Gå til innhold

Down under, så det holder


Gjest Jon Ola Gisnås

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Ola Gisnås

Turen går fra SCCI til YPPH.

SCCI, Presidente Carlos Ibáñez del Campo International Airport, ligger ved byen Puntas Arenas og ligger sånn omtrent midt inni Magellan Stredet. Flyplassen ligger litt lenger nord langs stredet.

Sånn omtrent ser ruta ut:

4.jpg

Det er ikke akkurat normalt å fly i dette området, så dette er gjort mest for morro skyld. Ruta har jeg måtte lage selv ved hjelp av google earth og enroute kart.

 

Litt flere bilder:

Sjekker refuel, endel som skal inn :D

1.jpg

 

Taxer ut til R25. Regner med å bruke ca 85% av RW for å komme meg i lufta.

2.jpg

 

Svinger sørover mot arktiske strøk, og en passasjer kan se ned på Puntos Arenas.

3.jpg

 

Nå gjenstår bare resten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Ola Gisnås

Hei og takk for kommentarer :) Alltid artig :)

 

Update:

Passerer her øst for Vinson massivet. Antarktis høyeste fjell som ligger i dette massivet heter Mount Craddock og er 4650 meter høyt.

6.jpg

 

Litt mer om ruta. Først, SCCI har en rullebane på 9153 fot.

Ellers har jeg fulgt denne ruta.

 

S5751.3/W07149.1 S6442.1/W07339.0 S6956.3/W07549.4

S8244.6/W09443.4 S8121.5/E13706.6 S6445.0/E12122.0

S4047.2/E11640.3

 

Edit:

Etter siste WP her er du ca 500 nm fra Perth. Og du kommer etterhvert inn i dekningen av enroute kartet. Men, ikke akkurat så mye som er lagt opp til at man skal komme fra dette holdet akkurat ;) Håper været tillater RW3 og en BROOK 3 arrival med JOSBU som transition.

 

Ellers er ruta litt over 5700 nm og det kommer til å ta omtrent 12 timer å fly ;)

 

Men men, driver å kommer meg etter en runde med influensaen, så jeg får vell ikke sovet stort i natt likevell ;)

 

Update:

Har pasert vest for sørpolen, og en passasjer titter her ut ned på isen i Antarktis, trolig ikke så langt unna der Amundsen forserte seg frem tilbake i 1911.

7.jpg

 

Krysser nå snart Vest/Øst meridianen/lengdegrad, og er på vei nordover mot Perth faktisk ;)

 

Update 2:

Har nå krysset Antarktis, og flyr utover Sørishavet:

8.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Ola Gisnås

Da var jeg i mål. Endel motvind på slutten, så det ble ganske nøyaktik 13 timer.

 

Noen bilder fra nedstigning og landing, vind fra 290@16, så det ble RW3 som tenkt ;)

 

9.jpg

 

10.jpg

 

11.jpg

 

12.jpg

 

Da har jeg vært over toppen og under bunnen med denne kjærra, viss man kan si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Ola Gisnås

Takk skal du ha Stian :)

 

Frode:

Du må skrive de inn som koordinater. I FMC'en skriver du S5751.3/W07149.1 og legger dem inn etterhverandre, akkurat som om de hadde hatt normale WP navn.

Det finnes ingen SID/STAR for SCCI som er start, så det jeg gjorde på TO var å fly RW heading til jeg paserte 1000 fot og så fløy direkte til S5751.3/W07149.1. Som jeg skrev så er du ca 500 nm fra Perth når siste koordinat WP er passert, så jeg la inn JOSBU etter denne, siden det var en fin entry mtp å lande på RW3 via BROOK 3 STAR.

 

Har du Navigraph? Viss ikke kan du finne kart for Australske flyplasser her (Aussie AIP):

http://www.airservicesaustralia.com/publications/pending/dap/AeroProcChartsTOC.htm

 

Good luck :D Husk å ta med nok bensin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder! Dog, du kunne gjørt simulatoren i replay slik at vi har fått noen landingsbilder også. :grin:

Spennende å fly over slike store områder av hav, byr på en skikkelig utfordring om du skulle få problemer. :grin:

Er selv på tur nå, ikke like langt og eksotisk som deg, men turen går fra Gardermoen til Hong Kong. :) Synes å se Cape Town i siktet en gang i framtiden også, kanskje du er med? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Ola Gisnås

Det kunne jeg, men klokka var tikket godt over 07:00, og jobben ventet, så det ble litt mer travelt enn planlagt ;) Kan jo legge til at landingen var særdeles udramatisk :)

 

Helt klart utfordrende, man kan jo ende i en situasjon der man er 6 timer fra nærmeste flyplass, ille nok om en motor stopper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Ola Gisnås

Takker for alle svar. Mottas med stor takk :)

Om noen av dere ønsker hjelp/svar/råd på noe som gjelder MD-11 eller 767 (Level-D) eller 747 (PMDG) så ikke nøl med å spør. Så skal jeg svare så godt jeg kan :) Jeg kan ikke alt, men kanskje jeg kan hjelpe deg med noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...