Gå til innhold

C1 utsjekk 21 juni, 18z-20z


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Gjest Mats Brendesæter

Der har vi det tom, jeg sendte melding til deg tidligere i dag på vatsim. Og sa det med ICAO kodene. Men rett meg hvis det er feil. Man bruker alltid ICAO under flygning? foreksempel CNO, SAS, DLH, AUA osv. det har iallefall jeg alltid gjort og er ganske sikker på at dette stemmer. Untatt under VFR- eller test flygning da bruker man registrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi CNO er SAS Braathens og kjørtes som BU rute noe som nå har blitt omgjort til SK ruter i ACARS

 

All SAS Braathens flight were operated with the IATA code BU, but all of the SAS Braathens flights were sold and screened at airports as SK flights.

 

Les også her

http://74.125.77.132/search?q=cache:-bt1ZmhL0TwJ:www.eurocontrol.int/link2000/gallery/content/public/files/workshop/workshop_presentations/Day1_Item3_1_SAS_CARLSSON_FINAL%2520VERSION.ppt+SK+not+CNO+SAS+icao&cd=5&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a

 

Frem til SAS Braathens fikk sitt eget AOC, benyttet selskapet seg av fly fra Braathens og SAS Norge til å fly selskapets ruter. Flygingene skjer under navnet SAS Braathens, men på BU eller SK flightnummer. Fra 1. januar 2005 ble alle SAS Braathens' flygninger lagt over på SK-flightnummer.

 

Callsign er todelt, Scandinavian og Scannor og IACO er vel forsatt CNO og SAS..

 

Har selv alltid brukt CNO og SAS og det ville vært svært int å høre hva som er riktig, leser at både eurocontrol og til og med Widerøe har kjørt test på SK ruter i det siste da det har kommet mange henvendelser om at SAS bør bytte IATA sånn at alt skal bli likt.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter ikke forklaringen på at du bruker en IATA-kode i Callsignet ditt, ACARS er ikke noe særlig utbredt i FS (joda, jeg har sett Add-on-ACARS), og i ATC og piloters verden er ACARS den eneste plassen jeg kan minnes at IATA brukes. Flightplan, Tag, etc benytter ICAO. SK blir feil, CNO/SAS blir riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...