Gå til innhold

Artillerisletta på Setermoen m.m.


Kjell Arild

Anbefalte innlegg

Er det noen som har litt info om denne, evt. kan fremskaffe noen form for bilder? Grunnen er at jeg planlegger å "digitalisere" den, dvs. lage FS2002-scenery av den. Dette er vel en simpel landingsplass, men det hadde vært morsomt å fått med detaljer. Hvis dette resulterer i noe konstruktivt vil stripen bli med i Norske Flyplasser-pakken etter hvert.

 

I samme anledning vil jeg spørre om det er noen som har bilder som kan hjelpe til med videre utvikling av Elvenes-stripa og Bardufoss Lufthavn.

 

Svar her, evt mail meg på kab@kab.no

 

Mvh

 

[ 25-06-2002, 04:12: Endret av: Kjell Arild Bersås ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere OP-Flyger på Bardufoss (1988-1990) har jeg landet på Art.sletta på Setermoen mange ganger. Både på hjul om sommeren og på ski på vinteren. Vi hadde faktisk hangar og fuel anlegg der også, hangaren står der fremdeles. For å bruke denne plassen måtte man benytte helt spesielle shortfield teknikker for at det skulle foregå forsvarlig, på grunn av et høydedrag i øst og høy furu skog i vest.Stripa ble av og til også benyttet av 719 sine Twin Ottere.

Stripa på Elvenes var også mye brukt av oss under øvelser. Hadde vært artig om du hadde fått med begge disse.

Vi hadde også en kort feltstripe i Setermoen Skytefelt ("Mærestripa").

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant

 

Elvenes har jeg laget (dog noe udetaljert), den ligger i nåværende versjon Norske Flyplasser.

 

Artillerisletta vet jeg ingenting om, bortsett fra at den ligger på Setermoen og det du nå har fortalt. Er det den åpne plassen du kommer til på høyre side etter å ha kjørt av E6 ved besinstasjonen på Setermoen? I tilfelle har jeg vært der to ganger ifm. oppsamlingsplass ved endex under øvelser i området. Det var på vinteren og før jeg visste det evt. var noen feltstripe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, på bildet ser du østover. Leiren til venstre er artillerileiren. På threshold nærmest (vest) er det høy furuskog, mot øst er det et høydedrag som kalles "grønn høyde". En Bird Dog havarerte forøvrig der.

Til høyre i bildet er det også et høydedrag som heter Toftaker/Toftakerlia.

I vestenden av stripen kan man se en taxevei som går mot venstre i bildet, og ender opp på en liten oppstillingsplass ved hangaren (grå med sort tak).

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått en stund siden denne tråden var oppe nå, men er det noen nye lesere som har bilder fra flystripa på Artillerisletta, Setermoen og Elvenes i Salangen?

 

Grunnen til at jeg trenger dette er som tidligere nevnt å få disse stripene mer riktige og detaljerte i Norske Flyplasser -pakken.

 

Som en parantes kan jeg også nevne at bilder fra Bardufoss (ENDU) og Banak (ENNA) fortsatt er på ønskelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fly over begge imorgen... såfremt været holder. Kan prøve å få tatt bilder. Artillerisletta er det vel ikke mye igjen av, men Elvenes ser ganske fin ut. Kan sikkert ta bilde av Bardufoss også... men da klikker vel sikkerhetsoffiseren på flystasjonen hvis hun finner ut av det... "[smil]"

 

Hilsen Torbjørn

 

[ 27.09.2002, 22:59: Endret av: Torbjørn Fjeld ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Arild: You have mail...

 

Artillerisletta ser jo ganske fin ut den. Trodde de hadde latt den gro igjen, men viste seg jo å være feil.

 

Har hørt noen rykter om en gammel grusstripe i Skibotn-området. Noen som vet noe om denne?

 

Hilsen Torbjørn

 

[ 28.09.2002, 15:03: Endret av: Torbjørn Fjeld ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusstripen i Skibotn (i alle fall den vi brukte) var idrettsplassen ved den nå nedlagte Hær leiren i Skibotn (Brennfjell). For fixed wing ver den såpass kort at vi måtte lande diagonalt for å få max.utnttelse. Brukte den relativt ofte i forbindelse med grensepatruljeflygig. Der var det også et fuelanlegg. Hadde også en feltstripe på Skjold, men den sluttet vi å bruke rundt 1989. Slutt ble det også på flyplassen ved Åsegarden ved Harstad rundt 88-89.

Ellers er jo Art.sletta fremdeles eksisterende og for så vidt brukbar, selv om jeg gjerne ville tatt en close bakke recce til fots, før jeg hadde satt meg nedpå med fixed wing.

 

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden jeg var innom Artillerisletta ifm. gjennomkjøring av Setermoen. Gresset så ut til å være ganske høyt enkelte steder ja.

 

Skulle det være noen som vet om små feltstriper eller andre små striper rundt om kring så må dere gjerne melde i fra, slik at de kanskje kan gjenskapes til FS2002. Forutsetningen er at det kan skaffes litt dokumentasjon om disse stripene.

 

Bilde av flyskuret på Artillerisletta:

http://home.online.no/~kjbersas/div/Scan1163b.jpg

Og her er en foreløpig versjon av stripa i FS2002:

http://home.online.no/~kjbersas/div/seterm1.jpg

 

Er det forøvrig noen som vet noe om en mulig stripe som ligger mellom Alta og Skaidi et sted?

 

Hans Petter: Vet du om Fossmofeltet noen gang har vært bruk for fixed wing? (F.eks på vinter når det ligger snø der). Selv har jeg vært fører av BV206 utpå stripa der i høyt tempo (sålangt det er mulig med BV206).. Og det var ikke noen behagelig reise utpå senhøsten med frossen bakke. Lagføreren min i høyresetet ymtet frempå at det gjorde vondt i livmora... Og han er mann!

 

[ 29.09.2002, 01:43: Endret av: Kjell Arild Bersås ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører av og til forbi der på mine "tekstur-jakter". Har alltid med meg kameraet men jeg vet ikke hvor nyttige bilder jeg klarer å ta fra bakken. Husker ikke om vindpølsa står der.

 

Jeg har flydd litt mdellfly der også. Idet jeg begynte take-off kom MP og skulle jage meg bort (regner jeg med), men de dro da jeg tok av. De trodde sikkert at flyet mitt skulle bråke da de har fått klager før. Elektroflyene mine bråker ikke. "[stort

 

Jeg har et par flyfoto av Bardufoss flyplass og andselv men de er ikke helt oppdatert eller spesiellt bra. Det er mye vegarbeid og ombygging i området akkurat nå. Hele veinettet er lagt om de siste par årene og det tar jo tid å legge asfalt over alt. "[smil]"

 

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi hadde en vindpølse ce 150mtr fra threshold øst.

Ellers ser det jo bra ut Kjell Arild. Vi hadde i tillegg et fuel anlegg like til venstre for hangaren (dersom du tar bildet ditt som utgangspunkt. I tillegg en grønn brakke der vi hadde radioer og flykontor.

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...