Andreas Grindvoll Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hamar NDB (Ident: HAA, frekvens: 371 kHz) Står på Hamar Flyplass. Nylig tatt ut av AIP Norges oversikt over radionavigasjonsfyr. Tipper de gjorde det i stedet for å kontrollere senderen i år... NDB er ikke noe man satser på i luftfarten i dag Til og med VOR KAN se en skummel tid i møte med mer og mer GPS-bruk (fysjameg!). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 jammen er du mye ute og farter! Stilig med en "gammeldags" type NDB. Hvis du farter stort mer nå, så må jeg ta meg en sykkeltur til fra Oslo og finne en. Men det er jo ikke så mange å ta av i Oslo-området, og de som er ligger jo pokker så høyt! (SIG, MES, BBU, ...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hehe... vel jeg tok bilde da jeg kjørte forbi LAW VOR/DME på vei til Lawton, Oklahoma på en times roadtrip, jeg tok bilde av TGA VOR/DME da jeg tilfeldigvis var på fjelltur (rutevalget var kanskje ikke kjempetilfeldig), og jeg var på ENHA i dag for å hilse på gamle kjente og kunne likegodt ta et bilde av HAA NDB. HVIS det blir en flytur til imens jeg er i Norge for denne omgang så kanskje det blir MES DVOR/DME :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Verdt en titt: God forklaring på virkningsmåte her (samt oversikt og bilde av alle UK navaids) http://www.trevord.com/navaids/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Vet ikke om disse bildene er noe av interesse siden de ikke er så veldig close up, men her er i hvert fall de som finnes på Flesland. Ikke så lett å få close up bilder siden de er gjemt vekk i skog og bak gjerder. Flesland/FLS DVOR Flesland/FLE TACAN Directional Finder står det på AIP kartet om denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Siste bildet er vel såvidt meg bekjent en anretning som gir tårnet en antydning av hvilken retning et radioanrop kommer fra (?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Her er FSK (Fauske) NDB, for lokalkjente i sjøkanten på Venset, øst for Valnesfjord. Bodø- og Fauskeområdet har mye master og sendere/mottakere, men koordinatene overført til GPS'en er et sikkerstikk for å finne det man søker! Vi har jo som kjent Reitan Disse har forstått navigasjonshjelpmidlenes betydning - de overfløy FSK heading south da jeg tok bildet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Da er det vel ikke lenge til vi ser IL? Ilstad Locator? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Johansen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Og til de som lurer på hvor de finner de forskjellige navaids: http://www.worldaerodata.com/nav/Norway.php For å se de i kart kan en gjøre følgende, eksempel Tolga VOR-DME som er avbildet i tråden: Finn koordinatene i linken over oppgitt i grader. Lim de inn i følgende link to plasser over lengde- og breddegrader: http://kart.finn.no/?lng=10.878833&lat=62.461639&zoom=19&mapType=finnraster&markers=10.878833,62.461639,r,Tolga_VOR-DME Klikkbar link Tolga VOR-DME Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Johansen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 ]Da er det vel ikke lenge til vi ser IL? Ilstad Locator? "Bilde" av Ilstad NDB :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Nice En mer offisiell liste: http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_4_1_en.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Prøver å dra i gang denne tråden igjen med et skikkelig bilde av Flesland VOR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Artig bok om Norsk flynavigasjonshistorie: Les mer hos Norsk Telemuseums butikk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.