Gå til innhold

Noen spørsmål ang. VATSIM


Adrian Sørbø Mathisen

Anbefalte innlegg

hei, er selv en "newbie" som det så fint kalles når det gjelder VATSIM. men dette virker utolig kjekt så jeg tror jeg skal lage meg en bruker å komme igang. er ikke så newbie når det gjelder flygingen, FMC og ATC.

men jeg har noen spørsmål ang. dette;

-hvordan sender man flightplanen sin til ATC?

-hvis man legger inn en failure for morro skyld, fungerer VATSIM som in real life at man bare sier emergency og får lande på nærmeste flyplass?

-trenger man noe spesielt ekstarutstyr for å kunne være med på VATSIM, eller holder det med FSX og høretelefoner? :P

-hvor finner jeg kart? SID er departure og STAR arrival???? er det ikke? vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem når jeg skal sette opp en tur med kart osv. finner bare sider hvor man bare finner amerikanske flightplaner..

 

takker selvfølgelig for svar og håper at ej er online i løpet av noen dager :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Og velkommen til VATSIM-eventyret! :)

 

1. Flightplan sender du til ATC via en innebygget flightplan-funksjon i programvaren Squawkbox eller FSINN som man bruker til å koble seg til VATSIM-nettverket. Det er veldig brukervennlig for nybegynnere, og ikke noe problem i det hele tatt. :)

 

2. Det er veldig greit å informere ATC på forhånd om du har planer om å "skape" en simulert nødsituasjon forøvrig. Men det fungerer nøyaktig etter det internasjonalet regel- og prosedyresystemet som brukes i virkeligheten. (ICAO)

Får du en nødistuasjon skal du benytte korrekt fraselogi(også kalt "flyspråk" for de ukjente) til å forklare din situasjon.

Nødsituasjoner er førsteprioritet, og da vil ATC legge forholdene tilrette for at du skal komme deg ned hvor du måtte trenge det fortest mulig. (Akkurat som i virkeligheten)

 

3. For å være med på VATSIM trenger du en simulator (FS2004 eller FSX er de vanligste) og et godt headset med mikrofon. Veldig greit å bruke noen hundrelapper på et godt headsett som fungerer bra og lager minimalt med bakgrunnstøy når du snakker. :)

 

4. Kart for Norge kan du finne på www.ippc.no under en delside som heter AIP. (Aeronautical Information Publication)

AIP er internasjonal, så du skal kunne finne kart fra alle land som er medlem i ICAO (er vel så og si alle med egen luftfartsmyndighet?)

Bare å søke på AIP + landet du ønsker kart for. Men du må sikkert kikke innom noen sider før du finner den offisielle AIPen. :)

 

Håper vi sees på VATSIM ganske snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finner bare sider hvor man bare finner amerikanske flightplaner..

 

Hei! Så flott du er interessert i å prøve deg på vatsim :)

 

Når det gjelder flightplans, så finnes det flere gratis tjenester du kan benytte deg av for å finne gode flightplans, også for Norge, men også for hele verden. En av de mest brukte tjenestene finner du på: http://rfinder.asalink.net/free

 

Der legger du inn departure og arrival ICAO, og siden genererer en rute mellom de to flyplassene. Ruten fungerer oftest veldig bra, men det hender seg at det kommer noen rare flightplans.

 

Et eksempel på en rar rute er Vigra - Gardermoen.

