Ivar Skaugstad Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Grattulerer! Synd vi ikke fikk mulighet til å delta, men vi får ta det til gode. Siter
Gjest Mats Brendesæter Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Der har vi det tom, jeg sendte melding til deg tidligere i dag på vatsim. Og sa det med ICAO kodene. Men rett meg hvis det er feil. Man bruker alltid ICAO under flygning? foreksempel CNO, SAS, DLH, AUA osv. det har iallefall jeg alltid gjort og er ganske sikker på at dette stemmer. Untatt under VFR- eller test flygning da bruker man registrering Siter
Tom Knudsen Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Det er fordi CNO er SAS Braathens og kjørtes som BU rute noe som nå har blitt omgjort til SK ruter i ACARS All SAS Braathens flight were operated with the IATA code BU, but all of the SAS Braathens flights were sold and screened at airports as SK flights. Les også her http://74.125.77.132/search?q=cache:-bt1ZmhL0TwJ:www.eurocontrol.int/link2000/gallery/content/public/files/workshop/workshop_presentations/Day1_Item3_1_SAS_CARLSSON_FINAL%2520VERSION.ppt+SK+not+CNO+SAS+icao&cd=5&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a Frem til SAS Braathens fikk sitt eget AOC, benyttet selskapet seg av fly fra Braathens og SAS Norge til å fly selskapets ruter. Flygingene skjer under navnet SAS Braathens, men på BU eller SK flightnummer. Fra 1. januar 2005 ble alle SAS Braathens' flygninger lagt over på SK-flightnummer. Callsign er todelt, Scandinavian og Scannor og IACO er vel forsatt CNO og SAS.. Har selv alltid brukt CNO og SAS og det ville vært svært int å høre hva som er riktig, leser at både eurocontrol og til og med Widerøe har kjørt test på SK ruter i det siste da det har kommet mange henvendelser om at SAS bør bytte IATA sånn at alt skal bli likt. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Jeg oppfatter ikke forklaringen på at du bruker en IATA-kode i Callsignet ditt, ACARS er ikke noe særlig utbredt i FS (joda, jeg har sett Add-on-ACARS), og i ATC og piloters verden er ACARS den eneste plassen jeg kan minnes at IATA brukes. Flightplan, Tag, etc benytter ICAO. SK blir feil, CNO/SAS blir riktig Siter
Tom Knudsen Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Da tar jeg sikkert feil da, får gå tilbake til å bruke CNO og SAS da og det med glede. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Jeg prøver ikke å kjefte deg til å gjøre det ene eller det andre, jeg bare lurte på hvorfor. Om det er bygget på en missforståelse så er jo dette såre enkelt Du kan jo for eksempel se om det er IATA eller ICAO som slår igjennom når du bruker "Narrow Route" på IPPC.no Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Skrevet 22. juni 2009 Nå snakkes det jo også om "Core SAS", og da kan det nok hende at CNO som callsign forsvinner, og dermed ender vi nok tilbake på vanlige SAS callsign... For de som lurer på hvordan jeg feiret dette; se her! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Skrevet 24. juni 2009 Takker for alle grattulasjoner... Om nå bare den ratingen kunne bli aktivert, så skulle jeg fått det morro! :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Skrevet 25. juni 2009 Da var ratingen på plass, og jeg har tatt min første "tørn" på ENBD. Ekstra ATC (TWR, APP, CTR) vil selvsagt altid være velkommne sammen med trafikk Å ja, det er sant; hvem var det som i en annen tråd hevdet at Vadsø aldri har ATC på VATSIM? :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.