Gå til innhold

Fly og Helikopter kræsjet i lufta New York


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Sannsynligheten for en kollisjon i luften er relativt liten. Men jeg har selv følt at på en lørdag hvor jeg flyr over Oslo og det er veldig godt vær, så har det vært litt for mange i luftrommet rundt meg som jeg ikke ser og enkelte som ikke bruker radioen aktivt nok eller i det hele tatt.

 

Restriksjons området de plasserte over Oslo kan sies å ha gjort vondt verre da det begrenser den trafikken som er der inn på et enda mindre området.

 

I de siste månedene har jeg fløyet et fly utstyrt med L-3 Avionic's SkyWatch. Systemet er ikke like nøyaktig som et godtkjent TCAS system, men det gir deg en generell retning å se etter trafikken og høyde angivingen er mer eller mindre alltid riktig.

 

For flyklubber som vet at flyene deres kommer til å operere rundt Oslo eller fra ukontrollerte flyplasser som til tider kan ha mye GA trafikk (f.eks. Kjeller) ville jeg si at SkyWatch eller et lignende produkt burde være på toppen av listen deres med hva de skal oppgradere flyene sine med.

 

Jeg vet at ihvertfall jeg kommer til å savne det, neste gang jeg flyr over Oslo i et fly som ikke har SkyWatch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...