Gå til innhold

Hva slags mic???


Morten Wilmann

Anbefalte innlegg

Hei og hopp

 

Ligger i startgropa for å komme meg opp på VATSIM. Har fått innstalert det meste av prog. Men sliter med målingene av lydkvalitet (voice). Hva bruker dere slags utstyr? Hva gir best kvalitet? Er USB utstyr dårligere enn mini jack`s? Bør man/må man ha eksternt lydkort?

 

osv, osv,osv

 

Noen som har noen flere synspunkter ang lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både USB og 3.5mm jack fungerer godt. Internt lydkort trenger heller ikke å være et problem, men det kan variere fra PC til PC.

 

Mye kommer også ann på hvordan du setter ting opp på maskinen.

 

Hva selve mikrofonen anngår, så tror jeg min beste anbefalning er å unngå de absolutt billigste mikrofonene. Såkalte "Skype-headsett" kan være en ide å se på, det samme gjelder "gaming-headsett" med mikrofon. Disse gir stort sett (altså ikke alltid) all den lyden du trenger på VATSIM.

 

Om ditt interne lydkort er av den typen som "hopper over" lyder i spill, mm, så ville jeg nok anbefalt å se etter et nytt lydkort (nytt internt for tower/desktop, eksternt for laptop).

 

Selv leker jeg med tanken på etterhvert å kjøpe noe slikt som et litt dyrere AKG headsett, men det trenger ikke nødvendigvis å være et eksempel til etterfølgelse. For normal VATSIM-bruk kan en mikrofon til 200,- fungere like godt som en til 1500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at man burde unngå de billigste mikrofonene, er jeg egentlig veldig uenig med, grunnen er at jeg har prøvd masse forskjellig for og få den beste lyden på vatsim, og hittil, så er det Biltema sitt headset som har vært overlegent best!

Så at det må være dyrt for og være bra, det er ikke noe som trenger og stemme:)

 

Tror det kostet 50kr eller noe, og jeg er utrolig fornøyd med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kommer til å se etter neste gang jeg skal ha pc er et lydkort med flere utganger og mulighet til å skille på lyd fra kildene. Mener da at motorlyden kommer på høytalerne mens kun ATC kommer til headsettet. Kan bli rimelig tung i hodet etter flere timer med jetstøy i ørene i tillegg til all atc-kommunikasjonen. Etter det jeg har hørt skal dette være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et USB-headset er et eget lydkort, så da kan man velge i Squawkbox at lyden skal havne der.

Jeg har koblet en høyttaler på "den kursen", slik at det blir litt "MD-80-style", hvor man faktisk har lyd fra ATC i en egen høyttaler, og ikke i headset. Synes jeg får mer realisme enn om jeg lukker ute det meste av lyden fra FS ved å ta på headset.

Det blir uansett mye bedre enn å ha den skrekkelige Vatsim-lyden spredd utover (alle) høyttalerne.

Synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan konkludere med att USB head-settet mitt er kaputt. Siden flere får god nok kvalitet på sitt USB sett. Skal skaffe meg nytt, straks jeg får fiksa dataen igjen. Skulle kose meg med litt simming i fred og ro på onsdag.... Poff, bluescreen og maskinen vil ikke boote opp igjen. Har vært for deppa til å sjekke ut hva problemet kan være....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...