Gå til innhold

Notodden airshow 2002


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

I dag tok jeg turen til Notodden for å ta en titt på showet der som Albatross Airshows har reklamert så stort for...

La meg bare si at den følelsen jeg sitter med nå er at Albatross Airshows har snytt flere tusen for masse penger ved feil reklame...

I følge Albatross Airshows skulle Braathens 737, og selvfølgelig F-16 komme innom.

Hele showet var jo bygd rundt at F-16 skulle komme, programmet som ble solgt var spekket med F-16 bilder, på forsiden var det kun bilder av F-16, og inne i programmet stod det at F-16 skulle komme og holde solo display.

Men tror dere dette skjedde....?

NEIDA!!!!!!!!!!!!!!!!

F-16 var ikke i nærheten av Notodden i dag engang...

Jeg er rimelig sikker på at Albatross Airshows ikke hadde kontaktet forsvaret engang ang. å få F-16 til showet...

At dette bare var ett PR stunt for å lokke folk til showet, eller en JÆVLIG dårlig spøk!!!!!

Ingen forklaring eller beklagelse ble heller gitt på at F-16 ikke kom, den kom bare ikke...

Ok det var EN ting som var bra på showet og det var de to Hunterene fra Sverige, de holdt et meget flott formasjons-display.

Ellers var det vel egentlig det vanlige; Harvard, Dakota osv.

Og MASSE modellfly, **** heller modellfly skulle vært forbudt på airshows, jeg drar ikke drit langt for å sitte å se på en ******* stå der å fikkle med en modell, der er pokker så kjedelig!!!!

 

Albatross Airshows har forspillt sin sjanse, jeg var på airshowet på Notodden i fjor, og det var rimelig ræva. og når de klarer å holde et som er enda verre i år, så kommer ikke jeg til å gidde å dra på det neste de holder.

**** heller de juger jo bare om hva som kommer likevel, brått har jeg dratt helt til Notodden for å se en Cessna dra til Sola...

 

Noen andre som var der og har noen meninger som showet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må innrømme at nebbet hang rett ned når det ikke ble noe av F 16.

 

Dem hadde jo reklamert i hytt og pine også med "walking-wings" eller noe i den duren.

 

Kom dem? NEIDA. Forklaring NEIDA.

 

Spiller vel ingen trille for dem. Dem sitter nok å teller kr. nå.

 

Lurer på hvor mye det koster å leie inn Hunterene til en slik oppvisning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Jeg får vel igjen bildene fra fremkalling til onsdagen, hvis jeg leverer de i morgen vel å merke, hvis de ble bra er det ikke helt bortkastet...

 

Seriøst så bra det Hunter bildet ble Rune, hva slags linse har du egentlig?

Standard linse jeg har, bare litt manipulering i photoshop så blir det bra. Har forresten et Olympus C-2100 UZ kamera.

gir med veldig fine bilder...

 

Her er forresten det orginale bildet.

http://home.no.net/nelites/Bilder/P6160933.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F16 kom ikke nei, og det var trist, jeg synes også mye av showet var borte da, men ikke kom her og beskyld albatross for å være synder.

 

F16 var bekreftet ifra det norske forsvaret men måtte melde avbud på lørdag kveld eller søndag (jeg vet ikke nøyaktig når, men jeg snakka med flyplassjefen etter et møte på lørdag og fortsatt var ikke F16 ute), dette pga noe fredspiss på Gardermoen (hva i ******* skal nå F16 brukes for i fredsgreier da, er det ikke liksom krig disse flyene er bygd for da ? "[smil]" )

 

Så vi må nok sende en takk til stortinget istedenfor albatross for at F16 uteble.

 

Angående 737 så har den ikke vært annonsert på plakatene eller det offisielle programmet såvidt jeg vet, og den ble aldri bekreftet å skulle komme, og det gjorde den heller ikke såvidt jeg vet, jeg ble lei allerede i 1500 tida da, så jeg reiste da, etter å ha sittet mesteparten av dagen i KLD innerst i hangaren "[smil]"

 

Så jeg er forsåvidt enig i at det var en skuffende dag alt i alt, først og fremst fordi jeg selv ikke fikk fly pga fortsatt manglende propell "[smil]" og dernest fordi F16 og 737 ikke kom.

 

Snakket også med en familie med 3 unger som kom på bussen ifra oslo, dem hadde reist hele veien for å se F16 og ble selvfølgelig veldig skuffet når det likevell ikke ble noe av, men noe av dagen ble kanskje reddet når dem fikk sitte i KLD og "ratte" av hjertens lyst "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt på bussen i nærmere 4 timer for å komme til Notodden i går...

Riktignok ikke bare for å se F-16, ville jo vært bra om det andre de sa kom hadde kommet...

 

Greit nok at F-16 ikke kunne komme, men det syns jeg nå iallefall de kunne ha opplyst om det...

Hvis det var slik kunne de jo bare sendt en av Nederlenderene på Rygge "[stikk

 

Rune: orginalen var slett ikke ille den heller "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skuffet over at Forsvaret ikke kunne stille opp, ja. Men resten av showet var jo bra, synes jeg da...

 

Wingwalking er ikke så morsomt, så det savnet jeg ikke. Men rart at de annonserte med det...

 

Hunterne fra Sverige gjorde en kjempeoppvisning, synes jeg. P-51 og Invader var også bra.

 

Jeg hadde en fin dag på Notodden jeg, var der fra 1300 til 1800, og kjedet meg ikke...

