Gå til innhold

Euroscope - Norway NATCON Sectorfile


Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Even,

 

Jeg har noe vagt beskrevet dette i Document 01 - Sectorfile Manual.pdf side 16, Before you start controlling - punkt 1.

 

Det beste jeg kan tilby pr i dag er at du, dersom du kontrollerer Gardermoen, bruker kommandoen .dcenter engm

 

Du ser effekten best om du flytter deg til f.eks Svalbard og skriver .dcenter ensb.

 

Default ligger rett ved Værnes, så .dcenter ENVA vil gi omtrent et display likt det en starter opp med.

 

Her er hva Euroscope manualen sier om kommandoen:

 

.dcenter

Use this command to override the default latitude/longitude aspect ratio center. As default EuroScope calculates the length of one degree at the position defined in the sectorfile then uses it everywhere. That could be quite incorrect if you are too far from the equator. By defining another point you can change the center point of the display.

 

Håper dette hjelper litt

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er jo at sektorfila er et slags kart. Det som kanskje er kjent er at det eneste kartet som er tilnærmet korrekt er en globus. Alle andre kart vil virke dradd i en eller annen form. Se for deg f.eks kart hvor Grønland er på størrelse med Afrika, noe som naturligvis ikke stemmer. På slike kart vil Norge virke svært mye større enn landet faktisk er.

 

Breddegrader, som forteller avstanden i retningen nord-sør er alltid tilnærmet 60 NM lang. F.eks fra 60 til 61 grader nord er det 60 NM i retning rett sør-nord.

 

Lengdegrader derimot er 60 NM ved ekvator, 30 NM ved 45 grader nord og 0 NM ved nordpolen, og her kan en vel si problemet med sektofila kommer inn.

 

Siden en lengdegrad er lenger ved Oslo enn den er ved Værnes og Svalbard blir hele sektorfila "trykt" litt sammen. Sektorfila tar høyde for lengde og breddegraden ved Værnes, siden dette er så og si midt på fastlandet (et kompromiss kan en kalle det). Dette fungerer stort sett upåklagelig for de fleste bortsett fra på Svalbard. Det blir så langt nord for Værnes at problemet viser seg mer enn hva som er behagelig.

 

Bruk derfor .dcenter aktivt.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. april skjer det som kjent store endringer i Oslo AoR luft. På grunn av den relativt heftige AIP AMDT jeg har mottatt fra Avinor (se bilde), ber jeg om litt hjelp. Siden en må holde tunga i rett munn mens en holder på med selve oppdateringen (fordi en må jobbe i både ESE og SCT filen samtidig, og flere steder på en gang) lurer jeg derfor på om du kunne tenkte deg å hjelpe meg med å oppdatere og rettskrive én eller flere manualer.

 

Dersom det skulle være av interesse, og du har litt tid til overs, vennligst send meg en epost på etfosse(a)yahoono

 

Eivind

 

debe059c07adaf1b2ca90f2cef11b6c3d22474b7c50293cf715563cf2265db365g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag oppdateres AIP til AMDT 0111 med store endringer i luftrommet i Oslo AoR. Innflygningsprosedyrene i Oslo TMA er som kjent helt nye og kjøres fra og med i dag som Point Merge System. Vi er først i verden med dette folkens!

 

Til denne oppdateringen har jeg fått utrolig god hjelp og assistanse av Jan Tore Elvheim, Daniel Klepp, Anders Moen og Werner Rafteseth. John A. Moen har jobbet med et nytt system å distribuere filene på som jeg har stor tro på! Vennligst les den fullstendig nye måten å oppdatere sektorfilen på nederst i denne tråden. Dette vil sikre automatisk oppdatering i fremtiden! :)

 

Takk til dere alle som har bidratt! Jeg kunne ikke gjort det uten hjelpen dere har gitt! :)

 

Sammen har vi alle jobbet med den nye sektorfila i flere uker for å få alt ferdig og for meg er det med en aldri så liten stolthet at vi kan presentere:

 

Version 2.0 AMDT 0111

 

AIP AMDT 0111 implemented

New ICAO points

Updated ICAO points

WD ICAO points

New RNAV points

RNAV point TO903 updated

WD RNAV pointsNew ATS-routes:

L/UL24, P612, UZ125, Z/UZ128, Z/UZ128, Z/UZ132, Z/UZ133, Z/UZ134, Z/UZ135, Z/UZ136,

Z/UZ137, Z/UZ35

WD ATS-routes: Z/UZ15 and Z/UZ18

 

Farris, Kjevik and Oslo TMA realigned

Revised sectors and FREQ in Oslo FIR/UIR

AMC and TSA manageable areas revised.

