Gå til innhold

Nytt jagerfly...


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå skal vi kjøpe 48 da når den tid kommer...

 

Sløsing med penger?! Forklar...

Du syntes kanskje det er "dumt med krig og fred og politikk og sånn"...

 

[ 29-04-2002, 22:28: Endret av: Tom Stave ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JSF er nok et bedre valg en EF2000 for Norge. Etter det jeg har hørt har luftforsvaret forhåpninger om å kjøpe 15 fly.

DA vil 15 fly være det eneste luftforsvar Norge vil ha i over 30-år...... Blir det ikke bevilget mer penger kan det være slutten for jagerfly i norge. (over 30 år vil 15 jagerfly snart være redusert til svært få fly...) DA skjer nok det samme som i New Zealand; politikkerne legger ned all jagerfly aktivitet.

 

Blir det ikke kjøpt nye transport fly nå vil den kostnaden komme tett opp til jagerflykjøp og det kan gjøre at en av delene blir offret.

 

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

Tror du bør sjekke kildene dine Jens-Ole.

I følge FS2000 (Nei, jeg snakker ikke om Flight Simulator 2000) skal det kjøpes inn 48 fly.

GIL (Gen. Maj. Archer) har sagt at han trenger minst 48, helst 64 kampfly for at vi skal gjøre jobben vår.

Til syvende og sist avhenger det jo av Storting og regjering hva det endelige antallet blir (penger), men det er vel litt trist at sivile politikere uten noen som helst forsvarsbakgrunn sitter og bestemmer hvordan forsvaret skal gjøre jobben sin...

Det har skjedd før, og det gikk ikke så bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kilder sitter ganske langt opp i systemet... så jeg velger å tro på det de sier. Det er ikke politisk vilje til å bevilge penger. Det forværes av at flere dyre prosjekter har blitt utsatt og venter på tur i fremtiden....

 

Luftforsvaret er for tiden preget av kaos, vet ikke om du har sett det ennå Tom.....

 

Archer har ikke peil, han gjør bare det politikkerne sier og tør ikke å slåss for luftforsvaret. Prøver vel å bli forsvarssjef....

 

Hvis du er på Rygge HF den 8. mai kan vi diskutere det.....

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

Luftforsvaret er for tiden preget av kaos, vet ikke om du har sett det ennå Tom.....

 

Archer har ikke peil, han gjør bare det politikkerne sier og tør ikke å slåss for luftforsvaret. Prøver vel å bli forsvarssjef....


Du virker ganske påvirket av onkelen din...

Det kan kanskje virke som kaos for de som er lengere nede i systemet. Kan godt forstå den reaksjonen. "Her har man sittet i en trygg stilling i forsvaret siden tidlig 80-tallet, og nå kommer plutselig noen og sier at man skal begynne å forandre på ting!! Hva er det for slags kaos!?"

Vel, forandring er ikke lik kaos. Det er nå faktisk utarbeidet gode planer for hvordan den nye forsvarsstrukturen skal bygges opp. Om man er enig eller ikke med det som står der er irrelevant mtp. kaos.

Så kaos er jeg ikke med på...

 

Sistgang jeg snakket med Archer virket han som en ganske klok mann...

 

Vel, skulle gjerne diskutert med deg "face to face". Hadde vært gøy det, men 8. mai er jeg her i Trondheim jeg å leser til eksamen i Lederskap.

Apropo eksamen, må nok legge meg nå, har sikkerhetspolitikk eksamen i morra og luftmakt senere i uka... "[Eek!]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

[QB]Hva kaller du dette:

332 flyttes til Bodø, nesten 100% av personellet sier enten opp eller går over i andre stillinger. All kompetanse som er bygd opp på skvadronen går tapt, og luftforsvaret får et meget stort problem: hvem skal fly og vedlikeholde f-16 fra bodø.....

Vel nå har vel stort sett 332 drevet med TQP den siste tiden, så den operative erfaringen er vel ikke størst i landet akkuratt... Hvem skal fly? Vel, jeg og en del andre som sitter på ventetjeneste nå. Jagerflygere har forsvaret mere enn nok av. Teknikere derimot kan bli et problem, men beordring til tjenestested ser ut til å funke... "[smil]"

 

quote:

Jeg tror ikke problemet er et (feks min onkel) er mot omstilling, problemet er at de ser at omstillingen ikke fungerer. Det er ikke morsomt når norske piloter nærmest blir "ledd ut" av være allierte under NATO aksjoner/øvelser (feks Kosovo og øvelser i norge)

Hvis det er den forrige OPEVAL'en du sikter til så var det ikke flygerene som fucket opp den...

