Gå til innhold

Ukjendt B737 i sinnsyk lav høyde over Skien...


Stig Enoksen

Anbefalte innlegg

Fredag 19.04.2002, rundt 16.30 tiden, kom det en ukjendt Boeing 737 flyvende i veldig lav høyde over Jønnevald (SKIEN) og gikk mot øst.

 

Det virket som at det var hvit med rød "texture".

Er det noen som vet noe om dette flyet, hvilket selskap og grunnen til at det kom i så fryktelig lav høyde.

 

Det kom samtidig et annet B737 som gikk vestover "normal" høyde, noe jeg tror er SAS eller Braathens..

(Dette gikk litt for høyt for å kunne se hvem det var.)

 

Håper noen av dere vet noe om dette !!!

 

[ 22-04-2002, 09:15: Endret av: Stig Enoksen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite forslag, men er slett ikke sikker: Kan det være en Air Europa-maskin, som hele vintersesongen har kommet fra Kanariøyene, mellomlandet på Kjevik for deretter å fly til Torp hver fredag/lørdag/søndag? I så fall var det vel en som hadde hentet hjem de siste sydenturistene, siden vinterprogrammet er avsluttet nå. Det passer vel ikke så helt dårlig at den passerte over Skien ca. på vei mot rullebane 18 på Torp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arne Sundsbø:

Den kom vel fra Geiteryggen eller var på vei inn til Geiteryggen da? Jeg vet at DC9 har landet på Geiteryggen noen ganger så da kan nok B737 trafikkere der og?

Nei, den kom nok ikke fra Geitryggen, for jeg stod hele tiden å fulgte med begge flyene og det som kom så forferdelig lavt, var ikke mange meterne over hustakene, og fløy riktig nok med lav fart. Selv disse Jetstream-31 flyene suser fortere enn denne Boeingen gjorde, så jeg tror at den muligens skulle til Torp... Men dette er fortsatt bare spekulasjon. Muligens et privateid Charterfly kan det også være.

 

Utseende kan minne litt om en blanding av European Aviation Air Charter, Qantas og de gamleste Braathens flyene, men denne hadde også en bred rød stripe langs viduene (slik de gamle Braathens SAFE hadde), men European Aviation Air Charter og Qantas har ikke det og haleroret var omtrendt heltrukket rødt, sølvfarget buk/vinger og hvit kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde og fart er så relativt og man får lett synsbedrag. Om to fly, en B737 og et småfly tar av på så ser det faktisk ut som om småflyet går fortere selv om dette selvfølgelig ikke stemmer. Størrelse og fart er rare greier "[smil]"

 

Samtidig så har nok flyet vært høyere enn "rett over hustakene", minstehøyde over Skien er 1000 fot over terrenget og har flyet brutt denne høyden hadde det nok fått reaksjoner for lenge siden "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly i den litt "Større" klassen som 737 er ikke uvanlig å se i ganske lav høyde over nedre del av telemark...

Ser flere store fly over her i uken... "[blink]""[blink]""[blink]"

Sansynligvis på vei til torp alle sammen "[Forvirret]"

Nå stikker jeg ut i solen og nyter den litt mens den er her "[smil]" (17,5 c i skyggen her akkurat nå) "[Cool]"

 

Hilsen Vegard!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den var en del høyere enn 1000 fot, men det virket bare så mye lavere, men å bedømme høyden fra ca 70-80 graders vinkel er heller ikke så lett, men jeg kan tenke meg 4-7000 fot, men det andre flyet som fløy samtidig over kan jeg tenke meg rundt 27-35000 fot, og kanskje mere (iallefall normal høyde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arne Sundsbø:

Den kom vel fra Geiteryggen eller var på vei inn til Geiteryggen da? Jeg vet at DC9 har landet på Geiteryggen noen ganger så da kan nok B737 trafikkere der og?

En 737 fra Air Europa har landet på geiteryggen en gang for mange år siden...

Vet ikke om jeg husker feil eller ikke, men var det ikke rundt 1990 en gang?

 

Hilsen meg igjen "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...