 

ENAL SID SOVIG UZ105 VIG UL997 TUVIG UZ13 MES STAR ENGM

 

Her ser du at du går inn på en SID fra Vigra, og ut til punktet SOVIG, før den tar deg tilbake til Vigra VOR og inn på en airway til TUVIG og videre til MES. Her brenner du litt unødig drivstoff! :D

 

Et program mange benytter er Vroute. Denne finnes i en gratisversjon der du kan hente ut brukergenererte flightplans. Disse fungerer til tider bedre enn de du finner hos routefinder, da disse oftest blir sjekket av personer som legger de inn i databasen. Du finner vroute hos: http://www.vroute.net/

 

Lykke til med vatsim! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruise altitude between FL330 and FL330

LIRF (0.0nm) -SID-> GILIO (67.7nm) -UM729-> ELB (99.7nm) -UM729->

NORNI (137.3nm) -UM729-> BELEL (156.3nm) -UM729-> SPEZI (171.6nm) -UM729->

IDONA (186.0nm) -UM729-> LUKIM (196.7nm) -UM729-> GEN (216.4nm) -UM729->

DEVOX (238.1nm) -UM729-> TONDA (271.2nm) -UM729-> PIMOT (303.3nm) -UM729->

AOSTA (326.8nm) -UM729-> ORSUD (338.7nm) -UM729-> MOLUS (374.6nm) -UM729->

GALBI (402.5nm) -UM729-> TUROM (412.5nm) -UM729-> DJL (456.4nm) -UH37->

TUNOR (509.8nm) -UH37-> LAULY (533.9nm) -UH37-> BRY (556.0nm) -UM733->

CLM (584.6nm) -UM733-> UTELA (588.8nm) -UM733-> KOPOR (631.0nm) -UT426->

ABUDA (675.4nm) -UT426-> DIMAL (702.5nm) -UT420-> ALESO (709.8nm) -STAR->

 

Her fant jeg en flightplan fra roma til london...men hvilke av disse waypointene skal jeg sette inn i FMC-en? alle sammen eller bare de til høyre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i FMC under RTE(Hvis du da flyr en Boeing/McDonnell Douglas), skal du ha airways til venstre og waypoints til høyre

Så alt av UM772,UN728,UM726 osv osv skal på høyresiden, og alt av GIGLO,ARSUD,ARDAL,RORAM osv skal på høyresiden.

 

Veldig greit å tenke seg dette systemet som et veinett.

UM729 blir som E-6 i lufta, og for å fortelle flyet hvor du vil "kjøre av" E-6 må du skrive inn et waypoint.(F.eks AMASI)

Ble kanskje litt tullete forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kikker helt nederst på routefinder når du har generert ruten, så får du opp:

 

LIRF SID GILIO UM729 DJL UH37 BRY UM733 KOPOR UT426 DIMAL UT420 ALESO STAR EGLL

 

Du legger da inn "GILIO UM729 DJL UH37 BRY UM733 KOPOR UT426 DIMAL UT420 ALESO" som Route i Flightplan i SquawkBox / FSInn.

 

Du legger ruten inn som Kim forklarte, du velger en SID som går inn på GILIO. Da kommer SID navn til venstre når du velger RTE page 2 (Trykk Next Page for å komme til side 2...). Da fortsetter du å legge inn UM729 til venstre på linjen under, DJL på samme linje til høyre. UH37 på linjen under til venstre og så videre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

då var det fryktelig mange waypoints da?? eller..?

 

har brukt denne metoden noen ganger:

velger VFR og low altitude airways på flightplanneren min på FSX. Da får jeg opp en rute og legger inn denne i FMC-en min.

(5-10 waypoints) og ruten danner seg i flyet mitt. dette går fint, men det er vel urealistisk siden det er VFR. vil jo fly Ifr :D

 

og så en litenP.S: jeg sliter litt med hvordan ILS-en fungere. jeg får localizering igang, men vet ikke hvordan jeg setter inn frekvensen til den aktuelle rullebanene og hvor jeg evt. finner den. og skal flyet alltid autolande når man bruker ILS????

 

takker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

då var det fryktelig mange waypoints da?? eller..?

