Even Moe Egenes Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Er godt kjent med framgangsmåtene på små 737/A320. Men hvordan kommer man fram i større fly, f.eks A330/777? Når man reiser på økonomi så bruker man inngang nr.2, da har man jo ikke tilgang til cockpit, og ikke får du gå lenger fram heller. Hvordan gjør man det da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Tar kontakt med gate manager før boarding, og ber vedkommende ta kontakt med cockpit for deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Over 3 timer på klapp tror jeg at jeg hadde takket nei til... Med mindre det var en stressless der fremme... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg har sittet nærmere 2 timer på "klapp" engang. Riktignok var det "sofaen" som er bakerst i cockpit på C-160 Transall, da. Var en intressant opplevelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Tre timer på klapp hadde ikke vært meg imot Lengste for meg per dags dato er kun de litt under to timene fra Alta til Gardermoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Over 3 timer på klapp tror jeg at jeg hadde takket nei til... Med mindre det var en stressless der fremme... Tja, Hvor lang tid tar det fra KLIA til Bali da? Ca. en time? :grin: Uheldigvis er UK den store destinasjonen i år, med en tur til Gatwick/Fairford først, så noen dager etter på til Malasyia fra London (Ingen klapp til/fra England). Deretter antageligvis Emirates til KLIA (DXB-KL på klapp? ). Og senere til Bali (A330) og Borneo (Ant. 734/5), mulighet for klapp på de små turene. Nysveen: Kan du gå litt mer i detalj, er ganske sikker på at hvis jeg bare spør "Hi, I'm a plane geek, can I see the cockpit", så sier de nei :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 I Norge bruker det nå å funke å stille enkle spørsmål om utdanning, prosedyrer o.l., så ender det gjerne med at man faktisk blir invitert fram! Har selv blitt invitert inn fra oppstart/takeoff til landing/shutdown ved noen anledninger. Funker med strategi Men dette er da med Widerøe og SAS. Vet ikke hvordan det er med andre selskap i utlandet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Nysveen: Kan du gå litt mer i detalj' date=' er ganske sikker på at hvis jeg bare spør "Hi, I'm a plane geek, can I see the cockpit", så sier de nei :grin: [/quote']Nå har ikke jeg longhaul flights, men de gangene noen har kommet til meg og forklart interessen, og spurt om jeg kan prate med pilotene har jeg hver gang kunnet gi dem et positivt svar tilbake. Jeg forstår tankegangen din, men jeg har mange ganger blitt overasket over at besetningen har latt passasjerer ta en tur frem mens vi boarder når jeg har spurt på vegne av dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 For de av dere som var med meg under FLG og "trente på evakuering av fly etc" kan kansje dette være et momment som gjør at du lettere blir akseptert på klapp. Det er nå slik en gang at om man må evakuere så er det greit og ha noen på klapp som har litt erfaring på hva som skjer etc. Jeg har personlig aldri hatt problemer med klapp, men jeg sender som regel en mail og pressentererer meg, hvorfor jeg ønsker klapp, og at jeg har relevant erfaring etc. Et lite tips ut i luften. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ilmar Wilbers Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Sender en mail til hvem da? ilmar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg spurte flyvertinnen i døra om hun kan spørre kapteinen, jeg fikk beskjed om å sette meg og 15 min senere når boardingen var ferdig fikk jeg komme frem. Det var faktisk LN-RRB :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Tja, ene gangen spurte jeg purseren om jeg kunne komme frem å kikke før vi dro, "Njaaa, jeg kan spørre, men du må huske at det er ikke lov å sitte i cockpit under flyvingen", så spurte han, jeg komm fram osv. Å de spurte om jeg ville sitte framme. Jada, satt jeg der. Så da vi mellomlandet i BGO, så måtte jeg midletidig ut for at F/O skulle på walkaround. Sto jeg å ventet på å få komme inn i cokcpit. Da så purseren at jeg hadde vært inne og sendte meg ett stygt blikk :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Haha, der fikk den purseren for å ta kapteinens avgjørelser, Even De siste gangene jeg har spurt, har jeg droppet å be flyvertinna om å spørre kapteinen for meg. De sier som regel nei. Mange kapteiner har heldigvis (for oss entusiaster) en annen oppfattning av den regelen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Ja, man skal helst ikke glemme hvem som har komando ombord Jeg håper på min side at jeg, neste gang jeg reiser innenriks i Norge, får samme crew som på min siste tur til London. Da fikk jeg ikke sitte på klapp grunnet reglene som gjelder i England, men jeg fikk underveis beskjed av samme person som jeg først hadde spurt om at jeg "gjerne måtte spørre neste gang jeg skulle reise innenriks i Norge, eller skulle til Sverige eller Danmark", og ble fortalt at mange av SAS sine piloter setter pris på selskap i cocpit. Kapteinen på den aktuelle flyvningen var vistnok en av disse "selskapssyke" pilotene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Vet om mange som er av den "selskapssyke" typen ja Er jo veldig bra for oss! Var forøvrig en bekjent som er kaptein (la oss kalle han Nils) i SAS som fortalte en litt artig historie. Han hadde turnaround på BGO og var oppe å snakken med gate personalet en tur da en gutt på ca 12-13 år spurte om han kunne komme inn å titte i cockpit. Denne gutten skulle ikke være med å fly ellerno, men var tydelighvis med en av de ansatte på BGO på jobb. Dette var greit for Nils, og gutten fikk bli med inn i cockpit under flight preperations. Da gutten spurte nils om han kunne prøve å programere FMS'n, så ble nils litt sånn, "eeh? kan du det da?" Han lot gutten få prøve. Og jaggu sa jeg smør. Gutten la inn abselutt all info og visste godt hvordan man gjorde det. Nils ble mildt sagt meget imponert over dette, og syntes det var utroli artig! Nils og jeg prater ofte mye flyving, naturlig nok, så har vist han litt FS med OMDG 737. Han skjønte da hvorfor gutten klarte dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.