Gå til innhold

"Grei" / "snill" LPT kontrollant - HVOR/ HVEM


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen:

Er det mye teori bortsett fra å lage en nav / reise plan og vekt og balanse? kan du nevne eksempler på teori du ble spurt om?

Jeg ble spurt ganske inngående om operative ting. Planlegging, W&B, ytelser (ikke pugge ytelsesdata, men bruk av tabeller/grafer), planleggingsminima, luftrom, TAF/METAR/IGA.

 

På oppflygingen ba kontrollanten meg "navigere" til (les: finne) en lokal NDB og vise ham denne, deretter bar det til øvingsområdet for airwork, etterfulgt av landingsrunder.

 

[ 21-05-2002, 08:36: Endret av: Harald Hagen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LPT til PPL/A er barnemat. Jeg fikk ikke veldig masse spm før prøven, men litt om avgangsdistanser (tabeller i flymanualen), værminima for VFR og litt om hvordan jeg ville fly i forskjellige situasjoner (bla med dårlig vær). Jeg svarte ikke "riktig" på alt om hvordan jeg ville fly i situasjoner men det tror jeg nesten ikke han forventet heller, han hjalp meg i disse tilfellene og forklarte veldig bra hvordan og hvorfor.

 

Ut i flyet, en grundig DI. Avgang til Torp, en T/G, bort til et treningsområde, ta noe slowflight, stall (fikk på forespørsel gå rett på stall med flaps) osv. Så var det ned igjen.

 

Ingenting å bekymre seg for. Kan du fly flyet og er trygg på alt, stall, slow flight, landinger osv så går det som fy, hvis ikke så ta deg noen soloturer til og tren enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Ingenting å bekymre seg for. Kan du fly flyet og er trygg på alt, stall, slow flight, landinger osv så går det som fy, hvis ikke så ta deg noen soloturer til og tren enda mer.

Trening før LPT er en veldig god ide. Jeg vet ikke om noen som har støket på en LPT. De smarte trener litt først. "[smil]"

 

Men pass på, er du veldig rusten og ikke fløyet på 8-10mnd, bør du ikke trene airwork på egenhånd. Ta med en instruktør eller en erfaren flykompis. Dumt å slå seg ihjel. "[blink]"

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...