Gå til innhold

Norges jet-alder fyller 50 år.


per berge

Anbefalte innlegg

Fra teknisk museums hjemmeside: Stor aktivitetsdag på Teknisk museum i forbindelse med at flyet som tok oss inn i jet-alderen fyller 50 år. Vi feirer Caravellen denne dagen, og museet og SAS samarbeider om et spekket program. Se detaljene i programmet lenger ned på denne siden.

 

http://www.tekniskmuseum.no/index.php?option=com_content&view=article&id=326:26-april-vi-feirer-caravellen&catid=1&Itemid=54

 

 

sas_frste_jetfly_caravelle_20090420_1307776946.jpg

 

sas_frste_jetfly_caravelle_20090420_1023394279.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da som pokker, Jan. "Vampire" dukket opp i skallen min i samme øyeblikk som jeg så overskriften til tråden :grin: Norges første jet hette De Havilland Vampire. Mot Me 262 kom England med Gloster Meteor, og ikke lenge etter kom Vampire. Skyt meg ned om jeg tar feil.

 

PS: Hmm hvem lager den hjemmesiden? Må jo være flaut...men jeg er ikke overrasket. Har sett mange "seriøse" instanser gå mer og mer på trynet de siste ti år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de viser til at det er 50 år siden norges første oppsatte charterflygning til de sydlige breddegrader. Altså den "sivile" delen av det. :)

 

Kunne vært spennende å tatt seg en tur til teknisk museum, men det var ikke så mye her som fristet med tanke på alle barnefamiliene og køen for å få se på Caravellen.. Den har stått der i flere tiår, og blir nok stående noen til. Jeg tror jeg tar turen en sen ettermiddag slik at jeg får betrakte vidunderet i fred og ro. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror de viser til at det er 50 år siden norges første oppsatte charterflygning til de sydlige breddegrader. Altså den "sivile" delen av det."

 

Å, filler´n :grin:

 

Har vanket på Teknisk Museum sånn cirka siden 1970, og vært så heldig å slippe køer. Møter jeg en kø, drar jeg hjem. Stedet er uansett verd et besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...