Og når det gjelder Kosovo: Har snakket med han som var skv. sjef der, og jeg kan ikke si at de ble "ledd ut" akuratt. Vi gjorde jobben vår, thats it!! Ser vi bort fra jagerflygere, så har jo norske helikopterflygere et meget godt rykte på seg i utenlandstjeneste. Norske flygere er litt mere vant med røfft vær, og var oppe å fløy mens de andre nasjonene satt på bakken og så på METAR'en. (Amerikanerene måtte jo nesten ha CAVOK før de turte å tenke på å fly... "[stort )

 

quote:

Det er nok av eksempler på at dagens luftforsvar ikke fungerer og uten mer penger/bedre ledelse vil dette ikke bedres.

I en omstillingsprosess kan ikke alt fungere. Man kan ikke ha en 100% operativ avdeling, sammtidig med at man skal flytte den! Hele cluet er at det går over... Bare vent... "[smil]"

 

quote:

Christian Ramberg skrev:

hva skal norge med Joint strike fighter egentlig?

det er et angrepsfly og norge trenger bare fly som er godt egnet til luftkamper,flyving i dalfører og fjorder og som er meget godt taktisk.

så da sier jeg.......er virkelig joint strike fighter det rette flyet for norge?'

takk for meg

Angrepsfly? Ny terminologi for meg. Jagerflyvåpenet er laget for en ting, agressivitet. Nevn et "forsvarsfly" da?

Så du mener at et fremtidig norsk jagerfly trenger kun å være bra på dogfight, klare og fly gjennom daler og fjorder (det klarer en cessna og...) og være "godt taktisk". "Godt taktisk?!" Et rimelig vagt begrep... Hva er et godt taktisk fly? Trodde det var piloten som var taktisk jeg, ikke flyet... Hvis du har sett dokumentsmengden som ble produsert i forkant av F-16 valget, skjønner du at det er litt mere komplekst og velge et jagerfly enn det først kan se ut til.

Har du f.eks. tenkt over de nye sikkerhetspolitiske utfordringene norge står ovenfor, Christian? Mulig vi da trenger et litt mere versatilt fly...

 

quote:

Martin Kaareng skrev:

Er Eurofighter så mye bedre til det enn JSF da? JSF er mer 'value-for-money' etter min mening.

Vel nå er jo ikke akuratt prisen på JSF avgjort da. Nyutviklede fly har en tendens til, både å sprenge kostnadene med noen mill og å bli forsinket noen år...

Det er vel kanskje en av de sterkeste grunnene til å velge EF, hvis vi ser bort fra det rent militærfagelige. (Som jeg mener også taler for EF da..)

 

Anyways, just my 2cents...

 

[ 30-04-2002, 14:47: Endret av: Tom Stave ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christian Ramberg:

hva skal norge med Joint strike fighter egentlig?

det er et angrepsfly og norge trenger bare fly som er godt egnet til luftkamper,flyving i dalfører og fjorder og som er meget godt taktisk.

så da sier jeg.......er virkelig joint strike fighter det rette flyet for norge?'

takk for meg

Tror du har misforstått litt, JSF er ikke bare et angrepsfly, men et multi role fly på lik linje med F-16. (F-22->F-15) Feks bytter USMC ut både Harrier og F-18 og derfor er det en forutsettning at flyene også må være godt egnet til luftkamp.

 

En stor fordel med JSF er at ny teknologi som har blitt utviklet til F-22 kan benyttes og det gjør at du for "mer for pengene" enn hva du får med EF-2000 (alle utviklingskostnader på EF-2000 må dekkes i salgspris).

Europa har ikke økonomi til å bruke så mye penger på å utvikle ny teknologi/systemer som USA gjør til F-22/JSF prosjektene. Med JSF for Norge en mer moderne jager til en bedre pris enn hva som er tilfellet med EF-2000. Antallet JSF fly som skal bygges er mye høyere -> lavere pris.

 

I en grundig vurdering som ble gjort i Nederland ble JSF en soleklar vinner med Franske Rafele som nummer to. EF-2000 kom bare på tredje plass.

