Gå til innhold

An-2 noen som virkelig vet?


Jan Vold

Anbefalte innlegg

Har pt et samarbeide med en NTNUstudent.

 

Egentlig dreier et seg om Soviet/Russlands militære situasjon etter 1945.

Og mitt evt bidrag dreier seg om Flyvåpnenes utvikling.

 

I den forbindelse har vi studert en del Russiske tidligere flybaser på bl.a Google Earth.

Og er overrasket over antallet av fly som ikke er i bruk.

Bl.a. hundrevis an An-2.

 

I Sverige har det vært noen fly brukt bl.a. til fallskjermhopping.

 

Noen som vet evt. grunner til at ikke flere har kommet til Norge?

Stjernemotorer "drikker" mye fuel, men finnes det andre årsaker ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er vel vedlikeholdsopplegget. Det finnes ikke noe sånt i Norge for slike fly. Enten må man reise til øst-europa/Russland og utføre service der eller så må man få over et team derifra som utfører årlig. Og det blir jo dyrt uansett hvilken løsning man velger.

 

Og så er det som du sier et veldig tørst fly.

 

Men i høst så jobbes det intenst med å få et til Norge. Markedet tråles for å finne et perfekt fly.

 

Og så er det jo også problematikken med å få norsk registrering på fly fra for eks Russland. Det er jo ikke akkurat flust med russiske fly i det norsk registeret. Stort sett kun Yak-52. Uten at jeg tror det er noe problem for AN-2, siden dette er et såpass vanlig fly i den vestlige verden idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det hadde vært en alle tiders flymaskin... Selv om jeg kanskje tror den hadde blitt litt lei og lagre mellom turene.. Kan ikke bare la den stå ute akkurat:)

 

Tipper ikke dette var planen da SU27 ble bygget i utgangspunktet.. Og Garantert ikke at den skulle eies av en amerikaner.. Hvor ironisk verden kan være..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...