Gå til innhold

VNATO bilder


Anbefalte innlegg

Heisann! Sitter for tiden uten yoke, og bestemte meg i dag for å se litt igjennom bildene jeg har tatt gjennom tiden. Fant en god del bilder tatt under Virtual NATO oppdrag.

 

EG01 F-16 #664 med full etterbrenner over Lofoten for å avskjære RFF1840

1.jpg

 

Her er Russeren

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

ORCA1 under innflyvning til Stavanger etter fergeflyvning fra Keflavik for VNATO operasjon i Stavanger.

5.jpg

 

QID96 på første oppdraget over Nordsjøen. AAR bommen er senket.

8.jpg

 

Her med slangene utstrekt

9.jpg

 

10.jpg

 

Ohio ANG 57-2593

11.jpg

 

EG01 and EG02 formasjons flyning over Finnmark

12.jpg

 

13.jpg

 

Sammarbeid med vRAF. Avskjæring av 2x Russiske TU-95 Bears.

fsscr043.jpg

 

fsscr048.jpg

 

Alle bildene er tatt på VATSIM under Virtual NATO oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Per Kristian! Kjempeflott å se litt bilder fra felten!

Ikke til å legge under en stol at aktiviteten bland Russiske strategiske fly har økt dramatisk de siste 12 måneder. Noe som vNATO har fulgt med på i argusøyne.

 

Hei Kristoffer!

 

I slike tilfeller blir det alarmert via vNATO's hjemmesider. Og tilgjengelig personell blir kalt inn. Disse russiske flygingene blir monitorert og beredskapsfly fra bla. Bodø klargjort umiddelbart. Så snart som de er klare går de i luften der de holder seg i hovedsak innenfor norsk luftrom, og kun overvåker den spesifike flygningen.

I tilfeller der det er controllere pålogget flyr vNATO flyene direkte under controlleres kommando.

Vi har ved enkelte tilfeller vært inne i Svensk luftrom også og fulgt etter Russiske fly på Controllers kommando. Her er det snakk om identidfisering og forsøk på kontakt med pilot som ikke reagerer på beskjeder fra Controllere.

 

I tilfeller der det ikke er Controller pålogget forsøker vi monitorere russiske bombe eller jagere. Vi ser hvorvidt de holder seg i internationalt farvann eller går nærmere i eventuelle mønstre for illgivning. (Selfølgelig alltid snakk om trening). Vi legger oss ikke inn i ikke-nato-lands områder så lenge ikke en controller spør om vår hjelp. Som sagt skjer også dette og vi flyr inn for å undersøke saken etter controllers request.

 

Det vNATO i hovedsak gjør er å skape seg et blidet av hvordan disse toktene blir utførte. Og russiske fly blir kontaktet for godkjenning i eventuelle scrambles.

 

Alle flygninger blir gjennomført etter Vatsim VSOA reglement av opplærte piloter. Situasjonen som har oppstått på Vatsim siste tid er noe som vNATO var klar over kom, men likavel kanskje kom som julekvelden på kjerringa. Vi var og er under opplæring av våre jagerpiloter innen taktisk flyging og det som hører med. Så jeg kan vel være den første som innrømmer at vi var ikke helt klare for dette da det kom. Men at våre piloter er under stadig opplæring for å kunne håntere slike situasjoner i hensyn til Vatsim og all sivil luftfart rundt.

 

Håper jeg oppklarte litt av dette :)

 

 

Med Venlig Hilsen

Espen Furfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige bilder! Morsomt å se at Kirk sin F-16 (som jeg var med å lage texturene til) + min panel merge er fortsatt i bruk.

 

Men både FS9, fly og panel blir steinalder i forhold til de mulighetene som finnes med Aerosoft sin F-16 til FSX. Blir faktisk overrasket over at dere bruker så gammel/lite avansert F-16 simulering og FS9 til deres virtuele opplegg når det finnes langt mer avanserte og bedre alternativer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...