Following NDB withdrawn: Bergerud/BGU, Morskogen/MSK, Opaker/OPA, Solberg/SLB, Soknen/

SOK and Tyrifjord/TRF

Following Locators withdrawn: Dalen/DA and Sandefjord

ATC Surveillance Minimum Altitude Charts established at ENGM, ENTO, ENRY and ENCN

Revised airspace organization in Oslo AoR. Revised VHF frequencies.

Changes to HPZ and HTZ classification. Helicopter main route KY-70 new

New areas Ørje I and Ørje 2: delegation of ATS from Sweden to Norway FIR

ENBR - SID/STAR revised

ENCN - CTR realigned. ASMAC new. SID/STAR/IAC revised or new

ENNA - ATIS established.

ENRY - ASMAC new. SID/STAR/IAC and VFR -Routes light ACFT revised or new.

ENNM - RNAV PROC established - IAC new and revised

ENGM - TWY established. CTR realigned. NDB withdrawn. Flight procedures revised. ASMAC new. SID/STAR/IAC and VFR -Routes light ACFT revised or new.

ENTO - NDB withdrawn. Locators withdrawn. ASMAC new. SID/STAR/IAC and VFR -Routes light ACFT revised or new.

ENZV - SID/STAR revised

 

This amendment incorporates information in the following NOTAM:

 

REF AIP ENR 4.4.1 SIGNIFICANT POINTS

NEW ICAO POINT: OBAMU 643007.46N 0114950.54E

KOSUN 642608.60N 0111631.26E

VASUG 584747.00N 0091940.00E

IBSIK 581445.00N 0082555.00E

TIMSU 593640.00N 0084545.00E

MEDAT 610713.00N 0105348.00E

NATSA 611442.00N 0091954.00E

KOTUT 621918.00N 0110657.00E

OBABA 620601.00N 0073049.00 : NOTAM ENAV/0096/11

 

REF AIP ENR 4.4.2 RNAV WAY-POINTS

NEW RNAV POINTS: NM501 642743.97N 0112940.77E

DU401 690039.86N 0192830.57E

DU402 685408.37N 0192238.79E : NOTAM ENAV/0097/11

 

REF ENR 4.4.2 RY811.

CHANGE COORDINATES TO READ 591030.00N 0110700.00E

: NOTAM ENAV/0142/11

 

REF ENR 4.4.2 RY807.

CHANGE COORDINATES TO READ 592640.00N 0105845.00E

: NOTAM ENAV/0143/11

 

Various

 

Radardata Ålesund area updated

Bodø Sector South Replaced with ENBD-S_

Bodø OFIR ENOB_FSS changed to ENOB_CTR

Rovaniemi sector 7 replaced with Tampere sector 7

Releaselines SOLKA, NARNA and NOVRI added

Minimum Safe Radar Vectoring added for ENKR

Area Sunvollen added

Sørlandet Sykehus Kristiansand, ENKH added

 

 

Installation and Setup

 

Note: If prompted to overwrite existing files, accept to do so

 

1. Start Euroscope.

 

2. When Euroscope asks you to select a Profile, click [Cancel]

 

3. Click ”OPEN SCT” on the top bar inside Euroscope, and select ”Download Sector Files …”

 

4. Locate ”Euroscope main sector file provider” in the list, and make sure there is a green tick in the AUTO column.

 

5. Select ”Euroscope main sector file provider” and click [Download] in the upper section of the window and then [update].

 

6. There should now be an entry in the list named ”Vatsim-Scandinavia – Norway”, if you dont see it, try step 5 again.

 

7. Locate and click ”Vatsim-Scandinavia – Norway” in the list.

Note: The filename give you the whereabouts of the files downloaded by Euroscope. This is the path where the downloaded sectorfiles are located.