 

De fleste av Norges F-16 partner land kommer antagelig til å velge JSF og det vil være gunstig å gjøre et felleskjøp slik som det ble gjort med F-16.

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den versjonen jeg har hørt av F-16 pilotene på Rygge. De norske F-16 flyene er gamle og manger moderne sensorer kompatibilitet med nye amerikanske systemer. feks er utrustninger for flygning i dårlig vær/natt svært begrenset i forhold til amerikanske /engelske fly.

 

I motsettning til jagerne har forsvarets Bell 412 helikoptre har gjort en god figur i NATO sammenheng.

 

Når så godt som alle i teknisk bransje på 332 sier opp (tar med seg litt penger og går...) eller skifter stilling til en annen på Rygge er det vanskelig å få noen til Bodø... Har hørt om flere ekteskap som kan gå i vasken hvis de flytter til Bodø....

 

Hva er poenget med å ha 48 jagerfly nord i landet når vi ikke lenger har noen fiende der??? Det er langt å fly fra Bodø til Skagerak/øvre del av sentral Europa for å øve med våre allierte. (ofte er det eneste mulighet for å trene air to air refueling etc)

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den versjonen jeg har hørt av F-16 pilotene på Rygge. De norske F-16 flyene er gamle og mangler moderne sensorer kompatibilitet med nye amerikanske systemer. f.eks. er utrustninger for flygning i dårlig vær/natt svært begrenset i forhold til amerikanske /engelske fly.

 

I motsetning til jagerne har forsvarets Bell 412 helikoptre har gjort en god figur i NATO sammenheng.

 

Når så godt som alle i teknisk bransje på 332 sier opp (tar med seg litt penger og går...) eller skifter stilling til en annen på Rygge er det vanskelig å få noen til Bodø... Har hørt om flere ekteskap som kan gå i vasken hvis de flytter til Bodø....

 

Hva er poenget med å ha 48 jagerfly nord i landet når vi ikke lenger har noen fiende der??? Det er langt å fly fra Bodø til Skagerrak/øvre del av sentral Europa for å øve med våre allierte. (ofte er det eneste mulighet for å trene air to air refueling etc)

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den versjonen jeg har hørt av F-16 pilotene på Rygge. De norske F-16 flyene er gamle og mangler moderne sensorer kompatibilitet med nye amerikanske systemer. f.eks. er utrustninger for flygning i dårlig vær/natt svært begrenset i forhold til amerikanske /engelske fly.

 

I motsetning til jagerne har forsvarets Bell 412 helikoptre har gjort en god figur i NATO sammenheng.

 

Når så godt som alle i teknisk bransje på 332 sier opp (tar med seg litt penger og går...) eller skifter stilling til en annen på Rygge er det vanskelig å få noen til Bodø... Har hørt om flere ekteskap som kan gå i vasken hvis de flytter til Bodø....

 

Hva er poenget med å ha 48 jagerfly nord i landet når vi ikke lenger har noen fiende der??? Det er langt å fly fra Bodø til Skagerrak/øvre del av sentral Europa for å øve med våre allierte. (ofte er det eneste mulighet for å trene air to air refueling etc)

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss så ivrig du var med postingen da... "[smil]"

Ang. Kosovo: Da tror jeg at jeg har missforstått deg. Vis du snakker om kapasiteten til jagerflyene, er jeg enig. (Men nå har vi jo fått MLU, noe som løser disse problemene.) I din opprinnelige post, virket det som om du mente at det var pilotene som hadde gjort en dårlig jobb, noe jeg ikke er med på!

 

Klart det kan bli vanskelig å få etablerte familiefedre og mødre til Bodø, men du må huske på at en nyutdannet fenrik har 1 år plikttjeneste. Hvis han i tillegg tar KS utdanning får han to år til. I denne perioden kan han beordres til et hvilket som heltst tjenestested. Og hvem vet, i de 1-3 årene han er i Bodø, kanskje han finner ut at her er det fint å bo videre også!

Kunnskaper og erfaringer på Rygge er ikke unike, de finnes like mye i Bodø!!

 

Til slutt kan jeg jo nevne at det titt og ofte kommer F-15 med tankere fra Island til Norge. Det er vel ikke særlig lengere fra Island til Bodø, en det er fra Island til Rygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at 331/334 nærmest var slått sammen var vel at det blant annet ikke var nok personnel... (leide inn teknikkere fra Nederland og belgia) og det vil bli umulig å fly med to skvadroner fra bodø med dagens tilgang på teknikkere.

