Ivar Skaugstad Skrevet 23. september 2009 Skrevet 23. september 2009 For de som har "fulgt" med den siste tiden, så har jeg nå omsider kommet meg til USA! I dag hadde jeg min første tur med MD'en i Alaska Airlines sine farger. Da dette er min første dag var jeg kun satt opp på en flight, å fly i Alaska krever mye trening og stjeler mye mental kapasitet. Dagens flight gikk fra Seattle til Juneau. Etter å ha tilbragt rundt 1 mnd i Spania var det utrolig godt å lese METARen og TAFen for Juneau, AK. Her var det ikke mye CAVOK og 21'C å se. Derimot var det meldt 3SM (ca. 5 km) sikt, OVC med en skybase som kom til å ligge under MDA, som er 2855ft. Juneau er ikke utstyrt med ILS, det er derfor VOR, DME og LOC det går i. I tillegg er området omgitt av høye fjell, noe som gjør marginene svært små. Kort fortalt, slik METARen så ut var dette below minema for å kunne lande på flyplassen. Dog hadde vi valgt Sitka (PASI) som vår alternate, det samme været var meldt der, men denne flyplassen er godkjent ned til 1SM (1,6 km) sikt og en atskillig lavere MDA pga. vann i begge ender av rullebanen. Vi satte derfor kursen, 2h 10min foran oss lå Juneau. Etterhvert som vi nærmet oss fikk vi oppdatert værinformasjon. Det så ut til at været hadde snudd, skybasen var nå oppe i 5000-6000ft, god sikt med lette regnbyger. Temperaturen var ingenting å skryte av, beskjedne 10'C 19ft over havet. Det ble en spennende innflygning blandt skyer, fjorder og fjell. Jeg tok noen bilder fra styrmannsetet da det var kapteinen som fløy denne leg'en. Cpt. Willow er en erfaren pilot som har jobbet i Alaska Airlines i en mannsalder. I tillegg har han samlet de fleste timene på MD maskinene, noe som er en trygget for meg som ikke har spessielt mange timer på denne maskinen! Jeg vil anbefale alle å ta en titt på teksten over bildene for å forstå sammenhengen. Enjoy! Vi forstod raskt at dette ville bli en "helt vanlig" dag i Juneau når vi fløy inn i disse skyene. Noe skummelt for meg som ikke har sett skyer på en stund.. Her påbegynner vi innflygningsrutinen for bane 08 på Juneau. I bakgrunnen ser dere grunnen til at man er svært strenge på høyderestriksjoner og nøyaktighet når man flyr på instrumenter. Etter en stund kom vi ut av skydekket, det var betryggende å igjen kunne ha visuelle referanser til bakken! Long final RWY08 på Juneau. Til høyre i bildet ser vi Taku Glacier. Denne "tarmen" ender i en liten innsjø rett nord av Juneau. Til høyre i bildet skimter man så vidt flyplassen med sin 2,5 km lange asfaltbane, samt sjøflyhavnen ennå lengre til høyre. Jeg håper dere har fått en liten smak av hva jeg kommer til å holde på med den nærmeste tiden, samt litt lokal kjennskap til området rundt Juneau. Takk for din oppmerksomhet. Siter
Fredrik Wold Skrevet 23. september 2009 Skrevet 23. september 2009 Utrolig flott En fryd å se på Hva slags MD maskin er dette? Flight1? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 23. september 2009 Forfatter Skrevet 23. september 2009 Takker for den! Dette er Mr. Leonardo sin MD. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 25. september 2009 Forfatter Skrevet 25. september 2009 Is that all I get? :grin: Siter
Emil Topstad Skrevet 25. september 2009 Skrevet 25. september 2009 Nei, her skal du få mer: Flott, med stor F! :grin: Siter
Stian Rolandsen Skrevet 25. september 2009 Skrevet 25. september 2009 Hei å hå!! Dette var virkelig nydelig Maddog action. Vennligst fortell meg hvilke(t) scenery du benytter deg av... Jeg ser uten tvil frem til flere reportasjer fra deg og Alaska, helst med enda flere bilder om mulig;) Siter
Erik Karlsen Skrevet 25. september 2009 Skrevet 25. september 2009 Det er ikke lett og skrive. når jeg blir helt stum av og se så fantastiske bilder og en god historie. Gleder meg til og følge dine flight fra Alska Siter
TOS Skrevet 25. september 2009 Skrevet 25. september 2009 Velkommen etter Ivar. Du er seint ute til årets sesong hehe. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 26. september 2009 Skrevet 26. september 2009 Se se, motorene er der de skal være ja. Ypperlig! :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. september 2009 Forfatter Skrevet 28. september 2009 Jøss, dette ble jo nesten overveldende! Takker for flotte kommentarer, slik får meg til å holde det "gående" hva angår å poste bilder og dokumentere litt fra mine turer i simulatoren! Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Pene bilder, er det fotoscenery på det siste bildet? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. september 2009 Forfatter Skrevet 28. september 2009 Det tror jeg faktisk ikke! Dog, alt er jo "autogent" med hus, veier etc. Det beste av alt, it's free. :grin: Siter
Pål Kasnes Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Må si at jeg er imponert over innlevelsen din i turene dine. Veldig morsomt å lese. Ikke bare en rask tur i simulatoren, men du må jo bruke litt tid på planlegging av disse turene også. Gleder meg til flere bildebrev fra Alaska!. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Fine bilder!Må hive meg med en tur jeg også,med noe tungt. :grin: Siter
Timmy Brandt Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 ojojoj, detta är vad jag kallar kvällsunderhållning!! En gammal travare i dåligt väder, mums! Väldigt fina bilder Ivar. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. september 2009 Forfatter Skrevet 30. september 2009 Takker for kommentarer! Du er hjertlig velkommen til å trene på litt instrumentprossedyrer Lars-Petter! Det er ikke så mye "doninger" her oppe, men det dukker alltids opp en charter i ny og ne som kommer med turister til cruice båtene. I tillegg er det jo utrolig mye fraktflygning her oppe! Du får si i fra! Det gjelder forøvrig dere andre også! Siter
Åge Storli Berg Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Flotte bilder, og med en god fortelling som gjør det interessant å se Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.