Note down or remember the path, it will be needed later in this guide.

 

8. After selecting "Vatsim-Scandinavia – Norway" , Click [download], and then [update] in the upper part of the window.

 

9. Click "Vatsim-Scandinavia – Norway" again, Now there should be a sector file in the list below named ”Norway – Vatsim-Scandinavia” Version 2011_01_v20.

 

10. Make sure there is a green tick in the ”A” box of the sector file. This means that Euroscope will activate the automatick download of this sector file each time euroscope starts.

 

11. Click [Download] , and as soon as the file is downloaded, the ”D” box will get a green tick. This means that the sector file is successfully downloaded.

 

12. Exit Euroscope, and countinue on either the ”2a” or the ”2b” section.

 

2a)

First time users

 

1. Start Euroscope

2. When asked to “Open a profile file”, browse to the path you noted down on step 7. And select “Norway_NC.prf”, click [Open].

3. If the “Sectorfile not found” dialog box shows up, click [Yes].

4. This should load the complete NATCON profile, including the plugin and two ASR files.

 

Note: Remember that you will have to reconfigure the audio settings of euroscope after the update. That means the "push to talk"-key , "audio-in and audio-out devices" and squelsh/bassfilter have to be reconfigured

 

2b)

Users who want to use their own profiles, and just want to update the Sectorfile

 

1. Start Euroscope

2. When asked to “Open a profile file”, browse to the path of you own Profile file and select it, and click [Open].

3. Click Open SCT, and select “Load Sector file”.

4. Browse to the path you noted down on step 7, select the Norway_NC_2011_01_v20.sct file, and click [Open]

 

 

Ha en fin dag!

 

Med hilsen

“Norway NATCON Sectorfile Development Team”

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare takke for flott utført oppdrag! Har lasta ned den siste oppdateringen, og den funker som bare det! Morsomt å se hvordan Point Merge banene er, spesielt for dere som sitter APP. Er det slik at jeg kan lage flere profiler, f.eks. en for TWR og en for APP, slik at det jeg ønsker av info på scopet, er lagret på hver av profilene? Har jo bare sitti TWR til nå, men det blir nok APP etter hvert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens min kjære Kristin jobber seg igjennom noen rier må jeg innse at jeg ikke får tid til å gjøre alt jeg hadde planlagt for versjon 2.1

 

Letter of Agreement var litt mer komplisert å få inn enn først antatt så det får vente en stund til mens jeg i hui og hast kommer med en ny oppdateringer som innen noen timer vil kunne lastes ned automatisk via Euroscope.

 

Version 2.1 AMDT 0111

Area AMBER High/Low reintroduced

Area VIDDA North/South introduced

Area ALVDAL introduced

Area NOR 1 removed

Area FINNSKOGEN 1/2 introduced

Area OSLOB reintroduced

Area BOHUS adjusted and reintroduced

Area TEKVA introduced

Area 12 introduced

Vectors "SID" and "STAR" reintroduced

ENGM – SID and STARs corrected. Gardermoen Director and Final added to A/G COM

ENBR - VFR Reporting points corrected. SID and STARs corrected

 

Installation and Setup

 

Note: If prompted to overwrite existing files, accept to do so

 

1. Start Euroscope.

 

2. When Euroscope asks you to select a Profile, click [Cancel]

 

3. Click ”OPEN SCT” on the top bar inside Euroscope, and select ”Download Sector Files …”

 

4. Locate ”Euroscope main sector file provider” in the list, and make sure there is a green tick in the AUTO column.

 

5. Select ”Euroscope main sector file provider” and click [Download] in the upper section of the window and then [update].

 

6. There should now be an entry in the list named ”Vatsim-Scandinavia – Norway”, if you dont see it, try step 5 again.

 

7. Locate and click ”Vatsim-Scandinavia – Norway” in the list.

Note: The filename give you the whereabouts of the files downloaded by Euroscope. This is the path where the downloaded sectorfiles are located.

Note down or remember the path, it will be needed later in this guide.