 

Ettersom det ikke er fast stasjonert amerikanske jagerfly på island er det er skjelden det er tankfly på island, men fra Rygge kan man trene tanking hver dag............ og ikke minst dog fight og andre øvelser. Det er en grunn til at flere nato land gjerne vil trene på Rygge....

 

MLU retter ikke på alle problemmer. Mange av MLU modifikasjonene ble gjort på usaf F-16 A/B allerede på slutten av 80-årene.... og selv MLU kan ikke måle seg med kapasiteten som er i amerikanske block (30)/40/50 F-16.

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kaller du dette:

332 flyttes til Bodø, nesten 100% av personellet sier enten opp eller går over i andre stillinger. All kompetanse som er bygd opp på skvadronen går tapt, og luftforsvaret får et meget stort problem: hvem skal fly og vedlikeholde f-16 fra bodø.....

 

Den 8. mai flys siste tokt med 332 fra Rygge og for første gang siden krigen er sør/vest norge uten et (luft)forsvar.

 

Jeg tror ikke problemet er et (feks min onkel) er mot omstilling, problemet er at de ser at omstillingen ikke fungerer. Det er ikke morsomt når norske piloter nærmest blir "ledd ut" av være allierte under NATO aksjoner/øvelser (feks Kosovo og øvelser i norge)

 

Det er nok av eksempler på at dagens luftforsvar ikke fungerer og uten mer penger/bedre ledelse vil dette ikke bedres.

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen mangel på jagerflygere lenger da!

Av 8 mann som dro til Sheppard/Tuscon for å bli F-16 piloter, fikk bare 2 fortsette ut løpet. Det var ikke plass til de andre 6, de fikk tilbud om annen post i forsvaret, og man har også forhandlet om deal med SAS. (Ikke sikkert det ble noe av eller......)

 

Kort sagt, for mange piloter til de flyene "vi" har i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

[QB]Hva er poenget med å ha 48 jagerfly nord i landet når vi ikke lenger har noen fiende der??? Det er langt å fly fra Bodø til Skagerrak/øvre del av sentral Europa for å øve med våre allierte. (ofte er det eneste mulighet for å trene air to air refueling etc)

 

Vel no skal ikke jeg legg meg opp i hva det beste jagerflyet er, hvor mange vi trenger osv.

 

Men når det gjelder stasjoneringen av disse, blir det litt feil å dra inn noe som at finden i nord ikke eksisterer lenger.

I dagens situasjon er det mest ustabile(politisk og økonomisk)landet, det tidligere Soviet samveldet. Landene ellers i europa har jo en 50års ro bak seg, og et godt forhold til Norge.

 

Når det er sagt, mener jeg det er mest korrekt å legge hovedtyngden av Jagerfly-skvadronen til Nord-Norge. Sammtidig burde det være en operativ avd. i sør, som standby i tilfelle terrorhandlinger, avskjæringer osv.

Denne avdelingen trenger ikke inneholde mer en 2-4 fly med mannskap.

 

Forsvaret i Norge er Viktig,både sjø, land og luft.Sammtidig er det mer og mer klart at det Norske forsvaret må legge opp en strategi rundt innkjøp og opplæring, der man tar i betraktning at en del av oppgavene deres for fremtiden, blir freds-skapende/freds-bevarende oppdrag i andre land.

 

Bare noen tanker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her går diskusjonen varmt, ser jeg.

 

Jeg tror ikke man skal regne med hverken 64 eller 48 nye jagerfly. Slik som trenden i Regjering/Storting er i dag, ser de helst at man ikke har noe forsvar i det hele tatt.

Se bare på Regjeringen (les: Høyre) som alltid her vært å regne som de som vil beholde og forsterke Forsvaret. Hva skjer i dag? De er med på å skjære enda lenger ned på bevilningene enn det som allerede er gjort i FS2000. Skal man bygge opp igjen dette, må man vel stole på FrP. Det er heller ikke vanskelig å oppnå flertall i Stortinget om å kutte mer ned.

Både AP, SV, Krf, og nå også Høyre, går nok inn for det.

Det er tydeligvis mer attraktivt å sende mest mulig av pengene våre ut av landet for å "hjelpe" f.eks. Afganistan og nå også Pakistan, mens de skjærer mer og mer ned på budsjettene til forsvar, helse, sosial, skole o.s.v., o.s .v.