 

Dette er ikke noen unormal mengde waypoints. Prøv å legg inn en real lang rute og se hva du får da, f.eks. KJFK - WSSS :)

 

velger VFR og low altitude airways på flightplanneren min på FSX. Da får jeg opp en rute og legger inn denne i FMC-en min

 

Da velger du luftveier som går veldig lavt, og du vil dermed ikke få tillatelse til å gå høyt opp, og du vil da bruke utrolig mye fuel. En annen ting er at databasen i FS ikke blir oppdatert, og du vil dermed etterhvert få feilmeldinger i FMC. En annen ting er at ATC ikke nødvendigvis godkjenner flightplanen du sender, og du kan i verste fall lage merarbeid for deg selv og ATC ved å bruke den innebygde flight planner. Jeg anbefaler da å bruke enten vroute eller routefinder :)

 

Når det gjelder ILS, så er det heller unormalt vil jeg si å foreta en full autoland. Det er ikke så veldig mange lufthavner i Norge som er godkjent for full autoland, "normalen" er å deaktivere autopilot og håndfly siste delen. Frekvensen til ILS finner du på ILS approach chart, som du finner hos blant annet www.ippc.no . Om du finner rullebanen, så vil du se et lite tekstfelt ved siden av, der det står LOC, og en frekvens. Setter du denne frekvensen i NAV-radioene, så skal du få inn Localizer og Glideslope :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt problemer med å komme inn på den siden...kanskje akkurat for øyeblikket?? tok i alle fall år og dag, men takk.

 

men hvor finner man alt mang trenger utenfor Norge??

 

Snakket jo også litt om dette med då mange waypoints (eler ikke :P) men hvis jeg finner en flight på f.eks www.flightaware.com så finner jeg flighter som bare har en Sid, noen få waypoints og en Star sammen med flyplassene selvfølgelig? det var dette jeg lurte på; hvofor det var så mange waypoints i den ruten fra roma til london???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ikke noen solid grunn til alle de forskjellige waypoints mellom Roma og London annet enn at luftromsstrukturen på den aktuelle ruten legger til rette for det...

 

Her er forresten en FlightAware rute med mange waypoints;

DEENA1 GITLA UW13A VELOX UR18 ALSUS UL620 VESAR UL619 MAKOL UL619 LENOV UN133 GRU UL621 AAL UP990 ORVIK UM125 SUM UN603 BILLY UN603 AKIVO UP60 ATSIX 6200N 02000W 6200N 03000W 6100N 04000W 5800N 05000W PORGY HO N284B TAFFY ENE

 

... og innimellom alle de oppgitte airways-ene er det massevis av waypoints. ;)

 

Dette kan jeg forklare litt nærmere;

En IFR flightplan belager seg ofte på "waypoints" og "airways". En "airway" vil alltid være tilknyttet minst 2 "waypoints". Om du for eksempel legger inn "TRO UM609 MES", så er TRO det stedet du går inn på airway UM609, og MES det punktet der du vil slutte å fly langs UM609. Underveis er det en hel del andre waypoints du vil passerer på UM609, og den komplette waypoint-listen vil se slik ut;

TRO SJA EVD GEPTU BDO STO BNN ELSID TRM TGA TOGAT MES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er det jeg mener. At jeg egentlig bare trenger disse waypoint-navnene for å danne en tur/rute :) airwayene er ikke såååå viktig :P (i den sammenheng...).

 

så slik går jeg frem når jeg skal fly en tur på VATSIM:

 

finner en flightplan.

ordner med SIDs

legger inn waypointene mine mot STAR-en (arrivalen)

atc vil følge meg gjennom turen for de har FLP min.

