Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk for all trafikk! Det var ikke mangel på trafikk i det hele tatt og jeg fikk testa meg skikkelig med både VFR og IFR. Noen flightplans hadde ikke en normal SID-waypoint som gjorde det litt tricky for meg siden jeg aldri har vært borti i det før. Det var også uvant å takle så mange fly på en gang. Beklager de som måtte vente mer enn 3 min på holding eller for pushback clearance.

 

Jeg viste dårlig VFR fraselogi og lot noen fly vente for lenge. Fikk en del situasjoner jeg helst ville unngått som f.eks så visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre med et fly der det første waypointet i ruten var "TURSI", eller da en Cessna 172 skulle lande og en MD-11 skulle ta av samtidig.

 

Jeg fikk FAILED.

 

Det jeg merket var at mentoren på utsjekket krevde mer av meg enn mentoren jeg hadde på training. Syns også jeg kunne fått tilbudt flere online treninger enn de to jeg hadde.

 

La meg gjerne vite hva dere syns, rapporter det jeg gjorde dårlig!

 

 

Skrevet

Du kan alltid bli bedre ;)

 

VFR frasologien er ikke den enkleste i verden. Blandt annet er det en annen og mere "løs" struktur enn det som er vanlig for IFR.

 

Bare 2 treningsrunder virker ikke som en uten videre god idé. Ta dagen i dag som nok en treningsrunde, og så får du komme sterkt tilbake siden. ;)

Skrevet
Noen flightplans hadde ikke en normal SID-waypoint som gjorde det litt tricky for meg siden jeg aldri har vært borti i det før.

 

Dette er helt normalt og skjer temmelig ofte.

 

Fikk en del situasjoner jeg helst ville unngått som f.eks så visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre med et fly der det første waypointet i ruten var "TURSI",

 

Første waypoint var ikke TURSI men LARMO

 

Når slike står i en flight plan gir du alltid direct to enten ved en bestemt heading eller f.eks en left eller right climb out og så dct way point. Normal her kan være å si f.eks

 

LTR 11 your cleared to KVERNBERGET via flight plan routing LAROM then TURSI, left climbout passing 2000ft osv.

 

Eller bare si climb on runway heading, 5000ft initially and call departure 118.600 passing 2000ft osv..

 

Alt sett til side, så er det normalt å kun gi en direct to heading om du ikke er kjent med waypoint eller fix.

 

TURSI2a Departure er en sid fra runway 09 på Værnes, en god sid fra 27 til Kvernberget ville f.eks vært ROSEB3B

 

Men men, bedre lykke neste gang og mitt beste tips til deg er at du til neste gang setter opp på et A4 ark alle SID og alle STAR for begge rullebanene, da er det enkelt å se hva de ulike avgang og ankomstene er.

 

VFR frasologien er ikke den enkleste i verden. Blandt annet er det en annen og mere "løs" struktur enn det som er vanlig for IFR.

 

Det er helt sikkert, faktisk noe jeg må innrømme har gått i glemmeboka for lenge siden og er håpløs dårlig på. Savner her en skikkelig guide eller fraseologi manual.

 

 

Skrevet

Skjønner deg helt Paulo! Jeg ble faktisk overrasket over at du skulle ha utsjekk etter bare 2 treninger, og det jeg selv observerte i dag viser jo bare at du ikke fikk nok trening. I tilleg har jeg selv observert at din mentor under trening ofte steppet inn på frekvens og tok over for deg, og det at han mente du var klar for utsjekk klarer jeg rett og slett ikke å forstå.

 

Det er jo klart at resultatet blir dårlig når du bare har hatt 2 trenings økter, da jeg først skulle ta S1 rating brukte jeg vel en 2-3 økter bare for å skjønne det grunnleggende med fraselogi samt VRC... Og tar jeg ikke helt feil har du vel ikke hatt noe særlig trafikk på trenings øktene heller.

Skrevet

 

Første waypoint var ikke TURSI men LARMO

 

TURSI var et ja. Og LARMO var i en annens pilot tilfelle. Det var vel kanskje deg? Men takk for tipset. Neste gang får jeg nok bare bruke makten jeg har som TWR og bare bestemme hvordan du skal fly ut derfra om første waypoint ikke er en SID. Jeg var veldig opptatt på å trykke "amend flight plan" og legge inn SID der, brukte vel litt for mye tid på det.

