Gå til innhold

PMDG MD-11 & VATSIM


Frode Skibrek

Anbefalte innlegg

Akkurat nå passerer jeg YQY VOR på vei fra John F. Kennedy Intl Airport i New York til Oslo Lufthavn Gardermoen, og ble nettopp klarert av GANDER til å krysse dammen. Fløy fra Arlanda til KJFK i morgen/formiddags-timene tidligere i dag, så nå setter jeg nesa hjemover mot moderlandet etter å ha handlet litt tax-free i New York.

 

Vataware ESSA-KJFK

 

Vataware KJFK-ENGM

 

Grunnen til at jeg skriver litt om denne særskilte opplevelsen er at dette bare er min ANDRE tur på VATSIM med PMDG MD-11, som jeg har lært meg mer eller mindre i løpet av to tre korte uker med intensiv trening. Og nå skal dere få høre litt mer om den treningsprosessen.

 

For ca 2-3 år siden ble jeg såpass lei av maset til Oddvar Johan Martinsen om at det var MYE mer moro å fly med FMC, så jeg gav endelig etter og lot han lære meg PMDG 737NG. Mye knoting og mange samtaler over skype gjorde etterhvert at jeg følte meg kompetent nok til å ta en 737-800 fra ENGM til ENVA online på VATSIMfor første gang, noe som også ble mitt første seriøse møte med nettverket.Den turen gikk bedre enn forventet, og takket være meget tolmodig og kyndig ATC både på ENGM og alle andre flyplasser jeg har vært inne er nå tolmodighet ikke ett så stort krav til ATC når jeg er ute å flakser :grin:

 

Men tilbake til MD-11en, som er bygget på en vidt forskjellig måte enn noe annet fly jeg så langt har fløyet, så må jeg selv få si at jeg er litt stolt over å ha min andre oceanic-crossing SÅ raskt etter at jeg satte meg ned for første gang og virkelig dykket ned i FMC, CDU og alle andre systemer MD-11 besitter. Mange av systemene er ikke SÅ vidt forskjellig fra PMDG 747, men betjeningsmåten, panel-layout og en litt shady hukommelse gjorde det litt mer tricky enn beregnet.

 

Men nå er altså spranget tatt, og jeg hadde satt meg som mål å lære meg MD-11 før FLG`09, slik at jeg selv om jeg ikke får kommet meg nedover til å delta sammen med dere andre på Gardermoen, så vil jeg bli å se både på bakken og i luften under Gardermoen Overload som det ser ut til at skal arrangeres simultant med FLG`09.

 

Så jeg har bare en siste ting å si før jeg avslutter og det er tusen takk til Oddvar Johan Martinsen, alle ATC og med-piloter for tolmodighet og vilje til å lære bort, og for at dere har hjulpet meg til å komme dit at jeg kanskje kommer til å krysse 1000 timer på VATSIM før 31/12/2009 kl 23:59:59.

 

SEE YOU IN THE SKIES. SAFE FLYING.

 

EDIT: Klokken er nå 04:04 norsk tid. Maskinen er skrudd av og parkert, og nå skal jeg krype under dyna etter å ha stekt meg 8 stk (2 pk) First Price Vårruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik

 

Jeg har ikke den maskina, men skal se hva vi kan få til. Muligens noen andre som kunne tenke seg å snakke litt om Maddogen fra Leonardo. Vi har plass til det under fordragsdelen av FLG. Så jeg sier igjen, kom igjen folkens. Sitter dere inne med litt kunnskap så er det ikke skadelig å dele dette med andre. Under FLG må jo være et supert sted å dele med seg.

Send meg en PM hvis du brenner for noe og vil snakke litt om det.

Hva som helst som har med hobbyen å gjøre. :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...