilsvarende" fly. På den annen side er jo tilgjengeligheten en helt annen. Man slipper jo ikke akkurat moms selv om man kjøper et norskregistrert fly. Sjansen er STOR for at noen allerede har lagt ut momsen da flyet ble registrert i Norge. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.