Gå til innhold

Hypoksi


Rolf Arne Beck

Anbefalte innlegg

Fikk tilsendt en link med et lite lyd-klipp jeg tenkte å dele med dere.

 

Cleveland Center air traffic controllers Stephanie Bevins and Marvin McCombs jumped into action on July 26, 2008, when a hypoxia-afflicted Learjet pilot was in deep trouble. Listen to this incredible audio exchange between the pilot and the controllers. Bevins and McCombs received 2009 Archie League Medal of Safety Awards honoring their actions.

 

http://acpilot.blogspot.com/2009/03/if-you-are-in-flying-business-you-know.html

 

Man hører hvordan det hjelper at flyet kommer ned i høyden. Noen som klarer å identifisere alarmen i bakgrunnen? Jeg har ingen erfaring med flytypen, men hvis jeg skulle gjette så er det overspeed.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypoksi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Slik jeg forstod det på hendelsesrapporten så var de 2 piloter, kapteinen fløy, og co-piloten tok seg av kommunikasjon.

 

2. Det at han virker beruset er nettopp fordi at han lider av hypoksia. Hovedsymptomet til hypoksia er følelsen av å være beruset, eller at andre merker at du begyner å bli beruset uten grunn.

 

3. Det er som Ivar sier, alarmene i bakgrunnen kan godt være varsel på problemer med ECS slik at det ikke blir holdt ønsket trykk i kabinen. På enkelte fly lar ikke denne alarmen seg skrus av før du har vært undeer en viss høyde i en viss tid, slik at det er sannsynlig at pilotene har kommet nogenlunde tilbake til normal bevisthet. Vistnok skal de være designet til å fungere som en j*v*lig effektiv vekkerklokke, som ikke kan slåes av før visse atmosfæriske forhold er innfridd, slik at pilotene skal kunne "holdes" litt ved bevisthet. Dog, uansett hvor høyt de kan hyle disse alarmene, hjelper de lite på 50.000ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...