Gå til innhold

Metro på kvernberget


Runar Hvitsand

Anbefalte innlegg

Hei.

Var en tur på kvernberget nå kl. 17.30, og der kom det en Fairchild Metroliner. Det er en sjelden gjest her oppe . Jeg har hvertfall ikke sett denne her tidligere. Her oppe er det stort sett bare Fokker50 og B737 som kommer. Ja, også Dornier 228 da... (maurslukeren), så man må bare glede seg over litt avbrekk fra det vanlige. Noen som vet mer om denne? Den hadde OY-registrering.

mvh Runar Hvitsand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja, det er jo stort nok det. Det er ikke så mange småfly heller her at det gjør noe heller. Faktisk, grunnen til at jeg dro til kvernberget i hele tatt var at jeg så et småfly som kom inn for landing idet jeg dro fra jobb, og bestemte meg for å ta en titt på dette. Det så ut som en Piper-et-eller-annet, da det hadde lave vinger, og ikke slike høye Cessna-vinger. Det var hvitt med røde og oransje striper tror jeg. Hva skal du gjøre her i byen da siden du kommer med eget fly? Får ta en tur innom, kanskje jeg ser deg.

mvh. Runar Hvitsand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det så ut som en Piper-et-eller-annet, da det hadde lave vinger, og ikke slike høye Cessna-vinger. Det var hvitt med røde og oransje striper tror jeg "

Dette var LN-UXQ AA-5 Tiger Fra Ørland flyklubb, på tur fra og til Ørland. Metroen hadde reg OY-NPE.

En Blackhawk / Seahawk har drevet landingsøvelser flere kvelder på ENKB. I tillegg har en E-3 AWACS stadig sirklet over byen, så noe skjer jo her også.

[ 14-03-2002: Endret av: Thor Magne Hasselø ]

[ 14-03-2002: Endret av: Thor Magne Hasselø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner på forumet, så vet jeg

ikke om du snakker om "live" eller

sim ?. Hvem eier AST'en for tida?

Fløy den en gang fra Stafsberg i 77

eller 78.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Takker for svar både om metroen og småflyet. AA 5 Tiger? Den var stort sett ny for meg.Det er vel en sånn Grumman American det da? I ettermiddag har et stort 4-motors fly sirklet og sirklet over distriktet her, og lagt fine mønstre på himmelen. Det er vel en AWACS eller en 707/KC135 tenker jeg. Ble lite arbeid og mye glaning opp i lufta heller. Gikk faktisk med samme spørsmål som Birger, men regnet med at det ikke gikk. Synd, har aldri vært oppe i noe mindre enn TwinOtter i gamle dager.

mvh Runar Hvitsand

[ 14-03-2002: Endret av: Runar Hvitsand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg litt om et veldig skjeldent besøk på Kvernerget i fjor-sommer/høst (husker ikke helt nårtid), men jeg er ikke sikker på om det var en Beechcraft Beechjet 400 eller en Learjet 45, vanvittig stilig fly er dette iallefall...

Og dette flyet ble stående i over en time på flyplassen...

Skulle så gjerne ha vist hvem det var som filmet dette flyet, når det stod nede på bakken...

[ 18-03-2002: Endret av: Stig Enoksen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle.

De fire F-16 og to F-15 merket vi godt her på arbeid, ja. Et stilig syn hvertfall. Thor Magne: Stilige bilder fra gamle dager (1980) Husker godt øvelsen "Teamwork" selv om jeg var bare snaut 11 år da. Metroliner-en kom i dag også, til samme tid som sist. Spørs om det ikke er Trondheims-ruta som bruker den istedet for maurslukeren sin (Do228).

LN-AST som skulle komme hit i morgen, kom faktisk hit i dag også, Ca 15.30. Tok en tur ut å kikket, men det er ikke så enkelt å se så mye der oppe. En annen godbit som har vært her oppe er en russisk Antonov AN 24/26. Var her to dager på rad i august. Det HØRTES når den tok av.I fjor var det også en Bae 146/avro RJ85 innom her også med noen engelske VIP-folk visstnok. Gudene må vite hva de skulle her...

mvh Runar Hvitsand

[ 15-03-2002: Endret av: Runar Hvitsand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Så at det kom en P3C Orion, ja. Så at den hadde hjula ute også ,og regnet med at den landet også. Kom meg aldri så langt at jeg fikk tatt en tur opp for å se. Har vært opptatt med bil-prosjekt endel kvelder nå. Har forresten vært Orion her før, men bare med low-pass, så vidt jeg vet da.

 

mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...