Gå til innhold

A-Scramble med F-16 ut fra Bodø


Anbefalte innlegg

Klokken er 14:00 Norsk tid. Radaroperatørene på Reitan har akkurat observert et russisk fly på vei mot Norsk Luftrom.

Alarmen går i shelter ved Bodø og 2 F-16er raskt klar.

Ble litt travelt, så fikk ikke tatt bilder av taxing osv.

 

Wheels up kl 14:09, blåselampen er selvsagt på

fsscr026.jpg

 

Møtte russeren først ved Vardø, men tror han fikk is i magen først, for han holdt seg unna Norsk luftrom en stund. Følger med han videre og kl 15:20 møter jeg han igjen denne gangen 30nm Nord-Øst av Berlevåg. Mistankene er bekreftet, det dreier seg om en Tupolev 95 som vanlig.

fsscr028.jpg

 

Sliter litt med å holde følge da vi ligger i FL410

fsscr029.jpg

 

Oppdraget er fullført. Piloten kontaktet Eurocontrol North og sa: This 95163, I no speak English. EG01 thank you I go home now.

fsscr030.jpg

 

Landet på Banak, med bremseskjerm

fsscr034.jpg

 

Da var jeg parkert. Nå skal flyet tankes opp igjen for retur til Bodø

fsscr036.jpg

 

Takk for titten! Ikke de beste bildene da, de ble tatt i litt "hastverk" og var veeldig vanskelig å fly manuelt og ta bilder samtidig.

Dette skjedde på VATSIM. Piloten ble kontaktet og fikk beskjed om at han var på vei mot Norsk luftrom og at han ville bli avskåret dersom han fortsatte. Pr prosedyrer ble først piloten spurt om det var greit å bli avskåret, noe han ikke svarte på. Men så når TU-95en fortsatte inn i kontrollert luftrom (EURN_FSS var på) fikk jeg tilatelse til å avskjære han. Kom opp på venstre vinge, fortsatt ingen kontakt hverken med meg eller EURN. Svingte litt fra side til side for å få oppmerksomheten hans, noe som resulterte i at han tok kontakt med ATC, og fløy hjem mot Russland. Piloten er trolig av russisk opprinnelse. Dette er noe som skjer oftere og oftere på VATSIM, noe som fører til at piloter i militære VA virkelig får trent på slike prosedyrer. Morsomt er det jo også. Uansett nok prat.

 

Addons:

ViperNOR

Samdim TU-95

Norway Airports/Mesh/Scenic

Active Sky

Ultimate Weather FX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei PK

 

Fine bilder, av både F16 og TU95;). Det er vel naturlig at man oppdager russere på tur mer og mer ettersom tiden går. Godt og vite at selv virtuelt har vi jagerflygere som er tilstede og holder luften fri for ale..

 

Bra det "bare" var en TU95 da, kunne jo vært en TU160 Blackjack. Den hadde vært litt mer utfordrende for F16 og fly ved siden av kanskje:P

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...