Asbjørn Smevik Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Har et litt artig spm. (som jeg blir gal av å tenke på selv)! Hvis man ser for seg at men skal fly rundt hele jorden, og hele tiden befinne seg på samme tidspunkt. Hvor fort eller sakte må man da fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Tja, hvor nær ekvator tenker du da å fly? :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asbjørn Smevik Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Kan vel kansje være greit å følge ekvator ja.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jorden Rotasjonshastighet: 1674,38 km/t = 465,11 m/s (ved ekvator) Ergo, 904 KTAS eller 1,58 Mach i 36,000 fot mot Vest i null vind. Man kan også regne det ut slik: Det er 360 lengdegrader rundt jorden i et koordinatsystem. Hver lengdegrad kan deles inn i 60 lengdeminutter, som tilsvarer 60 Nautiske mil ved ekvator (og kun ved ekvator alene). Omkretsen rundt ekvator er da ca: 360 x 60 = 21600 Nautiske mil. For å stå på samme sted som solens posisjon til enhver tid må man altså ha en hastighet på 21600 NM på 24 timer, eller 900 NM per time (knop). Man kan jo også regne seg til hvilken breddegrad ett vanlig passasjerfly må fly på for å kunne holde følge med solens posisjon: B737 Cruise: 0,785 Mach eller 450 KTAS på 36,000 fot (-56,5 grader i ISA). 450 KTAS x 24 timer = 10800 NM som flyet klarer å fly på 24 timer. Dette tilsvarer akkurat halve omkretsen av ekvator, som man finner på 60 grader nord (360 x 60 x Cos(60º) = 10800 NM). Dette er ca. breddegraden Oslo ligger på. Jeg liker slike spørsmål. Håper utregningen var forståelig. Hvis noen ser feil så er det bare å korrigere meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Arne Lockert Skrevet 9. mars 2009 Premium Medlem Del Skrevet 9. mars 2009 Hva med flyets høyde over bakken? F.eks. FL 360 vil jo gjøre at omkretsen øker, og dermed må farten økes... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Du trenger ikke fly langs ekvator... du trenger bare å fly rett øst-vest (True track). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Smeviks spørsmål var hvor fort eller sakte man måtte fly for å holde seg over samme punkt på jorda, så vidt jeg oppfattet. Hvis man snurrer nært rundt nord- eller sydpolen er det veldig sakte. Hvis man er en geosatasjonær satelitt (ekvatorialt) i 36000 km høyde, er farten ca 3000 m/sek - 10 800 km/t eller om man vil 5832 knuter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 "Hva med flyets høyde over bakken? F.eks. FL 360 vil jo gjøre at omkretsen øker, og dermed må farten økes..."... Avstanden et fly vil tilbakelegge rundt hele jorda er, hvis man holder seg til svært runde tall, og man flyr "helt nede ved bakken": 2*pi*r = 2 * 3.14 * 6400km = 40192 km. Om man flyr i FL360: 2*pi*(r+11) = 2 * 3.14 * (6400 + 11)km = 40261 km Forskjellen er altså 69km, som er 2*pi ganger høyden du flyr. De 69km gjøres unna på ca. 5 minutter. Når det gjelder fartsøkningen blir det jo svært lite. Om man flyr langs ekvator må hastigheten være ca 1675 km/t. Flyr man i FL360 blir hastigheten ca 1677.5. Man må altså opp 2.5 knop, mindre ved 60 grader nord, selvfølgelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asbjørn Smevik Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Takker for gode svar. Ble litt mye tall for meg, men artig at noen faktisk har satt seg såpass inn i det. Kommer kansje med flere spm når jeg er i det filosofiske hjørnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hva med flyets høyde over bakken? F.eks. FL 360 vil jo gjøre at omkretsen øker' date=' og dermed må farten økes... [/quote'] Bra observasjon Min benevnelse burde selvfølgelig vært gitt i bakkefart, og ikke sann flygefart, da forskjell i omkrets ville vært kompensert for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.