Skrevet
Jeg var veldig opptatt på å trykke "amend flight plan" og legge inn SID der, brukte vel litt for mye tid på det.

 

 

Gjør dette veldig sjeldent.......

 

Du skal amende en flight plan helst når det er alvorlige feil eller om piloten selv ønsker dette, dog også når det trengs som ved f.eks å legge inn remarks osv.

Er det store feil si heller til piloten at han skal sjekke flight plan og så re-sende denne til deg.

 

 

 

Et godt tips er å følge det som står i route descriptions for SID runway 27

 

Vectoring involving deviation from SID may be used to expedite outbound TFC. At 2500 FT or

above, clearance for DCT routing will be given as soon as as TFC permits.

Skrevet

Enig med de over her, fra to økter til utsjekk er "one in a million", det at du ble sendt videre av din mentor så tidlig er ikke din feil ;) Få deg et par treninger til, lykke til neste gang!

 

Gjør dette veldig sjeldent.......

 

Du skal amende en flight plan helst når det er alvorlige feil eller om piloten selv ønsker dette' date=' dog også når det trengs som ved f.eks å legge inn remarks osv.

Er det store feil si heller til piloten at han skal sjekke flight plan og så re-sende denne til deg. [/quote']

Nåja, slik jeg forstår det snakker Paulo om å edite scratchpad (om det er tilfelle eller ikke får Paulo svare på), men i så fall SKAL dette gjøres med hvert fly, både som en notis-lapp til seg selv og til andre controllere. Da denne inneholder 4 tegn må man jo improvisere litt: Rvis (right visual climbout), Lvis, TOMB(dct TOMBO), VECT (vectors), osv. Det som irriterer meg mest blandt controllere i Vaccsca er at scratchpad står ubrukt, og at folk sender flight strips i hytt og pine uten å notere noe på dem (for om du ikke har notert noe på stripset så greier jeg fint å få fram en tom strip på flyet selv ;) )

Skrevet

Noterer støtt og stadig på flightstrips selv. Det gikk litt på skeiva her om dagen da jeg oppdaget at EuroScope også sendte flightstrips, for de var selvsagt uten ekstra informasjon i notatfeltene. Nå har det forsåvidt blitt slik at jeg har sluttet å sende flightstrips i VRC fullt og helt, for ofte får jeg bare klager på det, uavhengig om flightstrip-en inneholder annotasjoner relevant for nestemann (om så bare som en påminnelse) eller ikke. Å bruke noe bare for å få kjeft gidder jeg ikke......

 

Scratchpad, ja. Der er jeg nok desverre blitt litt sløv i VRC. I EuroScope bruker jeg den delen aktivt, men der tar den også med mer enn de 4 bokstavene som er å få i VRC. EuroScope har også en annen måte å bruke scratchpad på, hvor scratchpad også er koblet til andre funksjoner. Og om jeg ikke husker veldig feil er scratchpad i ASRC begrenset til 3 tegn...

 

Uansett er det vel flere av oss som har behov for å ta oss sammen, og jeg er absolutt intet unntak. ;)

Skrevet
Nåja, slik jeg forstår det snakker Paulo om å edite scratchpad (om det er tilfelle eller ikke får Paulo svare på), men i så fall SKAL dette gjøres med hvert fly, både som en notis-lapp til seg selv og til andre controllere

 

Hvem sier at man SKAL dette da Magnus.. Dette er som du sier en huskelapp og ikke en nødvendighet..

 

Man skal ikke behøve å skrive f.eks TR5M på et fly som er inbound på en star, dette skal piloten normalt selv oppgi ved kontakt.

 

Det er også som du sier, remarks feltet har en tendens å bli mest tull, derfor bruker jeg dette svært sjeldent..

 

Jeg synes det er kjekt å skrive f.eks 19R eller 19L på gardermoen om jeg har mange fly, da for kun å vite hvilken bane de skal på...

 

 

Skrevet

Det er vel ikke et absolut krav, men du om det. Jeg slipper ikke studenter før de har preget dette inn i lillehjernen, fordi den er et evig bra hjelpemiddel for å få på taggen hva flyet er klarert til. Her er det også viktig å huske temporarily altitudes. Om du har alt i orden i hodet ditt eller ikke har ikke noe med saken å gjøre, det er veldig fort gjort å glemme noe når man har en del fly, dessuten kan ikke andre kontrollere vite hva du tenker om du ikke noterer dette ned en plass.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...