Rolf Arne Beck Skrevet 19. november 2009 Skrevet 19. november 2009 Fikk tilsendt en link med et lite lyd-klipp jeg tenkte å dele med dere. Cleveland Center air traffic controllers Stephanie Bevins and Marvin McCombs jumped into action on July 26, 2008, when a hypoxia-afflicted Learjet pilot was in deep trouble. Listen to this incredible audio exchange between the pilot and the controllers. Bevins and McCombs received 2009 Archie League Medal of Safety Awards honoring their actions. http://acpilot.blogspot.com/2009/03/if-you-are-in-flying-business-you-know.html Man hører hvordan det hjelper at flyet kommer ned i høyden. Noen som klarer å identifisere alarmen i bakgrunnen? Jeg har ingen erfaring med flytypen, men hvis jeg skulle gjette så er det overspeed. http://no.wikipedia.org/wiki/Hypoksi Siter
Toril Madsen Skrevet 19. november 2009 Skrevet 19. november 2009 Utrolig at han klarte å fly flyet tiltross for sin tilstand, det er vel da all den treningen og rutinene betyr så mye. Siter
Petter Tandberg Skrevet 20. november 2009 Skrevet 20. november 2009 Er det normalt med bare en pilot på Learjet fly? Siter
Sindre Holberg Skrevet 20. november 2009 Skrevet 20. november 2009 Den er så vidt jeg vet, sertifisert for å flys med kun 1 pilot. Men tror ATC så på han som en sikkelig nybegynner, før supervisor(?) sier at de tror det er hypoksi.. Godt jobba! Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 20. november 2009 Forfatter Skrevet 20. november 2009 Hører man ikke to piloter som bruker callsignet "Kalitta sixty six"? Jeg tror nok ATC skjønte at det var noe mer enn bare nybegynner. For meg hørtes det ut som han var beruset. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Godt jobbet! Jeg vet heller lite om flytypen og systemene rundt dette flyet, men kan det være varsel om trykkfall vi hører i bakgrunnen? Siter
Bjørn Petersson Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 1. Slik jeg forstod det på hendelsesrapporten så var de 2 piloter, kapteinen fløy, og co-piloten tok seg av kommunikasjon. 2. Det at han virker beruset er nettopp fordi at han lider av hypoksia. Hovedsymptomet til hypoksia er følelsen av å være beruset, eller at andre merker at du begyner å bli beruset uten grunn. 3. Det er som Ivar sier, alarmene i bakgrunnen kan godt være varsel på problemer med ECS slik at det ikke blir holdt ønsket trykk i kabinen. På enkelte fly lar ikke denne alarmen seg skrus av før du har vært undeer en viss høyde i en viss tid, slik at det er sannsynlig at pilotene har kommet nogenlunde tilbake til normal bevisthet. Vistnok skal de være designet til å fungere som en j*v*lig effektiv vekkerklokke, som ikke kan slåes av før visse atmosfæriske forhold er innfridd, slik at pilotene skal kunne "holdes" litt ved bevisthet. Dog, uansett hvor høyt de kan hyle disse alarmene, hjelper de lite på 50.000ft. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.