 

Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Even Kalleberg:

Hmmmmmmm. Godt vi ikke dro opp der da.. Så den dårlige kritikken fra ifjor og tenkte at det ville bli noe lignende i år. Og det er jeg jo glad for idag, når jeg ser alle de misfornøyde som dro dit.
"[sur]"
Men kjempesynd for de som dro dit.....

Det var dårligere i år enn i fjor...

Eneste lyspunktet var Hunterene...

Og det var jo bedre vær i år da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det stemmer at det er mye flyaktivitet på Rygge nå, bor bare 500 meter unna så...

Jeg pleier å spotte mye der, blitt ekstra mye nå i det siste i forbindelse med øvelsen, så det er ikke det at jeg ikke har sett F-16, for det gjør jeg jo omtrent daglig, men likevel...det er relativt stor forskjell på å se take off og landing og å se et display...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig.. men når vi er inne på dette med støy! Det var morro å se en F16 ta av og lande på KLOSS hold de første gangene. (vi jobber 100 meter unna, og noen ganger tilogmed inpå stripa)

 

Etterhvert er det bare en pest og en plage - er du klar over hvor avsindig det bråker når de tar av med full AB? En kompis av meg som er crew chief assistent fortalte at første dagen på kurset hadde de lenka fast en F16 ute på taxeområdet, de stilte seg ca 50 meter fra flyet - ved siden av motoråpningen. Piloten ga full gass og AB, og det hadde vist bråket og vibrert så mye at de knapt greide å knipe igjen lukkemuskelen for å forhindre å bæsje på seg... Øynene vibrerte inne i øyehulene og selv med triple hørselsvern så hadde man en smertefull piping i ørene flere timer etterpå!! "[Eek!]"

 

Denne uka, men opptill 100 takeoffs fra rygge daglig kommer til å bli et hælvette "[smil]" Ikke bare for oss på stasjonen, men også naboer osv. Får håpe de nye jagerflyene til norge ikke er så støyende.. for F16 er helt sinnsykt "[smil]"

 

Hilsen snart ex-flysoldat Håkon

 

[ 18-06-2002, 17:52: Endret av: Håkon Aarøen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Har lest alle innleggene om flyshowet på Notodden. Var der selv, og er stort sett enig i kritikken. Men stusser på at de som påstår å ha hvert der ikke fikk med seg at det ble opplyst og beklaget at F-16 ikke kom pga. tekniske problemer??? Dette høres riktignok ut som en svært dårlig unskyldning da vi vel har mere en en F-16 i norge.

Foreslår at man legger igjen kritikk, spørsmål og kanskje noen gode forslag til ildsjelene i Albatross Airshows som dere finner her: http://www.albatrossairshows.com

 

Kan som en kuriositet opplyse om at jeg sto slik til, og så nære at jeg kunne se at den ene Hunter masinen var nedi bakken med "beskyttelsesklossen" under buken i halen under første landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Håkon Aarøen:

Denne uka, men opptill 100 takeoffs fra rygge daglig kommer til å bli et hælvette
"[smil]"
Ikke bare for oss på stasjonen, men også naboer osv. Får håpe de nye jagerflyene til norge ikke er så støyende.. for F16 er helt sinnsykt
"[smil]"

 

Hilsen snart ex-flysoldat Håkon

Hmmm Kanskje du ikke har lest de tidligere innleggene mine, men jeg bor da 500 meter unna Rygge, og jeg både ser og hører F-16 hver dag.

Og da spesielt nå under øvelsen...

Og jeg står meget nærme når de lander...

Likevel er jeg meget glad i de, og kommer til å savne de sårt.

 

Men kanksje dette kan åpne for større airshow muligheter på Rygge dadet nå blir veldig god plass der "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Har mailet med arrangørene av flyshowet på Notodden med ros og ikke minst ris, og gjenngir her utdrag av svaret jeg fikk. Skulle gi noen svar til kritikken som har fremkommet her i forumet.

----------------------------------------------------------

"Vi fikk masse kanseleringer morgenen den 16 Juni, noe som er svært uhedig. Den F-16 vi hadde fått til disposisjonen ble kallt inn til en øvelse på Rygge etter at en annen som var med øvelsen ble snagget. Bell 412 med Kaptein Lars Augensen fikk Chipwarning på gearboxen og snagget ut.

Safari nr 2 som ikke kom fikk vi faktisk ingen forklaring på, men han Lt Bolstad fikk ikke fly soloshow når nr 2 ikke var med.

 

Lufttransport sin Beech 200 fant sprekk i frontruta , Augusta 109 ble tatt ut til VIP-flygning.

 

Pierre Hollander sin Agcat Wingwalking hadde taxet ned i ett kumlokk på Værløse sist mandag og slo propeller i bakken med påfølgende reparasjon. Og wingwalking var i utgangspunktet eneste grunn til at han ble leid inn.

 

Modellflyvning synes jeg er greit som "bakrunnstøy", men erhelt enig at fly ikke skal stå å gå på tarmac når det flyes oppvisninger. Det ødelegger opplevelsen.

 

Dette er forhåpentligvis ikke siste stevne vi kommer med.

 

Og sånn til slutt, du tar ikke pusten fra oss. Kritikk tar vi imot med glede. Vi er nye i gamet, ikke så rutinerte i flyshow, men ønsker å bli gode. Målet er om ett par år å arrangere et stort stevne på en mer sentral plass med store aerobatic og jet-formasjonsteam."

----------------------------------------------------------

Oppfordrer alle som har noe konstruktivt å bidra med (ros, ris eller gode forslag) om å maile:

kontakt@albatrossairshows.com

De virker meget ivrig etter å gjøre dette bedre i fremtiden, og vi har kanskje på litt sikt noe å glede oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...