Gå til innhold

Myten om knuste glass ved lydmur-sprening er...


Jim Vold

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

He he, det var bra trøkk i den reportasjen. De gutta har det gøy, og jeg er imponert over alle ressursene de setter inn for å løse mytene.

 

Det var jo veldig tydelig at lydbølgen kunne gjøre betydelig skade, og jeg glemmer aldri en low pass av 2 Starfightere over (under) Bodø Flystasjon på slutten av 70-tallet. 331 skvadron hadde jubileum, og 334 skvadron hadde beredskapen. I løpet av festen ( i skvadronsmessa) ble beredskapen "skramblet", og på hjemveien tok de 2 Starfighterne en snartur bortom festen. De feilberegnet farta ( p.g.a meteorologiske tilstander)og brøt lydmuren i bakkehøyde!!?? Vet ikke om det var een hel vindusrute igjen i messebygget, og feststemningen går det gjetord om enda :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

336 sqn skulle bombe messa på Rygge med doruller en gang på slutten av 80 tallet. De lastet opp en nymodifisert og nyoverhalt F-5 (èn av to sånne på den tiden), men piloten ble litt ivrig og trakk 10G da han skulle dra opp etter bombingen. Bombingen gikk bra, men det flyet ble stående ganske lenge etterpå. Det var bla. bøyde plater langt inne i luftinntakene.

Det har ikke noe med overlyd å gjøre, men er bare noe jeg ble minnet på da jeg leste denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...