aleksander rødland Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hei, jeg ble i dag trekt opp til muntelig eksamen i teknologi og forskningslære to og trenger noen tips fra dere. I forberedelsesdelen så skal jeg lage mitt eget fiktive forskningsprosjekt der jeg har en problemstilling, hypotese og viser hvordan jeg ville utrøft dette prosjektet, hvilke variabler som spiller inn og hvordan jeg ville formidlet resultatene. Jeg tenkte i denne anledning å "forske" på noe som har med fly og gjøre slik at det blir ekstra gøy å jobbe med. Læreren min var åpen for ideen og tenkte kanskje jeg kunne "forske" på hvordan angrepsvinkelen på en vinge påvirket luftstrømmen over den. Eller kanskje hvilken vingeform som skapte mest løft i forhold til vinkelen osv. Er det noen her som har noen ideer eller tanker rundt dette og som kunne kommet med tips til hva jeg kan "forske" på. Hvordan det er lurt å utføre dette prosjektet. Takker på forhånd for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anton Brondz Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Gratulerer med eksamen i teknofag Nå veit jeg ikke om meninga med din eksamen er å forske for å finne opp noe helt nytt, eller om det er å se nærmere på ting som allerede finnes. Er det sistnevnte, så blir det ganske lett for deg. Hvis jeg skulle forske på angrepsvinkler og vingprofiler, ville jeg starta med å se litt på teorien bak det, blant annet Bernoullis lov og hva det har med fly å gjøre. Deretter ville jeg laget en haug med vingeprofiler, tatt dem med til en vindtunnell og testa dem for å se hvilket profil gir, som det på fagspråket heter, mest laminær strømning. Når jeg hadde funnet det riktige profilet kunne jeg utvida forsøket med å se på angrepsvinker osv. Problemstillinga her kunne vært noe sånt som å finne et optimalt profil for best mulig løft. Alternativt kunne du sett på hva slags profil vil gi det beste forholdet mellom løft og motstand for å finne ut hvordan flyvinger burde konstrueres for at fly skal kunne gli så lenge som mulig. Problemet er bare at dette er velkjente fakta, du trenger bare å ta fram en hvilken som helst bok om dette temaet for å finne ut alt sammen. Skal du ha en original forskningsidé, må du nok være mer kreativ. Hva med å sette seg inn i hva slags problemer flykonstruksjoner i dag står ovenfor? Er det for eksempel praktisk å bygge passasjerfly formet på en slik måte at de skaper minimal luftmotstand? Du får spørre hvis det er noe konkret du lurer på i forhold til løft, luftmotstand og lignende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Hei og takker for svar. Meningen med denne delen av eksamen er at jeg skal tenke meg et forskningsprosjekt som godt kan være kjent fra før, men jeg skal presentere for eksaminator og sensor hvordan jeg ville gått fram i et slikt forskningsprosjekt. Hvilke hypoteser eller problemstilling jeg ville begynt med, hvordan jeg ville tatt målinger, hvilke faktorer jeg ville tatt med i forsøkene osv. også hvordan jeg ville formidlet resultatene mine. Poenget med hele greien er at jeg skal tenke "vitenskapelig" og vise at jeg gjør det i forhold til kompetansemålene i faget og hvordan jeg ville gjort det med mitt prosjekt. Hvis dette var bedre forklart så tar jeg gjerne i mot flere tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anton Brondz Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Da kan du godt bruke eksempelet jeg kom med i forrige innlegg. Problemstilling: Hva slags vingeprofil yter best, uansett angrepsvinkel? Hypotese: Et krummet profil gir bedre ytelse enn et flatt profil (dårlig eksempel, du kan sikkert komme opp med noe bedre) Fremgangsmåte: - Finne ut hvordan en vinge fungerer - Designe flere profiler som jeg tror vil virke - Sette profilene i en vindtunnell og se hva som skjer Dette var bare en kjapp skisse over hvordan jeg ville gjort det, men det burde illustrere poenget. Var det til hjelp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Jepp dette var aldeles ikke en dum idee. Allerede satt i gang med ideen din. Tusen takk for hjelpen Anton! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anton Brondz Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Bare hyggelig Spør i vei hvis det er noe du trenger å vite om løft og slikt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Utgangspunktet må være: Løft formelen : L = CL*0,5rho*V2*A Løft = løfte koeffisient * halve densiteten av lufta* hastigheten i kvadrat * arealet av vingen. Så Googler du NACA. Hold deg til 4 diget profilene. De kan du ganske lett forklare, hvis du må. Eller ta utgangspunk i KLARK Y. Så leker du deg som en proff med økt løft ved økt angrepsvinkel og hastighet. Ending av profil ved bruk av slat og flaps. Hva gjør en speed brake med profilet, hva gjør spoiler, Hva gjør balanseror, Husk å bruk ting folk har sett når de flyr, men ikke skjønner hvordan virker, det fenger. Avslutt med å sende et lite seilfly, helst ultra lett, det er kult. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Dette er alt nyttig hjelp. Tusen takk Tor! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Så Googler du NACA. Hold deg til 4 diget profilene. De kan du ganske lett forklare, hvis du må. Har du en direkte link? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Google.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Er det noen som har en enkel forklaring på hvorfor angreps vinkelen til vingen skaper løft? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 "Dersom du øker angrepsvinkelen, vil vingens påvirkning av luften omkring øke, både når det gjelderretningsendringer og hastighetsendringer i det den passerer vingen. Luften reagerer med å gi et større løft. Eller sagt med andre ord: dersom du øker angrepsvinkelen, vil vingene virke som den ene siden av et trangere Bernoullis rør" PPL-A teori, bok 1, s38 Hvis du ser for deg et rør med en innsnevring på midten.. så sender du luft igjennom->da vil farten på luften øke gjennom innsnevringen fordi like mye luft skal igjennom, bare at det er trangere. Derfor vil det dynamiske trykket øke i innsnevringen. Derfor-> "vingene virker som den ene siden av et trangere Bernoullis rør" og som forklart her nå, i et trangere rør, øker farten. Og som kjent gir økt fart->økt løft. Men, Husk: Dette gjelder inntil du når en viss angrepsvinkel, kjent som steilevinkelen. Der vil farten på luften over vingen være så lav at det kun blir en turbulent strøm på oversiden(du mister 75% av løftet, da du fremdeles har løftet fra undersiden av vingen. Håper dette var forståelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Takker så mye for hjelpen dette har virkelig kommet godt med. Noen som har noen forslag til hypoteser jeg kan ta med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 NACA 0012 Grei grafisk fremstilling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Sannes Riiser Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg har ikke annet å komme med enn LYKKE TIL! Jeg var oppe i matematikk R2 (muntlig) på fredag, så jeg skal love deg at det blir herlig når du er ferdig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Slik kan det gjøres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Takker for svar =) Hvordan gikk det på R2 Eksamen da? Jeg var den eneste av de som kunne komme opp i det som ikke kom opp. Du kan tro jeg pustet lettet ut da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Takk for det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.