Gå til innhold

Unicom som på voice?

Gjest Eivind Oterhals

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals

Hei!

Hadde det ikke vært fint om Unicom 122.80MHz på Vatsim ble til en voice kanal? Det hadde jo vært mye mer realistisk, pilotene i real skriver jo ikke til annen trafikk hvor de er, de snakker jo!

Hva syns dere? :)

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, voice hadde gjort at flere hadde giddet å bruke UNICOM, men det hadde også ekskludert en del andre. Ikke glem at det finnes folk på VATSIM som av diverse grunner er begrensa til tekst uansett. Hadde den andelen som alltid bruker voice rapportert på voice, så hadde tekstflygerene rundt om kring, deriblant meg, ikke fått det med seg, og da hadde man vært like langt.

Det finnes haugevis av innlegg på VATSIM-forumet om det. Desverre husker jeg ikke VATSIMs begrunnelse for ikke å bruke voice, men jeg er sikker på at dersom det hadde vært en god idé, så hadde voice vært i bruk nå.

Med det sagt, så er UNICOM i seg selv en dårlig løsning. I virkeligheten brukes UNICOM kun i USA og Canada, i Norge for eksempel har vi NAK-frekvensen på 123.500 eller noe for privatflygere. Flyr man over hav, så har man ikke radiokontakt i virkeligheten i det hele tatt, så der blir UNICOM "ikke som på ordentlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en viktig forskjell, i ukontrollert luftrom er det ingen flygeledere som passer på at du faktisk følger med på trafikken rundt deg.

Sett at du flyr på tekst og ikke har mulighet til å høre voice. Da er poenget med at flyet som holder på å fly inn i deg rapporterer på voice veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=84&t=38243

Q - Why doesn't VATSIM have voice UNICOM like the real world or the other ATC frequencies on VATSIM?

A - VATSIM is committed to serving the needs of all its members. VATSIM has a number of members who are text only for a variety of reasons (hardware, connectivity or hearing impairment). Those members are unable to hear voice transmissions. All VATSIM controllers automatically monitor text on their frequencies (the controller client software is built this way) and can provide text services when a pilot requires them. By its very nature, UNICOM is a frequency without a controller and there is no person "running" the frequency to ensure text-only pilots are aware of what is going on and getting the necessary information. As a result, VATSIM requires that all pilots transmitting on UNICOM transmit their information via text to ensure receipt by all concerned.

VATSIM is looking at a potential technical solution which would alert pilots when there is a text-only pilot on the UNICOM frequency and in range so they could use voice and only back it up with text when required. This is a significant programming change that would require changes to all of the pilot software clients (FSInn, Squawkbox, XSquawkbox, etc.) to support. If such a solution is possible is still under exploration.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå glemmer du et viktig poeng som jeg nevnte i det forrige innlegget mitt.. Hva med oss som ikke hører voice og dermed ikke får med oss det dere sender på voice? Da må voice-brukere også skrive på tekst slik at tekst-brukerene kan få det med seg og da er man tilbake der man starta, alle bruker tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...