 

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i Frank. Alle "svikter" forsvaret utenom FRP. Norge har aldri hatt en så sterk økonomi og det burde da være mulig å forsvare hele norges befolkning og ikke bare de som bor i nord norge.

 

Hvis du skal gå ut ifra dagens fiendebilde er norges eneste fiende at vi må være med i NATO/FN aksjoner og det vil være sammen med våre nato allierte. Da er det mer hensiktsmessig at jagerflyene er stasjonert i Sør Norge slik at de daglig kan trene sammen med NATO fly. Det kan de ikke i Nord Norge.

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktig som Ander Forseth sier om pilotutdannelsen.

Av de som fikk utdannelse i USA nå nydelig(?) var det bare 2 som fikk tilbud om å fortsette med F-16. De andre fikk tilbud om å "omskoleres" til bl.a. Helikopter-flygere.

Kan ikke være hyggelig for disse å bli "ned-gradert" på den måten.

 

Grunnen er jo at det ikke er samme avgangen på jagerflygere til sivile flyselskap som det var tidligere. Det skyldes den generelle situasjonen i sivil luftfart, bl.a. etter 11. september.

Må bare si DESVERRE, at situasjonen er blitt slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner selvsagt hva du mener Frank.Ingen problem med det "[smil]" .

Når det gjelder overskudd/mangel på flygere i Luftforsvaret er ikke dette noe nytt.Dette har endret seg i takt med konturene i det sivile markedet i alle år. Som alle vet fikk flyselskapene en kraftig knekk i fjor sommer, som ble forsterket i september. Antallet elever som Luftforsvaret sender over til USA for utdanning kan være vanskelig å beregne, bla.fordi plasser må bestilles på et veldig tidlig tidspunkt uten at man på forhånd kan si hvorledes avgangen til det sivile vil bli.Kan foreksempel nevne at når jeg var der borte var vi 18(!)norske elever, 1 1/2år senere var det 2!

 

Når unge Kjølberg sier at Generalinspektøren ikke har peiling, og sier at Luftforsvaret for tiden er preget av kaos tolker jeg dette som ren videreformiddling av fustrasjonene hans slektninger på Rygge føler. Luftforsvaret er under omstilling slik resten av forsvaret er og det kan være smertefullt for mange av oss som arbeider her. Min personlige mening er at GIL gjør en god jobb. Når du skal inn til førstegangstjeneste eller begynner på en befalskole, Kjølberg, vil du kanskje se systemet fra en litt annen vinkel enn bare fra utsiden og trekke konklusjoner basert på egne observasjoner og erfaringer.

 

mvh

Hans Petter "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Petter Stue:

Når unge Kjølberg sier at Generalinspektøren ikke har peiling, og sier at Luftforsvaret for tiden er preget av kaos tolker jeg dette som ren videreformiddling av fustrasjonene hans slektninger på Rygge føler. Når du skal inn til førstegangstjeneste eller begynner på en befalskole, Kjølberg, vil du kanskje se systemet fra en litt annen vinkel enn bare fra utsiden og trekke konklusjoner basert på egne observasjoner og erfaringer.

 

mvh

Hans Petter
"[smil]"

Har vært gjevnlig på rygge siden jeg var 5 år gammel så jeg tror jeg er i stand til å se hva som skjer med luftforsvaret uten at min onkel sier noe. Dagens innhold på feks rekruttskole er helt forandret fra hva den var i 80'årene, mye mindre krevende. Hvorfor det, jo pengemangel og det spares inn på alle kanter. Har flere kameratter som er inne nå og de sier det samme.

 

Archer har vært pilot på Rygge i mange år så jeg tror det er noen som kjenner kan godt......

Luftforsvaret ville kjøpe nye jagere i starten av det nye årtusenet, slik at F-5 flyene kunne byttes ut. Hva skjer: ingen penger til nye jagerfly i det hele tatt.... og norge har bare noen gagmle F-16 igjen.

Siste store fellesøvelse var på Rygge i 1989, hvorfor har det ikke vært noen siden: pengemangel.

 

Slike eksempler er det svært mange av.

 

Jeg har skrevet flere artikler i moss avis og hver gang har jeg fått en flom av tilbakemeldinger fra befal på Rygge. (på alle nivåer) Det er mange som deler mine meninger om dette har...

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...