 

Begynner vi å nærme oss noe ? :D

vil gjener at alt er nogen lunde klart før jeg begynner å fly på VATSIM :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på FMCn att det kommer opp ett punkt på waypointlista der du har ett åpent felt, tomme firkanter der du kan legge inn den videre planen feks, det waypoint som ligger under det tiomme feltet. da vil hele ruta frem til runway være fullstendig. Om du KKE har lagt inn runway må du gjøre det som neste trekk. åper jeg forklarte meg greit nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja...er disse tomme feltene mellom siste waypoint og airporten??? siden de skal være for STARen???

har ganske god kontroll på SID, men med STAR er det verre..?

sliter litt med å vite hvordan jeg skal knytte STAR-en inn i FMC-en, og hvilke kart jeg trenger å ha med meg?? og så er jeg litt for ustø på ILS :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner å fly med SID/STAR's i Vatsim anbefaler jeg å kjøpe og laste ned nyeste AIRAC til din addon fra Navdata. Dette er en fil som oppdaterer navigasjonsdatabasen i FMC'en din og dekker omtrent alle flyplasser i hele verden. AIRAC'en som følger med fly til FS er som regel feil eller har gått ut på dato. (AIRAC's fra navdata kan også lastes ned gratis *ulovlig*)

 

SID og STAR bestemmes av ATC, som regel etter hva som er det første og siste waypointet i ruta di. For eks. i denne nokså korte ruten fra Flesland(ENBR) til Gardermoen(ENGM): ENBR SOPAR UZ15 SIG ENGM -er SOPAR det første waypointet. Når du ber ATC om clearence kommer du mest sannsynlig til å få en SID som inneholder waypointet "SOPAR". I dette tilfellet får du SOPAR3C ("SOPAR 3 CHARLIE") om du letter fra runway 17.

 

Når du etterhvert kommer nærmere Gardermoen og mot "SIG" så ser du på navigasjonsdisplayet (ND) at ruta slutter der. Er det ATC dekning der du er får du en STAR før du kommer frem til SIG. Siden ditt siste waypoint er SIG får du en STAR som begynner på SIG. Skal du inn på 19L eller 19R får du SIG5M (eller "SIGDAL 5 MIKE" som man sier). Da er det bare å legge inn STAR på FMC sammen med runway'en du skal lande på og du vil få opp ankomstruta di på ND. I dette tilfellet vil STAR guide deg helt frem til base for 19R/L.

 

Men det er ikke alltid det er sååå enkelt. Nede ved de virkelig store flyplassene rund om i verden hender det at du vil få en STAR etterfulgt av radar vektorering helt frem til final. Det er også situasjoner hvor ATC kun vil gi radar vektorering etter siste waypoint. Samme ved avganger forresten.

 

Ved noen tilfeller er det ikke SID/STAR med samme navn som ditt første/siste waypoint. Et eksempel på det er når man skal lette fra 01R på gardermoen og har "GOTUR" som førte waypoint. Da vil man få OPA3B (OPAKER 3 BRAVO) (OPA3B har forresten blitt byttet ut med OPA3X for støyreduksjon) med GOTUR transition (Kart ). Samme greiene kan gjelde for ankomst på flere flyplasser rundt om i verden.

 

 

Håper dette hjalp litt i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SID/STAR trenger ikke å lastes ned ulovelig, nei... (for dem som ikke betaler for ny AIRAC)

http://www.navdata.at/php/sidstar/dl_list.php

 

... la det være sagt at ikke alle filene her nødvendigvis er helt "up to date", men det meste er helt klart bedre enn det som følger med.

 

Så finnes det også filer med SID/STAR i filbiblioteket her, samt at avsim hadde et lager med SID/STAR filer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk :), men jeg lurer litt på hvordan man skal få punkter som ikke er waypoints inn på ND-en?? punkter som f.eks: KRM som står for karmoy når man tar av fra ENZV. det står f.eks turn left to 348 degrees når du er på KRM. følger slike punkt med når du velger SID/STAR på FMC-en, eller man må sette dem inn selv på fix på FMC-en???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å få VOR-stasjoner på ND. Dersom du setter frekvensen til VOR'en på NAV-radioen, og aktiverer VOR på EFIS, så kommer radiofyret opp på ND.

 

Du kan legge inn stasjonen på FIX som du sa, da kommer den opp på ND. Du kan også legge stasjonen inn på LEGS, og da kommer den opp som en del av din aktive rute, og vises dermed også på ND.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...