Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Turen går fra SCCI til YPPH. SCCI, Presidente Carlos Ibáñez del Campo International Airport, ligger ved byen Puntas Arenas og ligger sånn omtrent midt inni Magellan Stredet. Flyplassen ligger litt lenger nord langs stredet. Sånn omtrent ser ruta ut: Det er ikke akkurat normalt å fly i dette området, så dette er gjort mest for morro skyld. Ruta har jeg måtte lage selv ved hjelp av google earth og enroute kart. Litt flere bilder: Sjekker refuel, endel som skal inn Taxer ut til R25. Regner med å bruke ca 85% av RW for å komme meg i lufta. Svinger sørover mot arktiske strøk, og en passasjer kan se ned på Puntos Arenas. Nå gjenstår bare resten Siter
Sindre Holberg Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Sammme her og! Likte også det siste bildet der Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Regner med å se land om 45 minutter (Antarktis). Her er ca 75 min inn i flighten. Siter
Morten Ruud Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Hmm? Tar det ikke lenger tid? Brukte nå endel lenger tid fra OSL til Lanzarote. Og det var vel også en "litt" kortere distanse EDIT: Antarktis ja..Skjønner..hehe.. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jøss, det er gutten som virkelig har dratt på langtur! Kanskje du har litt enroute data til oss, distanse, forventet flytid etc. Blir artig å se fortsettelsen! Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Hei og takk for kommentarer Alltid artig Update: Passerer her øst for Vinson massivet. Antarktis høyeste fjell som ligger i dette massivet heter Mount Craddock og er 4650 meter høyt. Litt mer om ruta. Først, SCCI har en rullebane på 9153 fot. Ellers har jeg fulgt denne ruta. S5751.3/W07149.1 S6442.1/W07339.0 S6956.3/W07549.4 S8244.6/W09443.4 S8121.5/E13706.6 S6445.0/E12122.0 S4047.2/E11640.3 Edit: Etter siste WP her er du ca 500 nm fra Perth. Og du kommer etterhvert inn i dekningen av enroute kartet. Men, ikke akkurat så mye som er lagt opp til at man skal komme fra dette holdet akkurat Håper været tillater RW3 og en BROOK 3 arrival med JOSBU som transition. Ellers er ruta litt over 5700 nm og det kommer til å ta omtrent 12 timer å fly Men men, driver å kommer meg etter en runde med influensaen, så jeg får vell ikke sovet stort i natt likevell Update: Har pasert vest for sørpolen, og en passasjer titter her ut ned på isen i Antarktis, trolig ikke så langt unna der Amundsen forserte seg frem tilbake i 1911. Krysser nå snart Vest/Øst meridianen/lengdegrad, og er på vei nordover mot Perth faktisk Update 2: Har nå krysset Antarktis, og flyr utover Sørishavet: Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Da var jeg i mål. Endel motvind på slutten, så det ble ganske nøyaktik 13 timer. Noen bilder fra nedstigning og landing, vind fra 290@16, så det ble RW3 som tenkt Da har jeg vært over toppen og under bunnen med denne kjærra, viss man kan si det slik Siter
Stian Rolandsen Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Vakkert og inspirerende stykke arbeid. Nå må jeg vell få ut fingeren å få kjøpt dette flyet, mat får komme i annen rekke resten av måneden. Siter
Frode Skibrek Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Hvordan er denne ruta hvis jeg skal stappe den inn i fmc`en på pmdg747? Tenker på hele ruta....så nemlig ut som en morsom flight. Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Takk skal du ha Stian Frode: Du må skrive de inn som koordinater. I FMC'en skriver du S5751.3/W07149.1 og legger dem inn etterhverandre, akkurat som om de hadde hatt normale WP navn. Det finnes ingen SID/STAR for SCCI som er start, så det jeg gjorde på TO var å fly RW heading til jeg paserte 1000 fot og så fløy direkte til S5751.3/W07149.1. Som jeg skrev så er du ca 500 nm fra Perth når siste koordinat WP er passert, så jeg la inn JOSBU etter denne, siden det var en fin entry mtp å lande på RW3 via BROOK 3 STAR. Har du Navigraph? Viss ikke kan du finne kart for Australske flyplasser her (Aussie AIP): http://www.airservicesaustralia.com/publications/pending/dap/AeroProcChartsTOC.htm Good luck Husk å ta med nok bensin Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Flotte bilder! Dog, du kunne gjørt simulatoren i replay slik at vi har fått noen landingsbilder også. :grin: Spennende å fly over slike store områder av hav, byr på en skikkelig utfordring om du skulle få problemer. :grin: Er selv på tur nå, ikke like langt og eksotisk som deg, men turen går fra Gardermoen til Hong Kong. Synes å se Cape Town i siktet en gang i framtiden også, kanskje du er med? Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Det kunne jeg, men klokka var tikket godt over 07:00, og jobben ventet, så det ble litt mer travelt enn planlagt Kan jo legge til at landingen var særdeles udramatisk Helt klart utfordrende, man kan jo ende i en situasjon der man er 6 timer fra nærmeste flyplass, ille nok om en motor stopper Siter
Frode Skibrek Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Bruker Navigraph ja. Og takk for info,Jon Ola. Skal nok få til dette(håper jeg). Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Flotte bilder! Noen som vet hvordan man åpner 2D Overhead i denne kjerra? Siter
Werner Rafteseth Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Eivind, høyreklikk på kompasset (oppe i høyre hjørne). Flotte bilder av et nydelig fly! Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Takker for alle svar. Mottas med stor takk Om noen av dere ønsker hjelp/svar/råd på noe som gjelder MD-11 eller 767 (Level-D) eller 747 (PMDG) så ikke nøl med å spør. Så skal jeg svare så godt jeg kan Jeg kan ikke alt, men kanskje jeg kan hjelpe deg med noe Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.