 

8. After selecting "Vatsim-Scandinavia – Norway" , Click [download], and then [update] in the upper part of the window.

 

9. Click "Vatsim-Scandinavia – Norway" again, Now there should be a sector file in the list below named ”Norway – Vatsim-Scandinavia” Version 2011_01_v20.

 

10. Make sure there is a green tick in the ”A” box of the sector file. This means that Euroscope will activate the automatick download of this sector file each time euroscope starts.

 

11. Click [Download] , and as soon as the file is downloaded, the ”D” box will get a green tick. This means that the sector file is successfully downloaded.

 

12. Exit Euroscope, and countinue on either the ”2a” or the ”2b” section.

 

2a)

First time users

 

1. Start Euroscope

2. When asked to “Open a profile file”, browse to the path you noted down on step 7. And select “Norway_NC.prf”, click [Open].

3. If the “Sectorfile not found” dialog box shows up, click [Yes].

4. This should load the complete NATCON profile, including the plugin and two ASR files.

 

Note: Remember that you will have to reconfigure the audio settings of euroscope after the update. That means the "push to talk"-key , "audio-in and audio-out devices" and squelsh/bassfilter have to be reconfigured

 

2b)

Users who want to use their own profiles, and just want to update the Sectorfile

 

1. Start Euroscope

2. When asked to “Open a profile file”, browse to the path of you own Profile file and select it, and click [Open].

3. Click Open SCT, and select “Load Sector file”.

4. Browse to the path you noted down on step 7, select the Norway_NC_2011_01_v20.sct file, and click [Open]

 

=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ENOS for første gang i dag etter 7.4, sliter med å sette sector ownership, active rwys osv. Noen som har opplevd samme problem og funnet en løsning? Følgende fikk jeg heller ikke satt SID/STAR i tag og metar falt ut for flyplassene osv!

 

edit:tok en kjapp test nå på ENSV, ser ut som jeg fant en løsning ved å kjøre hardcore correlation mode! ;) Så er vel på tide å gå bort fra easyvatsim, hehe... Men rart jeg klarte oppdateringen lettere for de svenske filene enn norske uansett! Snodig...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Idag var jeg pålogget som ENGM_TWR og fikk et fly som

skulle til Værnes via "NUVSA", ettersom klokken var etter

22:30 var det L for dep. og R for arr. Jeg skulle sende han

ut fra 19L, MEN... Jeg fant ikke SID'en NUVSA 1C i "SID-listen".

 

Er det jeg som er blind, eller er den ikke der? :crazy:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke blind, den manglet i første release(my mistake :P )

 

Den er fikset på dev folderen men er nok ikke blitt lastet opp enda siden det dukket opp noen problemer med COPX og Eivind har viktigere ting gjøre på reallife akkurat nå ;)

 

Men om du har lyst å fikse det selv midlertidig så kan du legge inn dette i .ESE filen. (Ta bort det gamle med SID:ENGM:XXX og STAR:ENGM:XXXX og legg inn dette):

 

