Gå til innhold

Tungmetall til Skagway!


Anbefalte innlegg

Det er ikke fred å få i Alaska i disse dager. I tillegg til min jobb i Alaska Airways, driver jeg og Torstein ett godt beryktet fraktselskap. Oppdragene står i kø, det er desverre ikke slik at alle oppdrag går som planlagt. Vi har også noen "prioriteringskunder" hvor vi slipper alt vi har av oppdrag for å tjene kunden. De betaler selvfølgelig deretter. ;)

 

I går var en slik dag, i utgangspunktet var jeg satt opp på noen flygninger hos Alaska Airlines, men før jeg i heletatt rakk å komme meg ut av senga fikk jeg en telefon fra Torstein. Olsen Pipes CO i Skagway hadde fått problemer med en maskin som holder gassrørene under trykk. Dette medførte at hele produksjonen må stoppe opp til denne trykkmaskinen var reparert eller erstattet. Desverre hadde de allerede holdt på med maskinen i mange timer, og så desverre kun muligheten for å bytte ut hele maskineriet. For hvert minutt som gikk tapte Olsen Pipes CO flere titall dollar, her måtte vi handle raskt!

 

Olsen Pipes CO har sin mekaniske avdeling i Anchorage, AK. I utgangspunktet ville en slik maskin fraktes med båt fra Anchorage til Skagway, men denne gangen var det intet tid til dette. Maskineriet måtte forflyttes ved hjelp av luftens helter, og det er her jeg og Torstein kommer inn.

 

Problemet lå i at vårt selskap har DC-6 som det største flyet, denne flymaskinen tar maks 13 tonn, maskineriet vi skulle forflytte var på hele 21 tonn! Men intet å frykte, Torstein hadde gjort hjemmeleska si. Olsen Pipes CO er et mektig selskap på dette kontinentet, og hadde derfor god innflytelse på alt og alle. Ved hjelp av noen kontakter hadde de derfor tatt kontakt med FedEx som kunne stille med en 737 som kunne laste 21 tonn. Problemet var bare det at været på Skagway var dårlig, flyplassen er liten, ligger i en dal og har ingen form for instrumentert innflygning! Ingen av pilotene hos FedEx følte seg sikre nok til å ta dette oppdraget. Undertegnede ble derfor fløyet opp til Anchorage for å finne ut hvordan vi kunne løse dette problemet.

 

Løsningen ble at jeg, med mine utallige timer på 737, samt var godt kjent i området, trådte til som kaptein på denne 737 maskinen på utlån fra FedEx. Torstein hadde desverre ikke nok erfaring med 737, så en erfaren flyger fra FedEx ble styrmann på denne flighten.

 

Vi lastet opp og satte kursen, selve planleggingen av innflygningen og landingen tok vi underveis med Torstein som en ivrig bidragsyter på klappsetet. Skagway ligger midt i en trang dal, ikke langt fra Haines. Flyplassen ligger 44ft over havet og har en bane som er 1082m lang og 23m bred. Banen følger dalens himmelrettning og har banene 02 og 20. Vi hadde håpet på bane 02, men desverre hadde vi kastevinder på topptil 20 knop fra 200 deg. Dette medførte komplikasjoner med tanke på at vi måtte fly inn i dalen, snu, før vi satte kursen for finale på bane 20. Hele innflygningen var basert på at skybasen var høy nok til at vi fikk til å snu over toppene, noe annet ville være galskap! Å rote seg inn i fjellheimen uten visuelle referanser er noe en alaskapilot ALDRI vil tillate seg!

 

Vi bestemte oss for å fly inbound Haines NDB, forlate fyret på en outbound course og gå ned under skydekket. Følge fjorden inn, for så å fly inn i dalen før vi gjorde en 180' sving. Hvordan innflygningen og landingen gikk kan dere se av bildene under. Tekst over bildene. Enjoy!

 

 

------------------------------------------------

 

 

On final bane 20 på Skagway. Du kan så vidt skimte Skagway og flyplassen nederst i høyre hjørne.

hmet.jpg

 

Det er ikke hverdagskost at en 737 i Skagway, flere av fabrikkens ansatte, samt bekjente av meg og Torstein var ute med kameraet!

hmet1.jpg

 

Right on centerline an keypoint!

hmet2.jpg

 

hmet3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sykeste Ivar! Sikker på hva du ga deg ut på før du startet?

 

Helt rå den stripa der. Spesiellt med litt større gjennstander til bruk!

Den ble foresten døpt om av en kjenning, til "Scaryway" for noen år siden. Noen minutter senere pløyde det en annen større farkost gjennom Sjøgata. Det var noe lavt skydekke og tett tåke den gangen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Himmel og granskau, du har en svimlende produksjon av både flytimer og gode historier :grin: . Like spennende hver gang, krydret med gode foto.

 

Ikkje fritt for at det var litt fuktig i buksa under landinga her

 

He he, det er nesten verre å sitte på klappsetet enn i kapteinsetet :grin: . Forresten, har dere fått med dere at det går an å dele cockpit i online/MP i FSX :whistle: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei steike, denne historien skal jeg ta æren for Tommy! Greit nok, Torstein satt på klapp og var bidragsyter ved at han ringte inn meg for oppdraget, men teksten står jeg for selv! :grin:

 

Hva sier vi til slik Torstein? Vi kan ikke gå i allianse med noen som ikke vet forskjellen på meg og deg? :grin:

 

Takker for flotte kommentarer gutter! Keep e'm comming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...