Gå til innhold

Prosedyrer for long-haul klapp?


Even Moe Egenes

Anbefalte innlegg

Over 3 timer på klapp tror jeg at jeg hadde takket nei til... :) Med mindre det var en stressless der fremme...

 

Tja, Hvor lang tid tar det fra KLIA til Bali da? Ca. en time? :grin:

Uheldigvis er UK den store destinasjonen i år, med en tur til Gatwick/Fairford først, så noen dager etter på til Malasyia fra London (Ingen klapp til/fra England).

Deretter antageligvis Emirates til KLIA (DXB-KL på klapp? :D).

Og senere til Bali (A330) og Borneo (Ant. 734/5), mulighet for klapp på de små turene.

 

Nysveen: Kan du gå litt mer i detalj, er ganske sikker på at hvis jeg bare spør "Hi, I'm a plane geek, can I see the cockpit", så sier de nei :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge bruker det nå å funke å stille enkle spørsmål om utdanning, prosedyrer o.l., så ender det gjerne med at man faktisk blir invitert fram! Har selv blitt invitert inn fra oppstart/takeoff til landing/shutdown ved noen anledninger. Funker med strategi :)

Men dette er da med Widerøe og SAS. Vet ikke hvordan det er med andre selskap i utlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysveen: Kan du gå litt mer i detalj' date=' er ganske sikker på at hvis jeg bare spør "Hi, I'm a plane geek, can I see the cockpit", så sier de nei :grin: [/quote']

Nå har ikke jeg longhaul flights, men de gangene noen har kommet til meg og forklart interessen, og spurt om jeg kan prate med pilotene har jeg hver gang kunnet gi dem et positivt svar tilbake.

Jeg forstår tankegangen din, men jeg har mange ganger blitt overasket over at besetningen har latt passasjerer ta en tur frem mens vi boarder når jeg har spurt på vegne av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

For de av dere som var med meg under FLG og "trente på evakuering av fly etc" kan kansje dette være et momment som gjør at du lettere blir akseptert på klapp. Det er nå slik en gang at om man må evakuere så er det greit og ha noen på klapp som har litt erfaring på hva som skjer etc. Jeg har personlig aldri hatt problemer med klapp, men jeg sender som regel en mail og pressentererer meg, hvorfor jeg ønsker klapp, og at jeg har relevant erfaring etc. Et lite tips ut i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Jeg spurte flyvertinnen i døra om hun kan spørre kapteinen, jeg fikk beskjed om å sette meg og 15 min senere når boardingen var ferdig fikk jeg komme frem. Det var faktisk LN-RRB :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ene gangen spurte jeg purseren om jeg kunne komme frem å kikke før vi dro, "Njaaa, jeg kan spørre, men du må huske at det er ikke lov å sitte i cockpit under flyvingen", så spurte han, jeg komm fram osv. Å de spurte om jeg ville sitte framme. Jada, satt jeg der. Så da vi mellomlandet i BGO, så måtte jeg midletidig ut for at F/O skulle på walkaround. Sto jeg å ventet på å få komme inn i cokcpit. Da så purseren at jeg hadde vært inne og sendte meg ett stygt blikk :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal helst ikke glemme hvem som har komando ombord ;)

 

Jeg håper på min side at jeg, neste gang jeg reiser innenriks i Norge, får samme crew som på min siste tur til London. Da fikk jeg ikke sitte på klapp grunnet reglene som gjelder i England, men jeg fikk underveis beskjed av samme person som jeg først hadde spurt om at jeg "gjerne måtte spørre neste gang jeg skulle reise innenriks i Norge, eller skulle til Sverige eller Danmark", og ble fortalt at mange av SAS sine piloter setter pris på selskap i cocpit. Kapteinen på den aktuelle flyvningen var vistnok en av disse "selskapssyke" pilotene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange som er av den "selskapssyke" typen ja :P Er jo veldig bra for oss!

 

Var forøvrig en bekjent som er kaptein (la oss kalle han Nils) i SAS som fortalte en litt artig historie. Han hadde turnaround på BGO og var oppe å snakken med gate personalet en tur da en gutt på ca 12-13 år spurte om han kunne komme inn å titte i cockpit. Denne gutten skulle ikke være med å fly ellerno, men var tydelighvis med en av de ansatte på BGO på jobb. Dette var greit for Nils, og gutten fikk bli med inn i cockpit under flight preperations. Da gutten spurte nils om han kunne prøve å programere FMS'n, så ble nils litt sånn, "eeh? kan du det da?" Han lot gutten få prøve. Og jaggu sa jeg smør. Gutten la inn abselutt all info og visste godt hvordan man gjorde det. Nils ble mildt sagt meget imponert over dette, og syntes det var utroli artig! Nils og jeg prater ofte mye flyving, naturlig nok, så har vist han litt FS med OMDG 737. Han skjønte da hvorfor gutten klarte dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...