; ENGM, Gardermoen
;
SID:ENGM:01L:TOR1A:ENGM GM521 GM522 GM523 GM614 NANON TOR
SID:ENGM:01L:ATLAP1A:ENGM GM521 GM522 GM516 ATLAP
SID:ENGM:01L:EVTOG1A:ENGM GM521 GM522 GM517 GM518 EVTOG
SID:ENGM:01L:NUVSA1A:ENGM GM521 GM522 PEMUS NUVSA
SID:ENGM:01L:MASEV1A:ENGM GM521 GM522 NIDIM MASEV
SID:ENGM:01L:OKSAT1A:ENGM GM521 GM522 NIDIM OKAKI OKSAT
SID:ENGM:01L:VEMIN1A PROP:ENGM GM509 VEMIN
SID:ENGM:01L:VEMIN1A EVTOG PROP:ENGM GM509 VEMIN GM619 GM722 EVTOG
SID:ENGM:01L:VEMIN1A ATLAP PROP:ENGM GM509 VEMIN GM619 ATLAP
SID:ENGM:01L:VEMIN1A TOR PROP:ENGM GM509 VEMIN ABUBA NANON TOR
SID:ENGM:01L:Vectors:ENGM
SID:ENGM:01R:ATLAP6B:ENGM GM528 GM529 GM514 ATLAP
SID:ENGM:01R:EVTOG6B:ENGM GM528 GM529 GM514 EVTOG
SID:ENGM:01R:MASEV6B:ENGM GM528 GM506 GM508 GM922 MASEV
SID:ENGM:01R:NUVSA6B:ENGM GM528 GM506 NIDIM LILBA NUVSA
SID:ENGM:01R:OKSAT6B:ENGM GM528 GM506 GM504 GM503 OKAKI OKSAT
SID:ENGM:01R:TOR6B:ENGM GM528 GM529 KUBUB TOR
SID:ENGM:01R:Vectors:ENGM
SID:ENGM:19L:ATLAP1C:ENGM GM604 GM602 ODAXI GM989 ATLAP
SID:ENGM:19L:EVTOG1C:ENGM GM604 GM602 ODAXI GM717 EVTOG
SID:ENGM:19L:MASEV1C:ENGM GM609 VIBUK GM922 MASEV
SID:ENGM:19L:NUVSA1C:ENGM GM609 VIBUK NIDIM LILBA NUVSA
SID:ENGM:19L:OKSAT1C:ENGM GM609 GM612 GM613 GM617 GM806 TUMGU OKSAT
;SID:ENGM:19L:OKSAT1X:ENGM GM609 GM806 TUMGU OKSAT ;suspended
SID:ENGM:19L:TOR1C:ENGM GM604 GM602 KUBUB TOR
SID:ENGM:19L:VERAB1C:ENGM GM604 GM602 GM618 VERAB
SID:ENGM:19L:VERAB1C TOR TRANS:ENGM GM604 GM602 GM618 VERAB TOR
SID:ENGM:19L:VIBUK1C PROP:ENGM GM606 VIBUK
SID:ENGM:19L:VIBUK1C NUVSA PROP:ENGM GM606 VIBUK NIDIM LILBA NUVSA
SID:ENGM:19L:VIBUK1C MASEV PROP:ENGM GM606 VIBUK GM922 MASEV
SID:ENGM:19L:VIBUK1C OKSAT PROP:ENGM GM606 VIBUK GM806 TUMGU OKSAT
SID:ENGM:19L:Vectors:ENGM
SID:ENGM:19R:ATLAP6D:ENGM GM639 GM637 GM616 GM619 ATLAP
SID:ENGM:19R:EVTOG6D:ENGM GM639 GM637 GM616 GM619 GM717 EVTOG
SID:ENGM:19R:MASEV6D:ENGM GM639 GM603 VEMIN GM507 MASEV
SID:ENGM:19R:NUVSA6D:ENGM GM639 GM603 VEMIN IPGIS PEMUS NUVSA
SID:ENGM:19R:OKSAT6D:ENGM GM639 GM603 VEMIN GM507 GM608 OKAKI OKSAT
SID:ENGM:19R:TOR6D:ENGM GM639 GM637 GM607 NANON TOR
SID:ENGM:19R:VEMIN6D PROP:ENGM GM611 VEMIN
SID:ENGM:19R:VEMIN6D ATLAP PROP:ENGM GM611 VEMIN GM619 ATLAP
SID:ENGM:19R:VEMIN6D EVTOG PROP:ENGM GM611 VEMIN GM619 GM717 EVTOG
SID:ENGM:19R:VEMIN6D NUVSA PROP:ENGM GM611 VEMIN IPGIS PEMUS NUVSA
SID:ENGM:19R:VEMIN6D TOR PROP:ENGM GM611 VEMIN GM607 NANON TOR
SID:ENGM:19R:Vectors:ENGM
STAR:ENGM:01L:ADOPI1L:ADOPI AMUMI GM807 GM923 GM989 GM988 GM987 GM986 GM969 ABUBA GM967 NIKIK
STAR:ENGM:01L:BELGU1L:BELGU DETOT GM804 GM722 GM923 GM989 GM988 GM987 GM986 GM969 ABUBA GM967 NIKIK
STAR:ENGM:01L:RIPAM1L:RIPAM EKMOM GM984 GM968 GM991 GM992 GM993 GM994 ABUBA GM967 NIKIK
STAR:ENGM:01L:ESEBA1L:ESEBA ASTIX GM806 GM801 GM983 GM982 GM981 GM971 GM979 RUVAS GM999 NIKIK
STAR:ENGM:01L:INREX1L:INREX RITID MANAB GM922 GM801 GM983 GM982 GM981 GM971 GM979 RUVAS GM999 NIKIK
STAR:ENGM:01L:LUNIP1L:LUNIP IDEDU GM978 GM977 GM976 GM972 GM974 GM973 RUVAS GM999 NIKIK
STAR:ENGM:01L:Vectors:ENGM
STAR:ENGM:01R:ADOPI1L:ADOPI AMUMI GM807 GM923 GM989 GM988 GM987 GM986 GM969 ABUBA GM967 GM997
STAR:ENGM:01R:BELGU1L:BELGU DETOT GM804 GM722 GM923 GM989 GM988 GM987 GM986 GM969 ABUBA GM967 GM997
STAR:ENGM:01R:RIPAM1L:RIPAM EKMOM GM984 GM968 GM991 GM992 GM993 GM994 ABUBA GM967 GM997
STAR:ENGM:01R:ESEBA1L:ESEBA ASTIX GM806 GM801 GM983 GM982 GM981 GM971 GM979 RUVAS GM999 OSBAG GM997
STAR:ENGM:01R:INREX1L:INREX RITID MANAB GM922 GM801 GM983 GM982 GM981 GM971 GM979 RUVAS GM999 OSBAG GM997
STAR:ENGM:01R:LUNIP1L:LUNIP IDEDU GM978 GM977 GM976 GM972 GM974 GM973 RUVAS GM999 OSBAG GM997
STAR:ENGM:01R:Vectors:ENGM
STAR:ENGM:19L:BELGU1M:BELGU VAMAX GM712 GM713 GM714 GM726 GM716 ELRAT GM903 GM904
STAR:ENGM:19L:ADOPI1M:ADOPI ESUGI GM723 GM722 GM717 GM718 GM719 GM727 GM721 ELRAT GM903 GM904
STAR:ENGM:19L:RIPAM1M:RIPAM GUDEX VEREV GM803 GM722 GM717 GM718 GM719 GM727 GM721 ELRAT GM903 GM904
STAR:ENGM:19L:ESEBA1M:ESEBA EPAPI GM921 GM922 GM706 GM707 GM708 GM709 GM724 UVAKO GM902 AMPOS GM904
STAR:ENGM:19L:INREX1M:INREX NAVDO GM701 GM702 GM703 GM704 GM711 UVAKO GM902 AMPOS GM904
STAR:ENGM:19L:LUNIP1M:LUNIP UNGOD GOSIV GM801 GM922 GM706 GM707 GM708 GM709 GM724 UVAKO GM902 AMPOS GM904
STAR:ENGM:19L:Vectors:ENGM
STAR:ENGM:19R:BELGU1M:BELGU VAMAX GM712 GM713 GM714 GM726 GM716 ELRAT GM903 IPGIS
STAR:ENGM:19R:ADOPI1M:ADOPI ESUGI GM723 GM722 GM717 GM718 GM719 GM727 GM721 ELRAT GM903 IPGIS
STAR:ENGM:19R:RIPAM1M:RIPAM GUDEX VEREV GM803 GM722 GM717 GM718 GM719 GM727 GM721 ELRAT GM903 IPGIS
STAR:ENGM:19R:ESEBA1M:ESEBA EPAPI GM921 GM922 GM706 GM707 GM708 GM709 GM724 UVAKO GM902 IPGIS
STAR:ENGM:19R:INREX1M:INREX NAVDO GM701 GM702 GM703 GM704 GM711 UVAKO GM902 IPGIS
STAR:ENGM:19R:LUNIP1M:LUNIP UNGOD GOSIV GM801 GM922 GM706 GM707 GM708 GM709 GM724 UVAKO GM902 IPGIS
STAR:ENGM:19R:Vectors:ENGM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...